Dnes Pondělí - polojasno 18°C
Zítra Úterý - polojasno 13°C
Pondělí 10. 5. 2021
Svátek má Blažena
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Nejstarší pražská vozovna pamatuje vládu císaře
Strašnická vozovna je určena především jako zázemí pro starší typ tramvají T3. Foto: Jana Šejnohová / DPP

Nejstarší pražská vozovna pamatuje vládu císaře

Kořeny strašnické tramvajové vozovny sahají do doby, kdy naší zemi vládnul mocnář František Josef I. Provoz vozovny byl zahájen již v říjnu 1908. V té době byla největší pražskou tramvajovou strojovnou. V roce 1929 se dočkala také architektonicky zajímavě řešené měnírny.

Vlastní haly strašnické vozovny již mezi nejstarší v Praze už nepatří, protože byly na přelomu dvacátých a třicátých let zcela přestavěny. Dokončením přestavby strašnické vozovny a dokončením nové vozovny ve Vokovicích bylo možné 1. května 1933 vyřadit z provozu nejstarší vozovnu Elektrických podniků na Královských Vinohradech. Některé starší, dodnes stojící objekty, jako například vozovny Vinohrady (Orionka) nebo Libeň (Švábky) již dávno neslouží svému původnímu účelu.

Další výrazné úpravy se vozovna dočkala v roce 1972, kdy dostalo dnešní podobu kolejiště. V novodobé minulosti se strašnické vozovna krátce stala domovem pro nízkopodlažní tramvaje 14T.

Vozovna Strašnice také zásadním způsobem stanula u obnovení provozu některých historických vozů při příležitostných jízdách a u počátků provozu „nostalgických“ linek, především číslo 91 (dnes 41).

Ve strašnické vozovně jsou umístěny tramvaje T3R.PLF, T3RP a T3R.PV. Vozovna je domovem i pro sněžný pluh. Strašnická vozovna patří k základním pilířům pražské tramvajové sítě. Je mimo jiné zajímavá i tím, že je díky svému umístění v Praze jedinou vozovnou, ze které je možné vyjíždět do tří stran.

Vozovna Motol

Tramvajová vozovna Motol si letos v prosinci připomene již 83. výročí. Vozovna vznikla v době meziválečného Československa, po desítkách let provozu slouží úspěšně i dnes.

První tramvaje přijely do vozovny Motol 3. prosince 1937. V té době patřila svým komfortem k evropské špičce. Stala se domovem pro 120 tramvají Elektrických podniků, předchůdce pražského dopravního podniku.

Projekt vozovny Motol vypracoval pražský architekt F. M. Černý. Druhá polovina vozovny Motol se začala budovat na konci čtyřicátých let, dokončena byla v roce 1950.

Vozovna stála u počátku provozu legendárních tramvají řady T, protože byla nejblíže výrobnímu závodu Tatra na Smíchově. První vozy řady T vyjely z vozovny v březnu 1952. Od šedesátých let se stala vozovna Motol domovem pro tramvaje T3.


Vozovna Motol dlouhodobě slouží ke vzdělávání. Už v roce 1952 zahájilo v areálu vozovny činnost Učňovské středisko Dopravního podniku, dnes v Motole sídlí dopravní průmyslovka.

Dynamickým rozvojem prošla vozovna Motol i po roce 1989. Na konci roku 1999 byla dokončena hala denního ošetření a mytí, o dva roky později zahájilo činnost zařízení na doplňování písku do sypačů tramvajových vozů.

V roce 2010 proběhla rekonstrukce technologií na vozy 14T, které byly po roce 2014 přesunuty do jiné vozovny. V roce 2010 proběhla i kompletní rekonstrukce střechy haly depa.

O dva roky později byla dokončena částečná rekonstrukce podpěr kolejí v necelé polovině haly depa a následně v létě roku 2016 došlo ke kompletní rekonstrukci čelní štítové stěny haly depa.

V posledních letech slouží vozovna Motol zejména moderním tramvajím typu 15T.


Autor: Karel Netolický

Tunelem Mrázovka neprojedete ze středy na čtvrtek v noci

Dnes v 18:19

Z důvodu kontroly technologie a čištění kamer bude tunel Mrázovka od středy 12. května od 23 hodin do čtvrtka 13. května do 5 hodin uzavřen.

Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

6. května 2021 v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Patočkovu ve směru do centra uzavřou opravy

1. května 2021 v 09:03

Technická správa komunikací (TSK) zahájí 10. května souvislou údržbu ulice Patočkova ve směru do centra, v úseku ulic Bělohorská a Pod Královkou.

Pro nový tunel do Berouna hledá Správa železnic zpracovatele dokumentace

29. dubna 2021 ve 12:42

Správa železnic vyhlásila opakované výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby nové trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Její součástí bude přibližně 24 kilometrů dlouhý tunel.

Další články
Nahoru