Nejvíce nehod v České republice se stane v Praze
30. listopadu 2023 09:57
Ve srovnání s „nejlepším“, Karlovarským krajem je Praha z hlediska počtu nehod horší téměř desetkrát. Absolutní většinu, 69,8 procenta, nehod přitom způsobí řidiči svou nezpůsobnou jízdou. Dalších 20,7 procenta nehod pak vznikne nedáním přednosti v jízdě a 6 procent je způsobeno nepřiměřenou rychlostí. Na rozdíl od ostatních krajů podíl nehod, které vzniknou tak, že jejich viníkem není řidič, je minimální – pouhá tři procenta.
„Doprava v Praze je velmi specifická, ukazují to všechny statistiky nehodovosti, které máme k dispozici. Nehody velmi často souvisí s velkou intenzitou dopravy, jejich příčinou jsou dlouhé kolony nebo náhlá změna plynulosti provozu. I z tohoto důvodu se chystáme při výpočtu rizikovosti vybraných míst v Praze zohledňovat počet vozidel, která daným úsekem projíždí. Dokážeme tak zjistit nejen absolutní, ale také relativní nehodovost, která nám poskytne další informace o výši rizika pro řidiče,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.
Oblastí s největším počtem dopravních nehod je obvod Praha 4 (pozn.: jde o policejní obvod, který je širší než městská část, Praha má čtyři policejní obvody). Ročně se zde stane průměrně 5 531 nehod – tedy téměř 30 procent všech nehod na území Prahy. Je to poměrně logické – Praha 4 je oblastí, kterou protíná magistrála navazující na příjezd po D1, zároveň zde vede městský okruh a tzv. Jižní spojka. Je zde silná tranzitní a dálková příjezdová doprava, kdy veškerá doprava, která směřuje do Prahy po D1, se ocitne nejprve na Praze 4. Zde se zároveň setkává se silnou pražskou dopravou – ať už individuální, nebo městskou – obsluhující hustě obydlené rezidenční oblasti na jihovýchodě hlavního města.Následují Praha 3 s průměrně 4 670 nehodami ročně, Praha 2 se 4 478 a Praha 1 s průměrně 4 356 nehodami ročně. Zajímavostí je, že u Prahy 3 je oproti ostatním částem poněkud vychýlen podíl jednotlivých příčin nehod, kdy způsob jízdy řidičů je příčinou 66,6 procenta dopravních nehod a nedání přednosti v jízdě 23,7 procenta nehod, zatímco u ostatních městských částí má nedání přednosti v jízdě podíl kolem 20 procent a naopak nesprávný způsob jízdy zaviní více než 70 procent nehod. Městské uličky v rezidenční zástavbě Žižkova zřejmě řidičům přinášejí řadu rébusů z hlediska toho, kdo má přednost a jak správně uplatňovat pravidlo přednosti zprava.
Rizikové křižovatky
Křižovatky jsou často komplikované, s obrovskou frekvencí provozu, s dálkovou i místní dopravou, tramvajemi a dalšími záludnostmi, které mohou často řidiče zaskočit. Zvláště když řada z nich se ve velkoměstském provozu pohybuje pouze příležitostně.
Top 10 rizikových křižovatek v Praze, které byly sledovány v pětiletém období, se nachází na následujících místech:
Mimoúrovňová křižovatka ulic Kbelská a Novopacká poblíž letiště Kbely v Praze zaznamenala 128 nehod se 14 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu a škody podle policie dosáhly téměř 11,5 milionu korun.
S 93 nehodami a 15 zraněnými byla křižovatka ulic Klárov a Valdštejnská v Praze dalším místem častých incidentů. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie činily téměř 12 milionů Kč.
Křižovatka ulic M. Horákové a Korunovační u Letenského náměstí v Praze evidovala 89 nehod se 14 zraněnými, přičemž nesprávný způsob jízdy byl nejčastější příčinou. Škody podle policie téměř dosáhly 6,5 milionu korun.
S 86 nehodami a 21 zraněnými je problematickým místem i křižovatka ulic Svatovítská a Gen. Píky. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie přesáhly 10 milionů korun.
Křižovatka ulic Povltavská a Bulovka v Praze byla svědkem 82 nehod s 12 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a škody podle policie činily bezmála 8 milionů korun.
Okružní křižovatka u obchodního centra Chodov v Praze evidovala 80 nehod s 13 zraněnými, přičemž nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem bylo hlavním problémem. Škody podle policie přesáhly 5 milionů korun.
Na výjezdu z OMV a McDonald’s v ulici Cínovecká v Praze došlo k 75 nehodám s 9 zraněnými. Nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu bylo nejčastější příčinou a škody podle policie přesáhly 11 milionů korun.
Křižovatka ulic Františka Diviše a Podleská v Praze evidovala 41 nehod s 8 zraněnými, přičemž porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou. Škody podle policie nebyly vyčísleny.
Křižovatka ulic Chuchelská a Modřanská v Praze zaznamenala 35 nehod s 5 zraněnými. Porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo nejčastější příčinou a škody podle policie nebyly vyčísleny.
Křižovatka ulic Sokolovská a Za Invalidovnou v Praze byla místem 27 nehod s 9 zraněnými, přičemž porušení příkazu Stůj, dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou.
Zdroj: Portál nehod