Vlaková linka S61 má zpoždění, kvůli chybějícím zastávkám navíc povede v jiné trase
17. listopadu 2024 12:42
V roce 2021 byl v otevřeném výběrovém řízení vysoutěžen dopravce RegioJet pro provoz stávající vlakové linky S49 a nové linky S61 v letech 2024 až 2039. V nabídkovém řízení, kterého se účastnili tři uchazeči, RegioJet nabídnul cenu 162 milionů za roční provoz linek, České dráhy nabídnuly 171 milionů a ARRIVA vlaky, stávající provozovatel linky S49, 199 milionů za roční provoz.
Pro zajištění vysoutěžených linek si Regiojet objednal sedm nových elektrických třívozových jednotek PESA Elf.eu od polského výrobce Pesa. „Bohužel se však výrobci nepodařilo včas dokončit schvalovací proces tohoto typu pro české železniční tratě, a proto bylo s dopravcem dohodnuto posunutí zahájení provozu nových vlaků i celé linky S61 na konec března 2025,“ popsal Drápal.
Třívozové nízkopodlažní elektrické jednotky budou dvousystémové, klimatizované, vybavené systémem ETCS a oddílem první třídy. Kapacita každého vlaku bude 240 sedících cestujících a komfort zajistí bezbariérový přístup, wifi připojení a celovozová klimatizace.
Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala Praha 14.Nicméně na základě stanovisek Správy železnic a sdružení ŽESNAD byla jejich realizace pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát.
Problematika vybudování nových železničních zastávek na Praze 14 bude v nejbližších týdnech znovu projednávána. Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly.
Do doby, než budou nové zastávky na Praze 14 vybudovány, tedy pojede linka S61 v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly.
Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut ve špičkách a 60 minut mimo špičky, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic.
Za nedodržení původního plánu pro nasazení nových vlakových jednotek uplatní podle Drápala Ropid sankce dle platné smlouvy ve výši až 7,3 milionu korun včetně neproplacení neodjetých výkonů na odložené lince S61.
Obě městské linky provozované RegioJetem budou plně integrovány do systému Pražské integrované dopravy (PID). Jízdenky platné v ostatních prostředcích MHD a na meziměstských linkách PID budou rovněž platit na těchto železničních linkách, a to s možností přestupu mezi dopravci v rámci platnosti jízdenky.
„Jízdenky bude možné zakoupit na všech běžných prodejních místech a prostřednictvím všech standardních distribučních kanálů PID. Mimo tarif PID mohou cestující využít také tarif OneTicket, který umožňuje pohodlný přestup mezi vlakovými linkami různých dopravců s využitím jedné jízdenky,“ popsala PR manažerka Regiojetu Alexandra Janoušek Kostřicová.