Dnes Pátek - zatazeno 8°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Noční MHD funguje už přes sto let, dlouho platili cestující velký příplatek
Do jara 2017 začínaly noční tramvajové linky v Praze pětkou, od té doby začínají číslicí 9. Na snímku je centrální přestupní bod nočních linek v Lazarské ulici. Foto: Petr Novák / Wikipedia CC BY-SA 3.0

Noční MHD funguje už přes sto let, dlouho platili cestující velký příplatek

Noční přeprava v Praze nebyla vždy samozřejmostí. I když se její historie datuje od roku 1911, tak „noční“ tramvajové linky končily o půlnoci a za večerní provoz od 22:30 se platilo více peněz. Tradice dražšího jízdného vydržela i během socialismu. V roce 1970 například cestující v nočních vozech mezi 23:00 až 4:00 platili za jízdenku třikrát více. Zásadní mezník pro podobu noční přepravy, jak ji známe dodnes, nastal v roce 1985.

„Noční“ linky v hlavní  městě byly spuštěny poprvé za příplatek 21. ledna 1911, tehdy nově až do půlnoci jezdilo 9 linek v patnáctiminutovém intervalu. Připomeňme, že MHD v Praze zahájila svou činnost v roce 1875 a provoz tehdy končil kolem 22:00. Bohulibý záměr přerušila na několik let první světová válka.

V roce 1932 začaly jezdit celonoční autobusové linky A, B a C, ke kterým později přibyly dvě další. Po vypuknutí druhé světové války autobusovou dopravu postihla těžká krize způsobená nedostatkem pohonných hmot, a proto noční autobusové linky zanikly.

V prvních válečných letech se zkrátil i tramvajový provoz, ale časem se ukázalo, že potřeba cestovat v noci je velká. Od 30. listopadu 1942 byl poprvé v Praze zaveden celonoční provoz tramvají. Vzniklo 6 linek označených písmeny A–F, jezdících v intervalu 40 minut.

Na sklonku války, v lednu 1945, ale musel být noční provoz z úsporných důvodů přerušen. Obnoven byl v nové podobě 17. prosince 1945. Denní linky končily kolem 23:00, polonoční krátce po půlnoci a osm linek jezdilo po celou noc – se stejnými čísly jako přes den, někdy po stejné, jindy po odlišné trase oproti dennímu provozu.

Když se v polovině šedesátých let rozběhla výstavba sídlišť, která nebyla v dosahu tramvajové sítě, začaly vznikat znovu i noční autobusové linky. Noční provoz pak zaznamenal ještě několik dílčích úprav.

K největší reformě noční přepravy došlo 3. listopadu 1985. Noční linky se čtiřicetiminutovým intervalem byly přečíslovány do zvláštní číselné řady 51 až 58 a jejich trasy byly upraveny tak, aby se linky každých 20 minut setkaly v centrálním přestupním bodě na křižovatce Spálené a Lazarské ulice.

Od 1. září 2001 byl zkrácen interval nočních linek ze 40 na 30 minut, dále byly změněny trasy některých linek i přestupy. Od 2. července 2004 pak byla zřízena nová linka 59, která posiluje linky 57 a 58 v nejvíce zatížených částech jejich tras.

V současné době je páteří noční MHD v Praze devět tramvajových linek (91–99) v jednotném intervalu 30 minut (v noci z pátku na sobotu a ze sobory na neděli 20 minut). Všechny noční tramvajové linky na sebe navazují v centrální přestupní zastávce Lazarská a některé linky také ve vybraných ostatních zastávkách.

Noční městské autobusové linky (901–915) jezdí v intervalech 30 (v noci z pátku na sobotu a ze soboty na neděli 20) nebo 60 minut a ve vybraných přestupních bodech navazují na tramvaje nebo na jiné autobusové linky.


Autor: TZ, red

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru