dnes
Pondělí - skorojasno
1°C
zítra
Úterý - polojasno
0°C
pozítří
Středa - snih
2°C
Největší pražská vozovna tramvají funguje už 90 let, dříve sloužila i pro autobusy
Vjezd do pankrácké vozovny. Foto: archiv DPP

Největší pražská vozovna tramvají funguje už 90 let, dříve sloužila i pro autobusy

Devadesáté výročí od zahájení provozu vozovny tramvají Pankrác připadá na dnešek. Vozovna vznikla v době meziválečného Československa a úspěšně slouží i dnes. Je v ní deponováno celkem 123 vozů, mezi nimi i populární mazačka.  

10. října 1927 zahájila provoz vozovna tramvají na Pankráci, která je od té doby největší vozovnou v Praze. Před 90 lety vozovna Pankrác poskytla domov pro celkem 150 motorových a 120 vlečných vozů.

V šedesátých letech byla vozovna Pankrác domovem pro celkem 325 tramvají. Sloužila tramvajím a dokonce až do roku 1982 i městským autobusům, kdy byly pankrácké autobusy přestěhovány do garáží v Dejvicích. Tím skončilo 55leté trvající soužití obou druhů dopravních prostředků ve vozovně.  

„Do historie vozovny Pankrác se promítla i výstavba magistrály, kdy kvůli nové dopravní tepně musely být vybudovány nové tratě pro spojení s vozovnou,“ říká Pavel Fojtík, vedoucí archivu pražského dopravního podniku (DPP). Významnou novinkou z poslední doby je nová hala pro mytí a denní ošetření tramvají z roku 2003. Kolejiště dvora vozovny bylo několikrát přestavěno. Přestavba kolejiště v roce 2004 do současné podoby však byla zásadní a inovativní.

Vozovna Pankrác patří k legendám DPP. I 90 let po svém vzniku je stále největší pražskou tramvajovou vozovnou. Je v ní deponováno 123 vozů, základ tvoří 75 nízkopodlažních tramvají 15T.

Zajímavostí je, že pevné místo ve vozovně má i šest speciálních vozů. Jsou to: sněhový pluh, čtyři školní vozy a populární mazazací tramvaj, přezdívaná mazačka. Ve špičce pracovních dnů vozovna Pankrác vypravuje 70 vlaků, mezi nimi i zhruba 50 tramvají 15T.

Čtěte také: Kde spí pražské tramvaje? Přes 900 vozů má zázemí v sedmi vozovnách. V osmé je muzeum


Další články
Nahoru