Dnes Pátek - obcasny-dest 6°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 8°C
Pátek 16. 4. 2021
Svátek má Irena
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Nerealizované projekty: Bém a Topolánek plánovali v centru Prahy velký tunel
Podle představ Pavla Béma a Mirka Topolánka měla severojižní magistrála i v tomto úseku za Státní operou a na dohled od hlavního nádraží vést pod zemí. Foto: Facebook

Nerealizované projekty: Bém a Topolánek plánovali v centru Prahy velký tunel

Praha má tunely ráda, každé vedení Praha má, s nadsázkou řečeno, „chuť tunelovat“. Ne všechny úvahy a plány jsou nakonec realizovány, což byl i příklad zahloubení magistrály u historické budovy Národního muzea v centru Prahy. Záměr je už minulostí, stejně jako politické kariéry bývalého primátora Praha Pavla Béma a premiéra Mirka Topolánka, kteří stavbu prosazovali.

Současná pražská koalice připravuje výstavbu tunelového komplexu Vlasta, který naváže na komplex Blanka, který byl zprovozněný před pěti lety. Loni schválili pražští radní projekt poslední chybějící části vnitřního pražského (Městského) okruhu. Povede od výjezdu z Blanky až k Jižní spojce. Oproti svým předchůdcům se současní představitelé Prahy rozhodli, že značná část Blanky povede pod zemí. Takže zalíbení v tunelech našlo i současné vedení města.

Generace pražských politiků zvažují obří projekt zahloubení frekventované ulice v Holešovičkách, která navazuje na most Barikádníků a plní funkci výpadovky na dálnici D8. Například v roce 2014 se pražská koalice pod vedením tehdejšího primátora Tomáše Hudečka rozhodla nechat vypracovat studii na zahloubení ulice v Holešovičkách. Za tuto studii a také studii rozšíření Povltavské a výstavbu dvou mimoúrovňových křižovatek v Hloubětíně zaplatila Praha 1,4 milionu korun.

Radlická radiála

Zahloubená by měla být část plánované Radlické radiály, která v budoucnu v délce 5,5 kilometru propojí Rozvadovskou spojku a západní část Městského kruhu. Radiála má podle původního projektu zahrnovat pět mimoúrovňových křižovatek a tři tunely, polovina trasy má podle dřívějších plánů vést pod zemí.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) po předloňských volbách uvedl, že město prověří možnosti, jak zohlednit připomínky obyvatel bez toho, aby bylo nutné projekt stáhnout z územního řízení a celý přepracovat. Zvažované úpravy by však stavbu prodražily. Původní odhad nákladů je 14 miliard korun.

Letos v červenci radní schválili tendr na technickou studii, která má v různém rozsahu prověřit možné zakrytí radiály v úseku od jejího napojení na Rozvadovskou spojku po křižovatku u metra Nové Butovice. Kromě toho má zhodnotit další úpravy vycházející z návrhů občanských iniciativ.

Zahloubení magistrály

V minulosti uvažovala Praha o zahloubení severojižní magistrály u budovy Národního muzea nad Václavským náměstím. V roce 2008 tehdejší premiér Mirek Topolánek a pražský primátor Pavel Bém (tehdy oba ODS) podepsali memorandum o přesunu magistrály. Byla to velká sláva a projekt, který měl být realizován do roku 2015, častovali samými superlativy.

„Před třiceti lety tu jiný premiér slavnostně otevíral severojižní magistrálu. Je mi opravdovou ctí vám tu oznámit, že ji z tohoto místa v dohledné době zase odstraníme,“ řekl Topolánek ve svém projevu u příležitosti podpisu memoranda. Přetnutí nejslavnějšího pražského bulváru označil jako zločin, který bude v blízké budoucnosti napraven. Několikasetmetrové tunely v okolí Národního muzea měly stát zhruba 12 miliard.

Pražští zastupitelé však projekt přesunutí částí magistrály do tunelu o pět let definitivně pohřbili tím, že zamítli návrh celoměstsky významné změny územního plánu, která by realizaci umožnila. Primátor Tomáš Hudeček (tehdy TOP 09) projekt tunelu označil z architektonického, dopravního i finančního hlediska jako nesmyslný. Jde podle něj o relikt minulosti, na který Praha stejně nemá peníze.

To vybudilo bývalého primátora Pavla Béma k ostré reakci na svém blogu, kde obvinil Tomáše Hudečka, že není vizionář a neumí myslet na několik let dopředu.

Praha se při odůvodnění zamítavého stanoviska k zahloubení magistrály přihlásila k tomu, že raději půjde cestou humanizace dopravní tepny vedoucí středem města. Toto téma se stalo předmětem sporů v minulém volebním období.

V roce 2015 rozhodlo vedení Prahy o vypracování koncepce zklidnění severojižní magistrály, která by se postupně měla přeměnit na městskou třídu. Studie se měla týkat celé magistrály, tedy úseku od Veletržní ulice až po Jižní spojku.

O rok později si hlavní město přizvalo na pomoc jako konzultanta při vytváření studie slavného dánského urbanistu Jana Gehla. Studie a konkrétní úpravy se nakonec staly předmětem sporů v koalici a na humanizaci magistrály v jejím velkém pojetí se přestalo hovořit, dříve velké politické téma „vyšumělo“.


Sezonní vlaky z Prahy do středních Čech vyjedou v sobotu

Včera ve 12:07

V sobotu 17. dubna vyjedou po delší zimní přestávce opět sezonní víkendové rekreační vlaky PID dopravců České dráhy a KŽC Doprava, které spojují metropoli s turisticky atraktivními lokalitami středních Čech i sousedních krajů. 

Bubenečský tunel bude od čtvrtka do pátku uzavřen

13. dubna 2021 v 07:57

Pravidelná údržba a kontrola technologie tunelů uzavře Bubenečský tunel od čtvrtka 15. dubna od 23 hodin do pátku 16. dubna do 5 hodin.

Noční omezení provozu v Těšnovském tunelu

12. dubna 2021 ve 20:52

Z důvodu mytí stěn a stropu bude omezen provoz v Těšnovském tunelu.

Praha 6: Anketa k zónám placeného stání

12. dubna 2021 v 09:53

Parkovací zóny jsou v Praze 6 aktuálně zavedeny na většině území městské části. Jde o části Dejvic, Bubenče, Hanspaulky, Vokovic a Veleslavína, Břevnova, Střešovic či Ořechovky.

Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

10. dubna 2021 ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

10. dubna 2021 v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Další články
Nahoru