dnes
Sobota - skorojasno
2°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - zatazeno
2°C
Nešvar s mobily se týká nejčastěji vysokoškoláků a majetných lidí
Ilustrační foto: Dragan Sasic / Freeimages.com

Nešvar s mobily se týká nejčastěji vysokoškoláků a majetných lidí

Být neustále dostupný a online je fenomén dnešní doby, ale velká část lidí bohužel zcela ignoruje zákaz používání mobilních zařízení během jízdy. Podle nedávného průzkumu společnosti STEM/MARK na vzorku 1000 lidí se telefonátu v autě vzdá pouze necelá třetina vysokoškolsky vzdělaných řidičů, zbytek jich běžně telefonuje. Bourají pak pětkrát častěji než řidiči bez maturity.

Větší sklon k používání mobilu za volantem mají také řidiči s vyššími příjmy, kteří si z auta dělají pojízdnou kancelář a svoje chování omlouvají tím, že se jedná o neodkladné pracovní záležitosti.  

„Data průzkumu potvrdila čísla pojišťoven, která ukazují, že nehodu kvůli mobilu za volantem způsobí každé 1038 vozidlo řízené řidičem se základním vzděláním. U řidičů vysokoškolsky vzdělaných je to ale už každé 208. auto,“ upozornil Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

„Riziko nehody je tedy u vysokoškoláků s mobilem v ruce za volantem téměř pětkrát vyšší. Žádný pracovní e-mail ani hovor by však neměl dostat přednost před bezpečím řidiče a jeho okolí,“ dodal.

Konkrétně k telefonování za volantem se přiznávají více než dvě třetiny řidičů s vysokoškolským vzděláním. O něco lépe jsou na tom řidiči s maturitou. Ti za jízdy přijímají hovory v šedesáti procentech případů. Nejzodpovědnější jsou pak v tomto ohledu řidiči bez maturity, kterých za jízdy volá „jen“ polovina.

Nepozornost při řízení, která je mnohokrát způsobena právě mobilem, je vůbec nejčastější příčinou nehod, neboť řidič, jehož pozornost je rozptýlena telefonickým hovorem, hůře vnímá zrakové i akustické vjemy. Snížena je i jeho mentální a fyzická kapacita pro řešení dopravních situací.

Nepozornost za volantem, která může být spojena i s přejetím do protisměru, je jednou z nejčastějších příčin nehod. Mnoho řidičů ale pořád nevnímá, jaké riziko manipulace s telefonem představuje a myslí si, že odepsat na zprávu nebo vyřídit hovor zvládnou.

To je velký omyl, protože nikdy nevíme, kdy se situace na vozovce změní, vstoupí do ní například chodec nebo vozidlo před námi náhle zpomalí. Otázka telefonování za volantem je také výrazně spojena s nastavením sankcí za takovéto chování. Pokuta za držení mobilního telefonu je v České republice nastavena poměrně nízko.

Zatímco u nás se za tento přestupek platí v příkazním řízení na místě do 1000 korun (v případě zahájení správního řízení hrozí sankce 1500 až 2500 korun), na Slovensku to může být v přepočtu až 3000 korun.

V Nizozemí a Velké Británii se pak pokuta může vyšplhat až k šesti tisícům korun, v Itálii může být telefonujícím řidičům udělen navíc i zákaz řízení na dva měsíce.

Kromě pokuty jsou v česku telefonujícímu řidiči přičteny dva body v rámci bodového systému. Aktuálně vláda schválila návrh bodového zákona, ve kterém se za telefonování za jízdy zvyšuje trest ze dvou na čtyři body. Zákone se nyní budou zabývat poslanci. Pokud ho schválí, budou se jím ještě zabývat senátoři a na stůl se dostane v rámci legislativního procesu na stůl i prezidentovi. Nový systém by měl začít platit v roce 2022.

Z českých řidičů by zvýšení pokuty za používání mobilního telefonu za volantem nejvíce působilo na lidi s nejnižšími příjmy. Ti by byli ochotni své chování zásadně změnit. Dokonce ani smrt blízkého nebo zodpovědnost za druhé pro ně v případě rozhodování, zda vzít telefon do ruky, či nikoliv, nehraje tak velkou roli. Vyšší postih za telefonování za volantem by však vůbec neovlivnilo celé tři čtvrtiny řidičů s příjmy domácnosti nad 40 tisíc korun.

Nebezpečí, které mobil za volantem představuje, si řada řidičů vůbec neuvědomuje. Podle průzkumu využívání telefonu při řízení přiznávají téměř dvě třetiny řidičů. V Praze například používání mobilního telefonu za jízdy považuje za velmi vážný přestupek pouze desetina řidičů. Zároveň se ukázalo, že pražští řidiči telefonují při řízení nejvíce v porovnání s těmi z ostatních krajů.

Podle průzkumu využívání mobilu při řízení přiznávají téměř dvě třetiny řidičů. Zároveň z ukazatelů nehodovosti vyplývá, že ročně umírají v důsledku nepozornosti za volantem desítky lidí.

Z celé České republiky za volantem nejvíce telefonují pražští řidiči. Zařízení handsfree k tomu však používá pouze necelá čtvrtina z nich. Méně toto zařízení využívají už jenom telefonující řidiči v Plzeňském a Karlovarském kraji.


Autor: Lukáš Plecháček

V Běchovicích srazil rychlík mladého muže

Dnes v 11:47

U železniční zastávky v Běchovicích na východě Prahy dnes ráno krátce před sedmou hodinou srazil rychlík do Luhačovic přibližně třicetiletého muže. Ten zraněním na místě podlehl. Vlaky na trati mezi Běchovicemi a Úvaly nabíraly několik hodin zhruba patnáctiminutová...

Praha 3 rozšiřuje úřední hodiny

26. listopadu 2020 v 11:47

Praha 3 se na mimořádném zasedání usnesla o rozšíření úředních hodin radnice po dobu trvání nouzového stavu. Cílem je zajištění poskytnutí služeb úřadu všem klientům za bezpečných a důstojných podmínek.

V Praze se otevírá Honorární konzulát Islandu

26. listopadu 2020 v 09:14

V úterý 1. prosince oficiálně otevírá Honorární konzulát Islandu v Praze. Honorární konzulkou je advokátka Klára Dvořáková z kanceláře Holubová advokáti, jediná oficiální zástupkyně Islandu v České republice.

Praha 5: Zasedne Řídící skupina ke Strategii rozvoje 2030+

25. listopadu 2020 ve 20:07

Zítra, 26. listopadu, bude od 14 hodin zasedat Řídící skupina ke Strategii rozvoje 2030+. Prezentace analytické části Strategie rozvoje za jednotlivé Odborné skupiny Strategie proběhne formou online setkání přes platformu LifeSize.

Další články
Nahoru