Nevidomí si oťukali metro, učili se v něm orientovat
14. dubna 2017 20:28
Od ranních hodin až do odpoledne (od 8:30 až do 14:30 hodin) měly skupinky nevidomých možnost vyzkoušet si orientaci v prostorách či ve vozech metra a seznámit se s kolejištěm a dalším zázemím metra. Mezi návštěvníky byla i skupina nevidomých studentů a jejich průvodců z Konzervatoře J. Deyla a dalších speciálních škol. Celou prohlídkou v kolejišti a ve vlakové soupravě metra postupně prošlo asi 200 osob v deseti skupinách.
„Kromě nevidomých a slabozrakých z Prahy dorazilo i několik desítek lidí z dalších měst, byly tam skupinky z Chebu, Pardubic, Chrudimi, Plzně, Brna, Ostravy,“ říká Viktor Dudr z iniciativy Sjednocené organizace nevidomých.
Zájemci měli rovněž k dispozici informační materiály: brožuru v černotisku, Braillově písmu a v digitální podobě. Zaměstnanci dopravního podniku podávali potřebné informace, zodpovídali různé dotazy a ukázali opatření pro snadnější a bezpečnější užívání metra zrakově znevýhodněnými cestujícími.
V metru již pomáhá:
Vodicí linie umělá: orientačně bezpečný jednoduchý koridor tvořený podélnými drážkami v dlažbě, který je hmatný bílou holí a je umístěn všude tam, kde nelze využít přirozenou vodicí linii (v metru zeď, sloupy apod.).
Bezpečnostní pás: černobílý pás, ohraničující nebezpečný prostor před nástupní hranou je na některých nástupištích hmatný bílou holí a nášlapem.
Hmatové informace: popisky v Braillově písmu (např. ovládací prvky výtahu) a reliéfní a barevně kontrastní znaky a symboly.
Akustické prvky pro navádění: jednotlivými povely slepecké vysílačky lze dálkově aktivovat akustické orientační a informační majáčky. Majáčky navádějí zrakově znevýhodněného cestujícího k důležitým orientačním místům. Úvodní znělka majáčku charakterizuje místní situaci: akustický trylek I-A = úrovňový vchod, BRLM = schody, CINK = eskalátory. Trylek může být doplněn stručnou hlasovou frází, informující například o aktuálním chodu soustavy eskalátorů, kam vede východ z podchodu apod. Jiným povelem vysílačky lze aktivovat požadavek na otevření dveří soupravy metra. Tímto systémem jsou vybaveny již všechny stanice metra.
Elektronické informační systémy: v podchodech metra doplňované elektronické tabule vizuálně informují cestujícího o odjezdu nejbližších spojů povrchové dopravy, povelem slepecké vysílačky se aktivuje hlasový výstup tohoto zařízení (s totožnými informacemi).