dnes
Neděle - zatazeno
6°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
5°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
11°C
Nové metro A vs. D: město upřednostnilo luxus, shodují se odborníci
Vizualizace plánované stanice metra Písnice. Zdroj: Metroprojekt a. s.

Nové metro A vs. D: město upřednostnilo luxus, shodují se odborníci

Praha plánuje otevřít dokončované metro do Motola příští rok na podzim. Jak už to u velkých staveb bývá, se slavnostním zprovozněním se počítá jen pár týdnů před volbami. Tento projekt dostal před lety přednost před podzemkou na jihu Prahy, která by mohla mezi Pankrácem a Písnicí začít fungovat nejdříve za devět let. Podle oslovených odborníků je metro do Motola zbytečný luxus a metropole udělala chybu, když ho v minulosti upřednostnila před „déčkem“ do Písnice.

Podle architekta Ivana Lejčara se trasa D měla začít stavět přednostně. „Na trase metra D za Kačerovem ´visí´ řádově 100 tisíc obyvatel převážně v sídlištích Krč, Lhotka, Komořany, Modřany. Tolik má řádově i Jižní město na trase C a Jihozápadní město na Trase B. Těch 100 tisíc obyvatel je tak akorát na jednu trasu metra,“ řekl.

Dokončení metra A byl podle jeho názoru „těžký úlet politicko-stavební lobby“. „Na trase A visí 100 tisíc obyvatel celé Prahy 6, včetně Bubenče a Dejvic. Kromě Dejvic a Bubenče je bydlení rozprostřeno na velké ploše po menších celcích a sídlištích obsloužených kvalitně tramvajovou dopravou s přestupem na metro na Dejvické a Hradčanské,“ uzavřel.

Podle dopravního experta Petra Šubrta měla linka D dostat jednoznačnou přednost před prodloužením „áčka“. „Na území Prahy 6 se nacházejí tři tramvajové radiály a kromě stanice Nemocnice Motol se všechny nové stanice metra nacházejí v lokalitách současných tramvajových tratí,“ řekl.

„Oblast tedy již je obsloužena kapacitní kolejovou dopravou, navíc motolská nemocnice je spádová především pro Jihozápadní Město a Smíchov, odkud metro k dosažení nemocnice není možné využít,“ dodal.

Déčko: čtyřikrát vyšší využití než metro do Motola

V oblasti Libuše, Nových Dvorů a krčské nemocnice je ale podle jeho slov nejvyšší frekvence autobusových spojů často jezdících v kolonách ostatních vozidel. „Využití linky D v této oblasti by dle úseku bylo dvakrát až čtyřikrát vyšší než v oblasti Petřin a Motola,“ uvedl.

Navíc by podle něho došlo k výrazné úspoře autobusových spojů a nákladů na provoz. V Praze 6 metro podle něj neřeší záchyt osobních vozidel a k tomu je minimalizován rozsah autobusového terminálu Veleslavín.

„Mnohem vhodnější pro snížení tlaku individuální dopravy z regionu na Evropskou ulici a na parkování v okolí by byla realizace modernizace železniční trati Praha-Ruzyně-Kladno,“ řekl.

Původ problémů vidí v roce 2005. „Bohužel tehdejší vedení Prahy dalo přednost nadstandardnímu luxusu v podobě stavby metra A do Motola a způsobilo, že utracené peníze nyní chybí na skutečné priority,“ uzavřel.


Autor: Anna Skálová

Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30 | Aktualizováno 1. ledna 1970, 01:00

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru