dnes
Pátek - jasno
17°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
16°C
pozítří
Neděle - obcasny-dest
17°C
Nejstarší pražská vozovna pamatuje vládu císaře
Strašnická vozovna je určena především jako zázemí pro starší typ tramvají T3. Foto: Jana Šejnohová / DPP

Nejstarší pražská vozovna pamatuje vládu císaře

Kořeny strašnické tramvajové vozovny sahají do doby, kdy naší zemi vládnul mocnář František Josef I. Provoz vozovny byl zahájen již v říjnu 1908. V té době byla největší pražskou tramvajovou strojovnou. V roce 1929 se dočkala také architektonicky zajímavě řešené měnírny.

Vlastní haly strašnické vozovny již mezi nejstarší v Praze už nepatří, protože byly na přelomu dvacátých a třicátých let zcela přestavěny. Dokončením přestavby strašnické vozovny a dokončením nové vozovny ve Vokovicích bylo možné 1. května 1933 vyřadit z provozu nejstarší vozovnu Elektrických podniků na Královských Vinohradech. Některé starší, dodnes stojící objekty, jako například vozovny Vinohrady (Orionka) nebo Libeň (Švábky) již dávno neslouží svému původnímu účelu.

Další výrazné úpravy se vozovna dočkala v roce 1972, kdy dostalo dnešní podobu kolejiště. V novodobé minulosti se strašnické vozovna krátce stala domovem pro nízkopodlažní tramvaje 14T.

Vozovna Strašnice také zásadním způsobem stanula u obnovení provozu některých historických vozů při příležitostných jízdách a u počátků provozu „nostalgických“ linek, především číslo 91 (dnes 41).

Ve strašnické vozovně jsou umístěny tramvaje T3R.PLF, T3RP a T3R.PV. Vozovna je domovem i pro sněžný pluh. Strašnická vozovna patří k základním pilířům pražské tramvajové sítě. Je mimo jiné zajímavá i tím, že je díky svému umístění v Praze jedinou vozovnou, ze které je možné vyjíždět do tří stran.

Vozovna Motol

Tramvajová vozovna Motol si letos v prosinci připomene již 83. výročí. Vozovna vznikla v době meziválečného Československa, po desítkách let provozu slouží úspěšně i dnes.

První tramvaje přijely do vozovny Motol 3. prosince 1937. V té době patřila svým komfortem k evropské špičce. Stala se domovem pro 120 tramvají Elektrických podniků, předchůdce pražského dopravního podniku.

Projekt vozovny Motol vypracoval pražský architekt F. M. Černý. Druhá polovina vozovny Motol se začala budovat na konci čtyřicátých let, dokončena byla v roce 1950.

Vozovna stála u počátku provozu legendárních tramvají řady T, protože byla nejblíže výrobnímu závodu Tatra na Smíchově. První vozy řady T vyjely z vozovny v březnu 1952. Od šedesátých let se stala vozovna Motol domovem pro tramvaje T3.


Vozovna Motol dlouhodobě slouží ke vzdělávání. Už v roce 1952 zahájilo v areálu vozovny činnost Učňovské středisko Dopravního podniku, dnes v Motole sídlí dopravní průmyslovka.

Dynamickým rozvojem prošla vozovna Motol i po roce 1989. Na konci roku 1999 byla dokončena hala denního ošetření a mytí, o dva roky později zahájilo činnost zařízení na doplňování písku do sypačů tramvajových vozů.

V roce 2010 proběhla rekonstrukce technologií na vozy 14T, které byly po roce 2014 přesunuty do jiné vozovny. V roce 2010 proběhla i kompletní rekonstrukce střechy haly depa.

O dva roky později byla dokončena částečná rekonstrukce podpěr kolejí v necelé polovině haly depa a následně v létě roku 2016 došlo ke kompletní rekonstrukci čelní štítové stěny haly depa.

V posledních letech slouží vozovna Motol zejména moderním tramvajím typu 15T.


Autor: Karel Netolický

Dopravní omezení v Nádražní ulici

Dnes v 09:58

Od 1. června do konce října bude v souvislosti s rekonstrukcí tramvajové tratě uzavřena Nádražní ulice v úseku Moulíkova – Křížová.   

Osm nocí bude jednosměrně uzavřen tunel Mrázovka

22. května 2020 v 09:48

Od pondělí 25. května projde tunel Mrázovka údržbou, celkem 8 nocí bude uzavřen.

FlixBus obnoví provoz dalších vnitrostátních linek

21. května 2020 v 11:30

Autobusový dopravce FlixBus obnoví provoz na dalších dvou vnitrostátních linkách. Od pátku 22. května začne jezdit z Prahy do Českého Krumlova střídavě přes zastávky Písek a České Budějovice nebo Benešov, Tábor a Třeboň.

Další články
Nahoru