
Nevábný Sherwood u hlavního nádraží by se měl proměnit, město vypsalo soutěžní dialog
17. května 2022 14:43
Soutěžní záměr Nový Hlavák počítá s novým konceptem a přeměnou Vrchlického sadů, včetně výstavby nové tramvajové trati, která povede z Opletalovy ulice k Národnímu muzeu, a s rozsáhlou rekonstrukcí odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Cílem projektu je kultivace a renovace celého území a vytvoření výrazně lepších podmínek jak pro rezidenty, tak pro cestující.
Podmínky soutěžního dialogu Nový Hlavák budou oficiálně vyhlášeny v první polovině června. Pro samotnou účast v soutěžním dialogu a zpracování návrhu bude odbornou porotou vybráno pět multidisciplinárních týmů na základě profesní metodiky přístupu. Vítězný návrh bude znám v červnu příštího roku. Samotné zahájení výstavby je plánováno na rok 2025, s dokončením se počítá o dva roky později.
„Dlouhodobě se snažíme o zlepšování kvality veřejného prostoru, aby byl opravdu pro lidi a nebyl pro ostudu. A území kolem hlavního nádraží potřebuje proměnu jako sůl, přeci jen jde o vstupní bránu do města. Park, kterému se nelichotivě přezdívá Sherwood, dostane svěží tvář včetně nové tramvajové trati,“ řekl primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN) uvádí: „Tento soutěžní dialog je krásnou ukázkou toho, jak moc se v posledních letech zlepšuje fungování veřejných institucí a jejich schopnost spolupracovat. Zatímco před pár lety jsme řešili modrá zábradlí, dnes jsme schopni se Správou železnic kooperovat na velkých městotvorných projektech, díky kterým máme šanci společně přivést do města novou architekturu na evropské úrovni. Problémy Sherwoodu nemohou být vyřešeny bez přestavby odbavovací haly a obráceně. Je třeba k nim přistoupit s citem, aby se z vnitřní periferie stala reprezentativní brána do města. I proto chceme dát příležitost kreativním mozkům přijít s myšlenkami, promyšleným urbanismem a návrhy, které by nás v tuto chvíli třeba ani nenapadly.“
„Za poslední desítky let se bohužel nepodařilo zbavit nejvýznamnější nádraží v zemi pověsti problematického a nepříliš oblíbeného místa. Tuto situaci chceme změnit také stavbou nové tramvajové trati mezi Muzeem a Bolzanovou ulicí, která umožní umístit zastávku tramvaje přímo před nádražní budovu, podobně jako na blízkém Masarykově nádraží. Společně s rekonstrukcí Vrchlického sadů a historickou i novou budovou hlavního nádraží vznikne v příštích letech důstojný, funkční a reprezentativní vstup do hlavního města,“ sdělil Adam Scheinherr (Praha Sobě), náměstek primátora pro oblast dopravy.
Komplex pražského hlavního nádraží prochází postupnou obnovou a modernizací. Správa železnic začali s přípravou a nyní už i realizací projektů, které přinášejí změny. Rekonstrukcí prochází například památkově chráněná Fantova budova. Pražanům, a nejen jim, od loňského podzimu slouží prodloužený severní podchod, díky němuž došlo k podstatnému zkrácení docházkové vzdálenosti mezi městskými částmi.
„Společným soutěžním dialogem, jehož součástí je rekonstrukce nové odbavovací haly, završíme dokončení změn celého komplexu a navazujícího veřejného prostoru,“ uvádí Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic.