Nové vozy lanovky na Petřín budou ze Švýcarska
20. srpna 2023 10:32
Vítězný návrh – interiér vozu
DPP v tendru obdržel nabídky od dvou subjektů. Druhým uchazečem byla italská společnost LEITNER S.p.A./AG. Samotná výroba vozidel zabere 11 měsíců, předcházet ji ale bude dokončení finální designérské studie a vypracování výrobní dokumentace.
Výroba obou vozů petřínské lanovky bude probíhat ve Švýcarsku a bude se na ní podílet několik společností skupiny Doppelmayr/Garaventa. Výrobní dokumentace celého projektu vznikne v centrále společnosti Garaventa AG v Uetendorfu. Samotné vozy vyrobí sesterská společnost CWA Constructions SA v Oltenu, která se specializuje na design a produkci kabin lanovek.
Patří mezi jejich největší světové výrobce, ročně její závod opustí více než dva tisíce vozů. Kontrolní a řídící systémy lanových drah pro petřínskou lanovku vzniknou v Oberdorfu v sesterské společnosti Frey AG Stan, výrobcem lana bude švýcarská společnost FATZER AG ze skupiny BRUGG Group.
Čtěte také:
Lanovkou na Petřín se svezl 80miliontý cestující
„Výrobce nových vozů petřínské lanovky se nám podařilo vysoutěžit za pět měsíců. Samotná výroba nicméně začne až v příštím roce, protože v návaznosti na uzavření smlouvy s výrobcem musí studio Anna Marešová designers nejdříve dokončit finální designerskou studii, která bude sloužit výrobci k vyprojektování výrobní dokumentace vozidel, jejíž technickou část musí posoudit Drážní úřad. V rámci projektové přípravy si ještě upřesníme některé detaily, které ve výsledku například určí finální hmotnost vozidla, a tím pádem i maximální kapacitu cestujících,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Vysoutěžení a zasmluvnění výrobce vozidel nám umožní do projektové dokumentace pro veřejnou zakázku a rekonstrukci samotné tratě doplnit konkrétní technická řešení výrobce. Životnost vozidel, ale zejména tratě petřínské lanovky se limitně blíží ke svému konci. Uděláme vše proto, abychom veřejnou zakázku na zhotovitele stavby vyhlásili co nejdříve a příští rok mohli začít se sanací svahu a rekonstrukcí tratě. Protože výroba vozidel bude trvat 11 měsíců a rekonstrukce tratě zhruba rok, výzvu výrobci odešleme až ve chvíli, kdy budeme zhotoviteli předávat staveniště,“ řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.Technické parametry vozů pro petřínskou lanovku
Nové vozy petřínské lanovky budou 12,3 metru dlouhé a 2,45 metru široké, jejich rozchod bude 1435 mm. Budou mít 19 míst k sezení a kapacitu pro až 100 stojících cestujících.
Vítězný návrh – vůz ve stanici Nebozízek
Přesné číslo obsaditelnosti vyplyne z výrobní dokumentace a celkové finální hmotnosti vozidla. Nižší finální hmotnost vozidla umožní jeho vyšší využitelnost. Výrobce dává na vozidla záruční dobu šest let.
Skříň vozidel bude rozdělena na čtyři oddíly pro cestující, které budou od sebe odděleny, tj. nebudou průchozí. Jednotlivé oddíly budou přístupné z obou stran vozů, budou mít odstupňovanou podlahu, přičemž odstupňování bude odpovídat průměrnému sklonu trati. V každém oddílu budou sedadla, madla, vodorovné i svislé tyče pro držení.
Oddíly budou uzavírat dvoukřídlé prosklené posuvné dveře, ovládané centrálně pro každou stranu zvlášť ze stanoviště obsluhy. Vozy budou na čele vybaveny průmyslovými kamerami, které budou snímat prostor přímo před vozem. Signál z kamer se bude přenášet na zobrazovací zařízení na stanovišti obsluhy, jakož i do velínu lanovky.
Vozidla petřínské lanovky jsou navržena jako samonosná dvounápravová konstrukce nesena čtyřmi pojezdovými koly po kolejnicích. Průměr kol je 550 milimetrů a jsou jednotlivě uložena pomocí úhelníků a odpružena bezúdržbovými dutými pryžovými pružinami. Na jedné straně jsou plochá, na druhé mají dvojitou přírubu, která bude nést odpruženou hydraulickou kolejnicovou brzdu bez nutnosti použití dalších podpěr či nosných válečků.
Využití kolejnicové brzdy umožní odstranit brzdová lana, která využívá stávající technologie petřínské lanovky. To v konečném důsledku zjednoduší také geometrii výhybky, nově budou zapotřebí pouze dvě křížení místo současných čtyř.Tažné lano bude k vozidlu připevněno pomocí lanového bubnu, který umožňuje snadné a rychlé zkrácení lana. Konstrukce podvozku umožní přístup ke všem důležitým komponentům přes poklopy v podlaze. Výměnu kola tak bude možné provést jednoduše ve stanici bez zvedacího zařízení.
„Petřínská lanovka v neposlední řadě dostane také zcela nový řídící systém, který bude zajišťovat, že řízení pohonu, řízení vozů, dálkové ovládaní a další části budou vzájemně kompatibilní, certifikovány a homologovány jako jeden celek. Bude vybavena dálkovým monitorovacím a komunikačním systémem vedeném podél koleje u paty kolejnice,“ dodala Aneta Řehková.
Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, provoz byl obnoven v roce 1932.
V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 se dočkala výrazné opravy trati.