Dnes Neděle - polojasno 11°C
Zítra Pondělí - obcasny-dest 7°C
Neděle 16. 11. 2025
Svátek má Otmar
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Nové tramvaje pro Prahu obstály ve zkouškách, brzy budou nasazeny do plného provozu
Nová tramvaj Škoda ForCity Plus 52T byla v rámci zkušebního provozu nasazena na linku číslo 12. Foto: DPP / Václav Holič

Nové tramvaje pro Prahu obstály ve zkouškách, brzy budou nasazeny do plného provozu

Nové tramvaje typu Škoda 52T vyrobené pro Prahu získaly homologaci, do plného provozu by mohly být nasazeny do třech týdnů. Mezi tím musí každý vůz získat průkaz způsobilosti od Drážního úřadu a smluvně přejít do majetku pražského dopravního podniku (DPP). Informoval o tom vedoucí komunikace podniku Daniel Šabík. Ve vozovně Hloubětín je nyní 13 tramvají tohoto typu, zbývajících sedm je ve výrobě. Škoda Group je má podle smlouvy dodat nejpozději na začátku prosince.

„Tramvaje Škoda ForCity Plus 52T určené pro Prahu úspěšně prošly procesem typového schválení a homologace. Plně nízkopodlažní vozidla nejnovější generace tramvají od Škodovky obstála ve všech technických zkouškách a najezdila potřebných 20 tisíc kilometrů bez cestujících a dalších 20 tisíc kilometrů s cestujícími,“ popsal Šabík. 

„Běží školení našich řidičů na nový typ tramvají. Očekávám, že pravidelný provoz s prvními vozy zahájíme za cca tři týdny v souladu s dříve oznámeným harmonogramem,“ řekl Jan Šurovský, místopředseda představenstva a technický ředitel DPP – Povrch.

Tramvaje nabízejí klimatizovaný interiér, moderní informační systém, nové ergonomické sedačky a novou elektromechanickou brzdu, která zajišťuje tišší chod, nižší nároky na údržbu a vyšší přesnost brzdného účinku.

Kromě toho jsou vozy vybaveny antikolizním systémem s Lidarem, energeticky úsporným osvětlením LED, a také pokročilou rekuperací brzdné energie, která umožňuje její navrácení zpět do sítě, a tedy úsporu nákladů na provoz tramvajové flotily.

Projekt odstartoval v prosinci 2023 podpisem rámcové smlouvy mezi Škoda Group a DPP. Následně si v lednu 2024 poprvé veřejnost mohla prohlédnout, jak bude nová tramvaj vypadat, včetně jejího moderního designu a technických řešení. V červnu téhož roku se Škoda Group pustila do výroby, první vozy spatřily světlo světa na začátku letošního roku 2025. Letos v dubnu začala homologace bez cestujících a v červnu pak i s pasažéry.

„V září 2025 všechny vozy úspěšně splnily podmínku předepsaného nájezdu 20 tisíc kilometrů s cestujícími, čímž završily proces ověřování provozní spolehlivosti. V říjnu tramvaje získaly typové schválení a certifikaci provozu,“ popsal Šabík.


Autor: Jan Puci

BESIP: Tma není kostým a silnice není přehlídkové molo

14. listopadu 2025 v 10:14

Ale pokud už po ní jdete, buďte hvězda, která svítí. Řidič chodce bez reflexu vidí na 25 metrů – a to je vzdálenost, kterou auto ujede dřív, než stihnete zamávat. S reflexním prvkem je vidět už na 150 metrů. To je rozdíl mezi „brzdím“ a „brzdil jsem“. Reflexní prvek se hodí ke kabátu, mikině...

BESIP prodej ani reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool nepodporuje

12. listopadu 2025 v 16:20

Ministerstvo dopravy tímto prohlašuje, že Samostatné oddělení BESIP nepodporuje prodej ani jakoukoliv reklamu výrobku Safe Pro X Safety Tool (nouzové kladívko pro rozbití skla automobilu).

BESIP: 5 pravidel pro chodce v mlze a špatné viditelnosti

10. listopadu 2025 v 09:23

Reflexní prvky, sluchátka a mobil nebo oblečení. BESIP radí, jak se chovat v mlhavém počasí.

Další články
Nahoru