dnes
Úterý - oblacno
14°C
zítra
Středa - oblacno
16°C
pozítří
Čtvrtek - polojasno
16°C
Noční MHD funguje už přes sto let, dlouho platili cestující velký příplatek
Do jara 2017 začínaly noční tramvajové linky v Praze pětkou, od té doby začínají číslicí 9. Na snímku je centrální přestupní bod nočních linek v Lazarské ulici. Foto: Petr Novák / Wikipedia CC BY-SA 3.0

Noční MHD funguje už přes sto let, dlouho platili cestující velký příplatek

Noční přeprava v Praze nebyla vždy samozřejmostí. I když se její historie datuje od roku 1911, tak „noční“ tramvajové linky končily o půlnoci a za večerní provoz od 22:30 se platilo více peněz. Tradice dražšího jízdného vydržela i během socialismu. V roce 1970 například cestující v nočních vozech mezi 23:00 až 4:00 platili za jízdenku třikrát více. Zásadní mezník pro podobu noční přepravy, jak ji známe dodnes, nastal v roce 1985.

„Noční“ linky v hlavní  městě byly spuštěny poprvé za příplatek 21. ledna 1911, tehdy nově až do půlnoci jezdilo 9 linek v patnáctiminutovém intervalu. Připomeňme, že MHD v Praze zahájila svou činnost v roce 1875 a provoz tehdy končil kolem 22:00. Bohulibý záměr přerušila na několik let první světová válka.

V roce 1932 začaly jezdit celonoční autobusové linky A, B a C, ke kterým později přibyly dvě další. Po vypuknutí druhé světové války autobusovou dopravu postihla těžká krize způsobená nedostatkem pohonných hmot, a proto noční autobusové linky zanikly.

V prvních válečných letech se zkrátil i tramvajový provoz, ale časem se ukázalo, že potřeba cestovat v noci je velká. Od 30. listopadu 1942 byl poprvé v Praze zaveden celonoční provoz tramvají. Vzniklo 6 linek označených písmeny A–F, jezdících v intervalu 40 minut.

Na sklonku války, v lednu 1945, ale musel být noční provoz z úsporných důvodů přerušen. Obnoven byl v nové podobě 17. prosince 1945. Denní linky končily kolem 23:00, polonoční krátce po půlnoci a osm linek jezdilo po celou noc – se stejnými čísly jako přes den, někdy po stejné, jindy po odlišné trase oproti dennímu provozu.

Když se v polovině šedesátých let rozběhla výstavba sídlišť, která nebyla v dosahu tramvajové sítě, začaly vznikat znovu i noční autobusové linky. Noční provoz pak zaznamenal ještě několik dílčích úprav.

K největší reformě noční přepravy došlo 3. listopadu 1985. Noční linky se čtiřicetiminutovým intervalem byly přečíslovány do zvláštní číselné řady 51 až 58 a jejich trasy byly upraveny tak, aby se linky každých 20 minut setkaly v centrálním přestupním bodě na křižovatce Spálené a Lazarské ulice.

Od 1. září 2001 byl zkrácen interval nočních linek ze 40 na 30 minut, dále byly změněny trasy některých linek i přestupy. Od 2. července 2004 pak byla zřízena nová linka 59, která posiluje linky 57 a 58 v nejvíce zatížených částech jejich tras.

V současné době je páteří noční MHD v Praze devět tramvajových linek (91–99) v jednotném intervalu 30 minut (v noci z pátku na sobotu a ze sobory na neděli 20 minut). Všechny noční tramvajové linky na sebe navazují v centrální přestupní zastávce Lazarská a některé linky také ve vybraných ostatních zastávkách.

Noční městské autobusové linky (901–915) jezdí v intervalech 30 (v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli 20) nebo 60 minut a ve vybraných přestupních bodech navazují na tramvaje nebo na jiné autobusové linky.


Na Národní provoz obousměrně

Včera v 15:10

V platnost vstoupila změna organizace dopravy na Národní ulici, v úseku mezi ulicemi Spálenou a Jungmannovou.

Svatováclavská jízda motocyklů Prahou omezí dopravu

27. září 2020 v 09:32

V pondělí 28. září se koná 6. ročník Svatováclavské jízdy motocyklů Prahou. Trasa jízdy povede po komunikacích na území městských částí Praha 1, 6, 7, 9 a 19. Kolona motocyklů – cca 100 účastníků – vyjede ve 12 hodin ze Strahova a kolem 12:45 hodin kolona opustí území hl. m. Prahy ve...

Dopravní omezení v souvislosti se silničním během Běchovice - Praha

26. září 2020 v 09:25

V neděli 27. září se koná 124. ročník silničního běhu Běchovice – Praha. Dopravní opatření související s touto významnou sportovní akcí se budou týkat komunikací na území městských částí Praha 3, 9, 14 a 21.

Most přes Jeremiášovu ulici je dokončen

26. září 2020 v 05:55

Ve čtvrtek 24. září dokončila Technická správa komunikací práce na mostním objektu X 037, který převádí silniční dopravu v Líšnické ulici přes ulici Jeremiášovu.

Spanilá jízda vozidel Volkswagen zítra omezí dopravu

25. září 2020 v 09:23

V sobotu 26. září se koná spanilá jízda vozidel VW Transportérů po komunikacích na území městských částí Praha 1, 2, 7 a 8. Kolona – cca 120 účastníků – vyjede v 10 hodin od Výstaviště Praha v Holešovicích a zpět se vrátí do cca 12:30 hodin.

Internacionální ulice v Suchdole bude uzavřena

23. září 2020 v 11:14

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude uzavřena ulice Internacionální na křižovatce s ulicí Suchdolskou od soboty 26. září do úterý 29. září pro veškerý provoz v obou směrech. Ulice Internacionální bude průjezdná od Kamýcké po Suchdolské náměstí. Zastávka Suchdolské...

Letenský tunel bude příští týden uzavřen

23. září 2020 v 09:31

Noční uzavření Letenského tunelu proběhne od 29. září od 23 hodin do 30. září do 5 hodin.

V ulici Jana Želivského pokračují opravy

23. září 2020 v 08:20

Od soboty 26. září 2020 bude Technická správa komunikací pokračovat v souvislé údržbě vozovky na komunikaci Jana Želivského v úseku Koněvova – Olšanská ve směru z centra.  Práce by měly skončit 10. října 2020.

Začala rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Na Veselí a Soudní

21. září 2020 v 10:11

Pražský dopravní podnik (DPP) se v sobotu 19. září pustil do rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu, konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní. Z tohoto důvodu bude do 27. listopadu obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Pražského povstání – Vozovna...

Dopravní opatření v souvislosti s akcí 400 let od bitvy na Bílé hoře

18. září 2020 v 08:23

V pátek 18. září v čase od cca 18:45 do 20:15 hodin se v rámci akce 400 let od bitvy na Bílé hoře uskuteční v Praze 6 slavnostní průvod historických vojsk od Písecké brány do parku Maxe van der Stoela. 

Další články
Nahoru