Dnes Neděle - oblacno 23°C
Zítra Pondělí - obcasny-dest 20°C
Pondělí 5. 6. 2023
Svátek má Dobroslav
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
Byznys

Největší maloobchodní hráče v ČR ovládají majitelé z Nizozemska

Patnáct největších maloobchodních firem v roce 2021 vytvořilo tržby přesahující 279 miliard korun. 42 % z nich ovládají subjekty registrované v Nizozemí, za nimi následují vlastníci z Německa (19 %), Rakouska (17 %) a Česka (13 %). Vyplývá to z analýzy Dun & Bradstreet.  Žebříček největších maloobchodních řetězců podle generovaných tržeb vedou prodejci potravin.

Do analýzy Dun & Bradstreet vstoupily všechny akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným, které podnikají v oblasti maloobchodu (bez distribuce pohonných hmot), které zveřejnily své finanční výkazy (data k 15. 12. 2022) ve Sbírce listin.

„Největší maloobchodní hráči jsou rozebráni nadnárodními řetězci, které zde působí dlouhodobě a do budování sítě investovaly nemalé prostředky. Více dynamicky se ale rozvíjí segment on-line prodejců, kde se častěji profilují firmy s českými vlastníky,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Žebříčku TOP 15 největších maloobchodních hráčů podle tržeb za rok 2021 dominují sítě prodejců potravin – Albert Česká republika z nizozemské skupiny Ahold s tržbami 61,4 mld. Kč, Penny Market kontrolovaný německým REWE s tržbami 42,2 mld. Kč, Tesco Stores ČR, který patří do nizozemského holdingu Tesco s tržbami 42,1 mld. Kč a BILLA z rakouské větve řetězce REWE s tržbami 31,3 mld, Kč. Souhrnné tržby těchto čtyř řetězců za rok 2021 přesáhly 177 mld. Kč.

„Maloobchodní společnosti jsou také významnými plátci korporátní daně z příjmu, ačkoliv výše této daně podle našich analýz přímo nekoresponduje s výší tržeb. To souvisí s více faktory, které zasahují do efektivity hospodaření,“ uvedla dále Petra Štěpánová z Dun & Bradstreet.

Nejvyšší daň z příjmu právnických osob za rok 2021 ve výši 344,6 mil. Kč zaplatil Albert Česká republika, s výraznějším odstupem následuje Tesco Stores ČR z 260 mil. Kč, HORNBACH BAUMARKT CS s 237 mil. Kč, Penny Market s 210 mil. Kč a SPORTISIMO s 209 mil. Kč. V rámci první desítky firem meziročně nižší daň z příjmu zaplatily jen tři společnosti, přičemž všem mírně klesly i tržby. Od desítky maloobchodních firem, které za rok 2021 zaplatily nejvyšší daň ze zisku, do státní pokladny přitekly více než dvě miliard korun, což je o čtvrtinu víc, než za rok 2021.



Autor: TZ, red

Festival Rock for People bude v ekologičtějším kabátě

29. května 2023 v 16:28

Tradiční hudební festival Rock for People, který se uskuteční 8.-11. června v Parku 360 v Hradci Králové, fandí ekologii. Proto se hlavním partnerem na poli mobility stala automobilka Toyota. Ta zajistí dopravu svými modely s nulovými emisemi, které využijí i největší hvězdy letošního ročníku jako...

V Česku za první čtyři měsíce roku přibylo 4 870 firem, nejméně za poslední tři roky

29. května 2023 ve 12:13

V dubnu vzniklo v České republice 2 159 obchodních společností, což je o 555 méně než v březnu a nejméně od září minulého roku. Zároveň v dubnu zaniklo 1 133 společností, o 250 méně než v březnu a nejméně od loňského srpna. V Česku tak minulý měsíc přibylo 1 026 obchodních společností, což je...

Praha je pátou nejžádanější kongresovou destinací světa

28. května 2023 v 18:48

Praha v loňském roce přivítala podle agregovaných dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) a Prague Convention Bureau (PCB) téměř čtyři tisíce akcí s 616 000 delegáty. Ačkoliv se oproti pandemickým rokům jednalo o přírůstek v hodnotě několika stovek procent, kongresová Praha se zatím zdaleka...

Sirotčinec v Kongu z ČVUT slaví světový úspěch

24. května 2023 v 08:08

Soutěžní návrh vzniklý na Projektovém maratonu se úspěšně prosadil ve 43. ročníku prestižní architektonické soutěže World Architecture Award. V každém ročníku se vybírají nejlepší z projektů v kategorii Architektura nebo interiér. A projekt ICWD – zázemí pro sirotky v Kongu – byl oceněn...

Odborníci z oblasti chytrých měst a udržitelné mobility představí nové poznatky

23. května 2023 v 09:07

Fakulta dopravní ČVUT v Praze v letošním roce slaví 30 let od svého založení, a u této příležitosti pořádá ve dnech 25. a 26. května v Národní technické knihovně dvě významné akce: 21. ročník Evropského dopravního kongresu (ETC) společně s 9. ročníkem mezinárodního sympozia Smart Cities Symposium...

Pražský hotel Don Giovanni zahájil oslavy 30 let s místními policisty

21. května 2023 ve 21:11

V rámci oslav 30 let od založení hotelu Don Giovanni poblíž stanice metra Želivského, pohostili v uplynulých dnech zaměstnanci hotelu řadové policisty z Prahy 3 na slavnostním obědě.

Studenti ČVUT testovali emailové nástroje. Pomáhala umělá inteligence

19. května 2023 v 09:46

Studenti třetího ročníku Masarykova ústavu při ČVUT měli možnost na vlastní kůži projít kampaní e-mailového marketingu. Jejím cílem bylo vytvořit personalizovanou kampaň e-shopu, který nabízí různé druhy kávy a vnitřní procesy zautomatizovat. S obsahem pomáhala umělá...

Praha 14 uzavřela registraci do systému Corrency

19. května 2023 v 08:20

Registrace do systému Corrency pro obyvatele Prahy 14 je již uzavřena. Prvních 1000 místních občanů využilo šanci a získalo correnty ve výši 1000 korun.

Jaké příležitosti k hrdinství umožňují technologie? Odpovědi přinese konference

17. května 2023 v 08:40

Tématem druhého ročníku konference Technologie ve společnosti je hrdinství a hledání všech jeho podob. Co je hrdinství? A má v našem cloudovém světě hrdinství ještě vůbec místo? 

V anketě AČPM Pojišťovna roku dominovala Kooperativa

16. května 2023 v 08:13

Letošní anketu Asociace českých pojišťovacích makléřů (AČPM) Pojišťovna roku ovládla pojišťovna Kooperativa. Na vyhlášení výsledků si převzala první místa v kategoriích Životní pojištění, Pojištění průmyslu a podnikatelů a Pojištění občanů. Třetí místo pak obsadila v kategorii...

Konference doručitelnosti přivede odborníky z celého světa

15. května 2023 v 10:48

Konference doručitelnosti se bude poprvé konat v Praze 1. a 2. června. Nabídne několik přednášek, panelových diskusí i interaktivních workshopů a představí technologie, díky kterým marketéři minimalizují riziko, že budou jejich kampaně označeny za spam. Experti z celého světa budou...

Další články
Nahoru