dnes
Pátek - jasno
4°C
zítra
Sobota - zatazeno
3°C
pozítří
Neděle - zatazeno
1°C
Nizozemská inspirace: Praha chce provozovny v centru zásobovat z jednoho místa
Retro vzpomínka na pultovou prodejnu z dob socialismu. Foto: archiv

Nizozemská inspirace: Praha chce provozovny v centru zásobovat z jednoho místa

Hlavní město chce provozovny v Pražské památkové rezervaci zásobovat z jednoho centrálního překladiště. Zboží by měly do obchodů rozvážet elektromobily. Vedení Prahy si od toho slibuje zvýšení efektivity zásobování a snížení znečištění ovzduší. Nejprve chce Praha spustit pilotní projekt. ČTK to sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Inspirací byl Praze obdobný projekt v nizozemském městě Nijmegen.

Systém distribuce by vypadal tak, že by přepravci do překladiště dovezli zboží, které by bylo roztříděno a následně rozvezeno do provozoven. Nyní si Praha nechává zpracovat studii.

„Stávající předpoklady jsou takové, že náklady v Praze by neměly přesáhnout náklady na obdobný pilotní projekt ve městě Nijmegen před deseti lety. Konkrétní částka pak bude vycházet i ze zájmu obchodníků o zapojení se do projektu a zejména o doplňkové služby. Předpokládáme, že rok pilotního provozu nepřekročí částku dvou milionů korun," uvedl Hofman.

Pilotní projekt, který by mohl začít v příštím roce, by měl být financován z veřejných prostředků. „Pilotní provoz ukáže, zda zájem a přínosy jsou takové, aby další provoz byl samofinancovatelný, což předpokládáme, nebo zda bude i nadále vyžadovat dotace," sdělil Hofman. Na základě vyhodnocení by vedení metropole rozhodlo o pokračování projektu.

Nyní magistrát provádí průzkum zhruba u 1100 provozoven, zda by se do systému chtěly zapojit. Projekt by chtěl testovat se 40 provozovnami. Výsledky průzkumu má mít magistrát do konce září. Projekt je zaměřen na trvanlivé zboží, které nevyžaduje zvýšené náklady na dopravu.

Zázemí centra, ze kterého by se zboží rozváželo, by mělo být v budově mimo památkovou rezervaci v majetku hlavního města nebo Prahy 1. V pilotní fázi by měla stačit plocha do 300 metrů čtvereční.

„Výběr provozovatele určí až právní analýza na základě dokončené studie. V České republice nemá služba propojující dopravce se zákazníky legislativní oporu. Je nezbytné zajistit nezávislost na obchodnících i jednotlivých dopravcích, aby nedošlo k narušení tržních podmínek. V Nizozemsku je provozovatel například nezávislá nezisková organizace, čímž je zaručena rovnost přístupu všech tržních subjektů," dodal Hofman.

Podle výsledků díky projektu v Nijmegenu bylo sníženo pět procent ujetých kilometrů v centru města, čímž se zlepšila dopravní situace. Nyní se v centru snížila nákladní doprava o 85 procent proti začátku pilotního projektu.


Odtah vozidla při havárii na vodovodní či kanalizační síti hradí PVK

Včera ve 12:11

Pražské vodovody a kanalizace musí havárii na vodovodní či kanalizační síti neprodleně odstranit. V této souvislosti mají podle zákona o vodovodech a kanalizacích možnost rozhodnout o odtahu vozidla, které brání opravě. „Vůz vždy zamíří na odstavné parkoviště, kde je bezplatně vydán majiteli....

Na střeše Kliniky chce skupina pěti aktivistů zůstat i další dny

15. ledna 2019 v 11:15

Na střeše bývalé plicní kliniky v Jeseniově ulici na pražském Žižkově nadále zůstává skupina pěti aktivistů, pro které bylo Autonomní sociální centrum Klinika domovem. Obávají se, že budova vlastněná Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) zůstane po vyklizení prázdná, proto plánují na střeše...

Další články
Nahoru