Nové řešení Vítězného náměstí odklání dopravu mimo jeho střed
17. září 2024 12:36
Vítězné náměstí lidově označované jako Kulaťák dnes neslouží jako plnohodnotné náměstí, jedná se o nedokončenou dopravní křižovatku, která na pobytovou funkci a pěší dopravu příliš nemyslí.
Jde přitom o nejvýznamnější veřejné prostranství v severozápadní části Prahy a symbol Dejvic, který se nachází se na rozhraní historické čtvrti Hradčany a moderní zástavby z meziválečného a poválečného období. Celá čtvrť včetně náměstí byla postavena podle návrhu architekta Antonína Engela z roku 1924. Ten vytvořil regulaci nové čtvrti kolem náměstí, která však byla realizována pouze z části. Právě na ni město v dalším rozvoji lokality navazuje.
Prostupné a přístupné pro všechny druhy dopravy
Návrh proměny náměstí pochází ze studia Pavel Hnilička Architekti, které v roce 2018 zvítězilo v urbanistické soutěži organizované Institutem plánování a rozvoje Praha (IPR). Po komplexní revitalizaci by měl jeho střed sloužit jako místo pro veřejná shromáždění, pořádání trhů a kulturních akcí. Celá lokalita by se měla stát dobře přístupnou pro všechny uživatele, ať už se pohybují pěšky, na kole, automobilem nebo veřejnou dopravou. Projekt je nyní o krok blíže k realizaci díky schválení změny územního plánu na čtvrtečním zasedání Zastupitelstva hl. m. Prahy.
„Na Kulaťak se nyní soustředí ne jedna, ale několik investic, které směřují ke zobytnění a zkulturnění tohoto významné centra Dejvic. Jedna investice je vlastní náměstí, pak zástavba 4. kvadrantu, další je tramvajová trať Strahov – Suchdol a tzv. KES komunikace Evropská – Svatovítská, která odklání z Dejvického náměstí dopravu. V tomto území proběhly dvě významné soutěže, na náměstí a čtvrtý kvadrant, u kterého se potkávají investice soukromého sektoru a městské části, kdy městská část zde vybuduje kulturní centrum. Všechny tyto investice by se mohly do deseti let protnout a realizovat,“ uvedl Petr Hlaváček (STAN), náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje.
„Výrazný vliv na současný charakter náměstí má zatížení individuální automobilovou dopravou. V území se přitom pohybuje řada chodců, kromě rezidentů jde například i o studenty mířící do přilehlého univerzitního kampusu nebo přestupující z metra, na které současná podoba náměstí příliš nemyslí. Díky proměně dojde k naplnění potenciálu veřejného prostranství, posílení prostupnosti, vazeb na veřejnou dopravu a obyvatelnosti lokality,“ sdělil Ondřej Boháč, ředitel Institutu plánování a rozvoje Praha.
V plánu je také dostavba nedokončeného 4. kvadrantu náměstí. S cílem zachovat blokovou strukturu dodržující hmotové a prostorové členění původní koncepce připravilo město ve spolupráci s Městskou částí Praha 6, Vysokou školou chemicko-technologickou (VŠCHT) a soukromým investorem mezinárodní soutěžní workshop.
Soutěžící měli za úkol navrhnout multifunkční objekt s byty, kancelářemi, obchody, službami i restauracemi, ale i novou budovu vysoké školy. V té vzniknou učebny, zázemí pro studenty, veřejné prostory či minipivovar.
Součástí zadání byl také návrh nového kulturního centra městské části, které nabídne prostory pro koncerty, výstavy, divadelní představení i komunitní akce. Soutěž byla vyhlášena v srpnu 2022, celkem se do ní přihlásilo 44 týmů.
Vítězným se stal v roce 2023 rozhodnutím odborné poroty společný návrh holandské kanceláře Benthem Crouwel Architects a českého studia ov architekti. S autory návrhu investor již podepsal smlouvu a projekt je nyní ve fázi dopracování architektonické studie.