Dnes Sobota - zatazeno 16°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 17°C
Sobota 24. 9. 2022
Svátek má Jaromír
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Nové vozy lanovky vyjedou na Petřín za dva roky, vejde se do nich víc lidí
Vítězný návrh, vůz v horní stanici lanovky. Vizualizace(3x): Anna Marešová designers / Praha

Nové vozy lanovky vyjedou na Petřín za dva roky, vejde se do nich víc lidí

Vítězem mezinárodní soutěže na novou podobu vozidel lanovky na Petřín se stalo české studio Anna Marešová Designers, které je také autorem konceptu výletní tramvaje T3 Coupé. Vozy lanové dráhy na Petřín budou víc prosklené, nově budou mít sklápěcí sedačky a upravenou vyhlídkovou plošinu. Při míjení pak na sebe vozy zablikají. Pražský dopravní podnik (DPP) to uvedl v tiskové zprávě. Podnik připraví veřejnou zakázku na nákup nových vozidel, kterou plánuje vyhlásit do konce letošního roku. Součástí bude vítězný návrh designu vozidel. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou mohli svézt za dva roky.  

Na druhém místě soutěže skončil společný návrh rakouských studií Spirit Design, Döllmann Design a Architektur ZT. Třetí místo obsadil neotřelý návrh českého studia Aufeer Design ze skupiny Matador Group. Na čtvrté příčce se umístil koncept mnichovské designérské kanceláře N+P Innovation Design. 

Mezinárodní otevřenou designérskou soutěž vyhlásil DPP v říjnu loňského roku. Se svými referencemi a portfoliem se do ní přihlásilo celkem 26 týmů, z toho 10 zahraničních ze 7 zemí. Úkolem finalistů bylo vypracovat návrh designu karosérie i interiéru nového vozidla lanovky na Petřín. 

Původní soutěž musela být však zrušena téměř ve finále, kdy jeden ze dvou finalistů neodevzdal svůj návrh. Soutěž proto DPP znovu vyhlásil letos v červenci s novým organizátorem a úplně novou porotou, ovšem se stejnými podmínkami. Byli také poptáni čtyři finalisté z minulé soutěže, kteří se všichni mohli znovu utkat o vítězný návrh. 

nova-lanovka-na-petrin-intertier

Vítězný návrh – interiér vozu

Organizátorem nové soutěže bylo studio CCEA MOBA, které se podle hlavního města osvědčilo při organizaci mezinárodní architektonické soutěže na lanovku Podbaba – Troja – Bohnice. Vítězi jakož i všem ostatním finalistům náleží stejná odměna ve výši 500 tisíc korun. 

O vítězích rozhodovala porota, jejíž předsedou byl vedoucí ateliéru průmyslového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze Ivan Dlabač. Dalšími členy nezávislé části poroty byli architekt Patrik Kotas, odborná asistentka v Ústavu designu Fakulty architektury Slovenské technické univerzity v Bratislavě Michala Lipková a český designér zaměřující se především na průmyslový design Filip Streit. V závislé části poroty zasedli architektka a projektová manažerka DPP Irena Neškudlová Mádlová a náměstek Scheinherr. 

„V situaci, kdy se ukázalo jako nezbytné vyměnit původní vozy z 80. let postavené na podvozcích z let 30., jsme se rozhodli pro designovou soutěž, jejíž výsledek nyní prezentujeme. Tým Anny Marešové přišel mimo kvalitního a vyváženého designu s hravým nápadem interakce mrkajícího
a stydícího se vozidla při vzájemném míjení. Problikávající jedno světlo jako mrkající oko prvního vozidla a zrudnutí stydícího se druhého vozu je nádherný příklad polidštění techniky,“ řekl Scheinherr. 

„Odhalená, vzdušná, milovaná – to byl náš slogan celého projektu nové lanovky na Petřín. Navrhovali jsme ji s respektem k jejímu odkazu i místu, ovšem tak, aby byla komfortní́ a technologicky vyspělá. Chtěli jsme se vyhnout sportovnímu či okázalému vzhledu a zvolili jsme cestu udržitelného a funkčního designu. Maximalizovali jsme výhled a vytvořili odhalenou a vzdušnou podobu lanovky pro co nejlepší́ pocit z jízdy“ dodala Anna Marešová, šéfdesignérka projektu a vítězka mezinárodní designérské soutěže na novou podobu vozidel lanovky na Petřín. 

nova-lanovka-na-petrin

Vítězný návrh – vůz ve stanici Nebozízek

Na Petřín jezdí v podstatě repasované vozy z roku 1931, které byly opraveny v roce 1985. Vozy jsou částečně deformované, materiálově nestabilní a celkově zkřivené. Navíc mají nouzové brzdění na lano a takové vozy již nikdo nevyrábí. Systém lanovky a výhybky zůstanou stejné, což znamená, že musí být těžké maximálně jako ty současné. Vyrobeny budou ale z jiných, lehčích, materiálů, tím pádem se do nich vejde více cestujících. Kapacita jedné soupravy se má zvýšit ze 100 na 120 osob. 

Lanová dráha se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.


Autor: Jan Puci

Omezení provozu na náplavce Rašínova nábřeží

13. září 2022 ve 20:56

Ve dnech 19.–25. září bude omezen provoz na náplavce Rašínova nábřeží v úseku před restaurací Vltava, mezi Palackého a Jiráskovým mostem. Na tomto místě bude náplavka zcela uzavřena z důvodu výkopových prací a stavebních úprav v rámci zasíťování Rašínova nábřeží/ realizace nových inženýrských sítí...

Další články
Nahoru