Nejstarší pražská vozovna pamatuje vládu císaře
13. května 2020 09:12
Vlastní haly strašnické vozovny již mezi nejstarší v Praze už nepatří, protože byly na přelomu dvacátých a třicátých let zcela přestavěny. Dokončením přestavby strašnické vozovny a dokončením nové vozovny ve Vokovicích bylo možné 1. května 1933 vyřadit z provozu nejstarší vozovnu Elektrických podniků na Královských Vinohradech. Některé starší, dodnes stojící objekty, jako například vozovny Vinohrady (Orionka) nebo Libeň (Švábky) již dávno neslouží svému původnímu účelu.
Další výrazné úpravy se vozovna dočkala v roce 1972, kdy dostalo dnešní podobu kolejiště. V novodobé minulosti se strašnické vozovna krátce stala domovem pro nízkopodlažní tramvaje 14T.
Ve strašnické vozovně jsou umístěny tramvaje T3R.PLF, T3RP a T3R.PV. Vozovna je domovem i pro sněžný pluh. Strašnická vozovna patří k základním pilířům pražské tramvajové sítě. Je mimo jiné zajímavá i tím, že je díky svému umístění v Praze jedinou vozovnou, ze které je možné vyjíždět do tří stran.
Vozovna Motol
Tramvajová vozovna Motol si letos v prosinci připomene již 83. výročí. Vozovna vznikla v době meziválečného Československa, po desítkách let provozu slouží úspěšně i dnes.
První tramvaje přijely do vozovny Motol 3. prosince 1937. V té době patřila svým komfortem k evropské špičce. Stala se domovem pro 120 tramvají Elektrických podniků, předchůdce pražského dopravního podniku.
Projekt vozovny Motol vypracoval pražský architekt F. M. Černý. Druhá polovina vozovny Motol se začala budovat na konci čtyřicátých let, dokončena byla v roce 1950.
Vozovna stála u počátku provozu legendárních tramvají řady T, protože byla nejblíže výrobnímu závodu Tatra na Smíchově. První vozy řady T vyjely z vozovny v březnu 1952. Od šedesátých let se stala vozovna Motol domovem pro tramvaje T3.
Vozovna Motol dlouhodobě slouží ke vzdělávání. Už v roce 1952 zahájilo v areálu vozovny činnost Učňovské středisko Dopravního podniku, dnes v Motole sídlí dopravní průmyslovka.
Dynamickým rozvojem prošla vozovna Motol i po roce 1989. Na konci roku 1999 byla dokončena hala denního ošetření a mytí, o dva roky později zahájilo činnost zařízení na doplňování písku do sypačů tramvajových vozů.
V roce 2010 proběhla rekonstrukce technologií na vozy 14T, které byly po roce 2014 přesunuty do jiné vozovny. V roce 2010 proběhla i kompletní rekonstrukce střechy haly depa.
O dva roky později byla dokončena částečná rekonstrukce podpěr kolejí v necelé polovině haly depa a následně v létě roku 2016 došlo ke kompletní rekonstrukci čelní štítové stěny haly depa.
V posledních letech slouží vozovna Motol zejména moderním tramvajím typu 15T.