Dnes Sobota - oblacno 20°C
Zítra Neděle - prehanky-dest 22°C
Sobota 25. 5. 2024
Svátek má Viola
Pražské drby
Co se v Praze povídá
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Doprava

Nenechte se rozladit, radí Platforma VIZE 0 v boji proti agresivním řidičům na českých silnicích

Lepič! Řítí se po silnici, jede těsně za vaším vozidlem a snaží se vás donutit zrychlit. Myškař! Těsně vás předjíždí a následně se vrací před vás, kličkuje bez dostatečné vzdálenosti. Vybržďovač! Úmyslně vás zpomalí přibržděním, aby vám ukázal dominanci. Znáte je? Nová kampaň „Řitiči” Platformy VIZE 0 ukáže způsob, jak se od nich nenechat vyprovokovat a s humorem si s nimi v klidu poradit.

Řidiči ve středním věku a začínající řidiči jsou nejvíce náchylní na důsledky stresu, které přerůstají v agresivní styl řízení. Za volantem se cítíme anonymně a jsme schopni dělat věci, které bychom tváří v tvář neudělali. Platforma VIZE 0 s podporou České asociace pojišťoven, České kanceláře pojistitelů – Fond zábrany škod, čerpacích stanic OMV, Centra dopravního výzkumu, Hedepy a ve spolupráci s Agenturou GEN katedry multimédií VŠE představuje komunikační kampaň „Řitiči” aneb „Nenechte se rozladit”. Projekt nepřímo navazuje na poznatky z projektu Agresivita zabíjí (ČAP, BESIP) a systematicky je využívá k vytvoření pozitivního řešení v situacích, kdy je účastník silničního provozu s agresí za volantem konfrontován. 

„Někteří řidiči mají tendenci definovat se za strážce veřejného pořádku a trestat některé poklesky ostatních ve své pravomoci – vybržďováním, blokováním předjížděcího pruhu, trvalým svícením dálkovými světly, používáním výhružných gest. Agresivní řidič svým jednáním nejen zvyšuje riziko vzniku dopravní nehody, ale také negativně působí na psychiku svých obětí. Může tak vznikat kaskádový efekt, kdy jeden rizikový jedinec vybudí agresi v řadě dalších lidí,” říká dopravní expert Roman Budský.

Kampaň „Řitiči” neboli „Nenechte se rozladit“ přichází s pozitivním přístupem a vtipem jako nástrojem řešení nepříjemných situací na silnici a zároveň funguje jako kreativní výzkum. Projevy agrese prezentuje skrze karikatury Lepiče, Myškaře, Vybržďovače a další. Pomáhá tak účastníkům silničního provozu rozpoznat a pojmenovat agresivní řidiče, nenechat se vyprovokovat a s humorem situaci zvládnout třeba říkankou nebo vtipnou narážkou.

Kampaň bude realizována v online prostředí a v rozhlasu, kde svůj hlas poskytl Petr Čtvrtníček. Do přímého kontaktu s komunikací navíc přijdou řidiči na čerpacích stanicích OMV. V rámci soutěže budou moci účastníci vyhrát kromě voucherů na Autodrom Sosnová i online terapii od Hedepy. Více o tom, kdo „Řitiči“ jsou, jak se chovají a jak se proti nim bránit, se dozvíte na webové stránce ritici.cz, kde se můžete zapojit do kreativního výzkumu a navrhnout vlastního řitiče.

„Agresivní chování na silnicích zažíváme v různých podobách každý den. Přímo souvisí s tím, jací jsme, ale také s tím, co zažíváme, ať na silnici, či jinde. Naše typická reakce na frustraci, či agresi je typicky opět agrese. Na silnicích ale takové možné „oplácení, či školení” druhých může končit tragicky. To nikdo z nás nechce! Vzpomeňme si na to a zkusme naší naštvanost (frustraci) nepřenášet na silnici”, říká ředitel Divize dopravních technologií a lidského faktoru Pavel Řezáč. V rámci výzkumné části zapojuje Platforma VIZE 0 účastníky silničního provozu do diskuse, jejímž cílem je hledání dalších typů „Řitičů” a hlavně hledání dalších postupů, jak se s nimi vypořádat. Výstupem po skončení kampaně bude e-learning k distribuci školícím pracovištím, autoškolám a kurzům bezpečné jízdy. 

„Investice do preventivních opatření včetně vzdělávání a osvětových kampaní jsou pro Nadaci Kooperativy prioritou. Sanace následků dopravních nehod a s ním spojené finanční plnění je mechanismus, který není schopen vyčíslit lidský rozměr dopadů nehody v případě, že dojde ke zranění či úmrtí. Agresivita za volantem je prokazatelně významným faktorem nehodovosti a proto jsme se rozhodli se na ni soustředit, jak na poli prevence, tak na úrovni legislativy,” uvedl ředitel Nadace Kooperativy Milan Medek.

V případě agrese za volantem je současná legislativní opora velmi obecná a neobsahuje přesné definice agresivního chování za volantem, jeho specifických projevů, ani konkrétní sankce, které za ně hrozí. Kampaň Nenechte se rozladit proto bude realizována společně se snahou Platformy VIZE 0 o legislativní změny s využitím zkušeností z vybraných států EU, kde legislativa definuje, co přesně agresivita je a ukládá konkrétní sankce.


Autor: TZ, red

Národní technické muzeum spouští v expozici Doprava mobilního průvodce TourStories

17. května 2024 ve 14:12

Přijďte oslavit Mezinárodní den muzeí do Národního technického muzea. Do všech poboček NTM bude v sobotu 18. května snížené vstupné. V Praze se muzeum připojuje k festivalu Máme otevřeno a pro návštěvníky připravilo zdarma program: poprvé si mohou vyzkoušet v Dopravní hale průvodce v aplikaci...

Stržená trolej zastavila provoz tramvají na Výtoni

16. května 2024 v 09:16

Provoz tramvají na Výtoni zastavila dnes ráno krátce před půl sedmou stržená trolej. Na svědomí to měl řidič nákladního auta, které projíždělo frekventovanou křižovatkou. K obdobným událostem dochází v místě opakovaně. Jak uvedl dopravní podnik na svém webu, ke stržení troleje a přerušení provozu...

Praha 6 slaví 45 let linky 180

16. května 2024 v 08:17

Třikrát byla zavedená, dvakrát zrušená. Od 28. května 1979 jezdí linka 180 v trase, která z velké části vede Prahou 6. Ve čtvrtek 30. května od 18 hodin můžete oslavit 45 let linky 180 na šestce jízdou muzejním autobusem jak v historické, tak současné trase.

Nové zóny placeného stání na Hradčanech a ve Vokovicích

15. května 2024 ve 14:25

Na základě požadavku Prahy 6 došlo k rozšíření zón placeného stání v oblasti Hradčan a Vokovic.

Kvůli závadě nejezdilo na soupravě nejezdilo metro na části linky B

15. května 2024 v 09:37

Technická závada na jedné ze souprav přerušila ve středu od 6:45 na půl hodiny provoz metra na lince B v úseku mezi stanicemi Českomoravská a Černý Most. Cestující mohli v době omezení využít autobusové a tramvajové linky, dopravní podnik jejich trasy prodloužil.

Další články
Nahoru