Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 11°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 11°C
Čtvrtek 22. 2. 2024
Svátek má Petr
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Nejvíce nehod v České republice se stane v Praze
K dopravním nehodám či jiným karambolům na silnici dochází často kvůli nepozornosti řidičů. Zdroj foto: Hasičský záchranný sbor hl. m. Prahy

Nejvíce nehod v České republice se stane v Praze

Praha zaujímá naprosto přesvědčivě nechvalné první místo z hlediska počtu nehod v rámci České republiky. Bez ohledu na velikost krajů či jejich umístění Praha s průměrným počtem více než 19 tisíc nehod ročně za sebou s dalekým odstupem nechává všechny ostatní kraje. Například Středočeský kraj, který je po Praze druhý nejhorší z hlediska počtu nehod, jich má ročně o celou třetinu méně. Vyplývá to z údajů Portálu nehod, který hodnotí rizikovost jednotlivých lokalit častých dopravních karambolů.

Ve srovnání s „nejlepším“, Karlovarským krajem je Praha z hlediska počtu nehod horší téměř desetkrát. Absolutní většinu, 69,8 procenta, nehod přitom způsobí řidiči svou nezpůsobnou jízdou. Dalších 20,7 procenta nehod pak vznikne nedáním přednosti v jízdě a 6 procent je způsobeno nepřiměřenou rychlostí. Na rozdíl od ostatních krajů podíl nehod, které vzniknou tak, že jejich viníkem není řidič, je minimální – pouhá tři procenta.

„Doprava v Praze je velmi specifická, ukazují to všechny statistiky nehodovosti, které máme k dispozici. Nehody velmi často souvisí s velkou intenzitou dopravy, jejich příčinou jsou dlouhé kolony nebo náhlá změna plynulosti provozu. I z tohoto důvodu se chystáme při výpočtu rizikovosti vybraných míst v Praze zohledňovat počet vozidel, která daným úsekem projíždí. Dokážeme tak zjistit nejen absolutní, ale také relativní nehodovost, která nám poskytne další informace o výši rizika pro řidiče,“ komentuje Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která provozuje Portál nehod.

Oblastí s největším počtem dopravních nehod je obvod Praha 4 (pozn.: jde o policejní obvod, který je širší než městská část, Praha má čtyři policejní obvody). Ročně se zde stane průměrně 5 531 nehod – tedy téměř 30 procent všech nehod na území Prahy. Je to poměrně logické – Praha 4 je oblastí, kterou protíná magistrála navazující na příjezd po D1, zároveň zde vede městský okruh a tzv. Jižní spojka. Je zde silná tranzitní a dálková příjezdová doprava, kdy veškerá doprava, která směřuje do Prahy po D1, se ocitne nejprve na Praze 4. Zde se zároveň setkává se silnou pražskou dopravou – ať už individuální, nebo městskou – obsluhující hustě obydlené rezidenční oblasti na jihovýchodě hlavního města.

Následují Praha 3 s průměrně 4 670 nehodami ročně, Praha 2 se 4 478 a Praha 1 s průměrně 4 356 nehodami ročně. Zajímavostí je, že u Prahy 3 je oproti ostatním částem poněkud vychýlen podíl jednotlivých příčin nehod, kdy způsob jízdy řidičů je příčinou 66,6 procenta dopravních nehod a nedání přednosti v jízdě 23,7 procenta nehod, zatímco u ostatních městských částí má nedání přednosti v jízdě podíl kolem 20 procent a naopak nesprávný způsob jízdy zaviní více než 70 procent nehod. Městské uličky v rezidenční zástavbě Žižkova zřejmě řidičům přinášejí řadu rébusů z hlediska toho, kdo má přednost a jak správně uplatňovat pravidlo přednosti zprava. 

Rizikové křižovatky

Křižovatky jsou často komplikované, s obrovskou frekvencí provozu, s dálkovou i místní dopravou, tramvajemi a dalšími záludnostmi, které mohou často řidiče zaskočit. Zvláště když řada z nich se ve velkoměstském provozu pohybuje pouze příležitostně.

Top 10 rizikových křižovatek v Praze, které byly sledovány v pětiletém období, se nachází na následujících místech:

Mimoúrovňová křižovatka ulic Kbelská a Novopacká poblíž letiště Kbely v Praze zaznamenala 128 nehod se 14 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu a škody podle policie dosáhly téměř 11,5 milionu korun.

S 93 nehodami a 15 zraněnými byla křižovatka ulic Klárov a Valdštejnská v Praze dalším místem častých incidentů. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie činily téměř 12 milionů Kč.

Křižovatka ulic M. Horákové a Korunovační u Letenského náměstí v Praze evidovala 89 nehod se 14 zraněnými, přičemž nesprávný způsob jízdy byl nejčastější příčinou. Škody podle policie téměř dosáhly 6,5 milionu korun.

S 86 nehodami a 21 zraněnými je problematickým místem i křižovatka ulic Svatovítská a Gen. Píky. Nejčastější příčinou bylo nedání přednosti při odbočování vlevo a škody podle policie přesáhly 10 milionů korun.

Křižovatka ulic Povltavská a Bulovka v Praze byla svědkem 82 nehod s 12 zraněnými. Nejčastější příčinou bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a škody podle policie činily bezmála 8 milionů korun.

Okružní křižovatka u obchodního centra Chodov v Praze evidovala 80 nehod s 13 zraněnými, přičemž nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem bylo hlavním problémem. Škody podle policie přesáhly 5 milionů korun.

Na výjezdu z OMV a McDonald’s v ulici Cínovecká v Praze došlo k 75 nehodám s 9 zraněnými. Nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu bylo nejčastější příčinou a škody podle policie přesáhly 11 milionů korun.

Křižovatka ulic Františka Diviše a Podleská v Praze evidovala 41 nehod s 8 zraněnými, přičemž porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou. Škody podle policie nebyly vyčísleny.

Křižovatka ulic Chuchelská a Modřanská v Praze zaznamenala 35 nehod s 5 zraněnými. Porušení příkazu Dej přednost v jízdě bylo nejčastější příčinou a škody podle policie nebyly vyčísleny.

Křižovatka ulic Sokolovská a Za Invalidovnou v Praze byla místem 27 nehod s 9 zraněnými, přičemž porušení příkazu Stůj, dej přednost v jízdě bylo hlavní příčinou.

Zdroj: Portál nehod


Autor: Karel Netolický

Demolice zavřené části Libeňského mostu začne zhruba za dva měsíce

Včera ve 13:35

Silničáři začnou bourat nyní uzavřenou část pražského Libeňského mostu blíže k Palmovce na přelomu letošního dubna a května. Do konce února přeloží inženýrské sítě a rovněž začnou v této části odstraňovat tramvajové koleje. Na úterním jednání výboru pro dopravu pražského magistrátu to řekl...

Flixbus kvůli blokádě přesune autobusy z hlavního nádraží na Florenc

18. února 2024 v 10:31

Autobusový dopravce Flixbus v pondělí v souvislosti s pražskou blokádou zemědělců přesune odjezdy autobusů ze zastávky u hlavního nádraží na autobusové nádraží Florenc. Dopravce podle mluvčího Tomáše Beránka pro řidiče vytipoval několik objízdných tras, autobusy se budou magistrále vyhýbat....

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok je pro auta uzavřen

17. února 2024 v 15:13

Mostek vedoucí přes Litovicko-Šárecký potok na Jenerálce je v havarijním stavu. Odhalil to posudek Kloknerova ústavu. Důvodem je významné podemletí obou jeho opěr.

Praha 15 připravila interaktivní mapu autovraků

11. února 2024 v 17:30

Co je vrak motorového vozidla? Jak se zahajuje řízení, kterým se zjišťuje, zda vozidlo vrakem je či není? Jak se zjišťuje majitel vozidla, když SPZ na vozidle chybí? Jak dlouho od zahájení odstranění trvá? Co se s vozidlem děje po jeho odstranění z ulice a kdo odstranění...

Další články
Nahoru