dnes
Pondělí - zatazeno
1°C
zítra
Úterý - polojasno
1°C
pozítří
Středa - zatazeno
2°C
Nejmladší linka pražského metra slaví 30 let, připraveny jsou jízdy historickou soupravou
V metru se můžete svézt historickou soupravou. Foto: archiv DP

Nejmladší linka pražského metra slaví 30 let, připraveny jsou jízdy historickou soupravou

Nejdelší a zároveň i nejmladší trasa pražského metra oslaví v pondělí 2. listopadu tři desetiletí provozu. Pro cestující jsou u příležitosti tohoto jubilea připraveny zvláštní jízdy historickými soupravami metra.

Žlutá linka pražského metra zahájila svůj provoz 2. listopadu 1985 ve stanici Náměstí Republiky. Ve svých počátcích mělo „béčko“ pouhých sedm stanic a měřilo 4,9 kilometru.

zahajeni-linky-b-nahled

Zahájení provozu, Gustáv Husák nechyběl

Dnes je trasa se svými 24 stanicemi a více než 27 kilometry nejdelší v systému pražského metra. Z 24 stanic jich je 15 bezbariérových. Nejkratší mezistaniční úsek na trase B je mezi stanicemi Můstek a Národní třída – 500 metrů, nejdelší úsek je pak mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Radlická – 2140 metrů.

V neděli 1. listopadu bude historická souprava nasazena na vybrané úseky metra B, které budou kopírovat jednotlivé etapy výstavby žluté linky (Smíchovské nádraží – Florenc v roce 1985; Florenc – Nové Butovice v roce 1988; Nové Butovice – Českomoravská v roce 1990; Českomoravská – Zličín v roce 1994 a Zličín – Černý Most v roce 1998). Vozy i čas zahájení první slavnostní jízdy budou naprosto identické jako před 30 lety.

zahajeni-namesti-republiky-nahled

Zahájení provozu stanice Náměstí Republiky

V pondělí 2. listopadu bude historická souprava mimořádně zařazena do běžného provozu. Cestující se v soupravě mohou těšit na strojvedoucí v dobových uniformách, speciální dobová hlášení s předrevolučními názvy stanic a další informace v soupravách.

Jízdní řád historické soupravy 81 – 71

* jízdní řád si zvětšíte prokliknutím

historicke-soupravy-metro-nahled

historicke-soupravy-metrob-nahled

Historie linky metra B

Trať B se projektovala od roku 1970 a se stavbou prvního úseku se začalo v roce 1979. Trať měla převzít přepravní zátěž nejstaršího směru provozovaného pražskou městskou hromadnou dopravou: z Karlína na Smíchov, kde jezdila již koněspřežná tramvaj.

2. 11. 1985
Byl zahájen provoz na prvním provozním úseku tratě B Smíchovské nádraží – Sokolovská (I.B) se 7 stanicemi: Smíchovské nádraží, Moskevská, Karlovo náměstí, Národní třída, Můstek, Náměstí Republiky, Sokolovská. Současně byl zahájen provoz jednokolejné obousměrné manipulační spojky B – C na Florenci.

26. 10. 1988
Byl zahájen provoz v úseku Smíchovské nádraží – Dukelská (III.B) se 3 stanicemi: Radlická, Švermova, Dukelská.

22. 2. 1990
Mezi 13 přejmenovanými stanicemi pražského metra bylo i několik na trati B: Dukelská – Nové Butovice, Švermova – Jinonice, Moskevská – Anděl, Sokolovská – Florenc.

22. 11. 1990
Byl zahájen provoz v úseku Florenc – Českomoravská (II.B) se 4 stanicemi: Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Českomoravská.

11. 11. 1994
Byl zahájen provoz v úseku Zličín – Nové Butovice (V.B) s 5 stanicemi: Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka. Součástí úseku je most přes údolí Prokopského potoka. Současně byl zahájen pravidelný provoz depa Zličín.

8. 11. 1998
Byl zahájen provoz v úseku Českomoravská – Černý Most (IV.B), zatím jen se 3 stanicemi: Vysočanská, Rajská zahrada, Černý Most. Další stanice zůstaly rozestavěné a z finančních důvodů se dokončovaly až za provozu.

16. 10. 1999
Do provozu uvedena stanice Hloubětín.

8. 6. 2001
Do provozu uvedena stanice Kolbenova.

Srpen 2002
Linka metra byla zasažena povodněmi. Zaplaveno bylo celkem 11 stanic. Odstraňování následků povodně trvalo téměř celý rok. Jako poslední byly znovuotevřeny stanice metra Křižíkova a Invalidovna v březnu 2003.

Zajímavosti z 2. listopadu 1985 

  • Na Náměstí Republiky se při otevření metra konalo shromáždění pracujících a budovatelů.
  • První jízda metra byla určena výhradně pro představitele KSČ a čestné hosty, následovaly jízdy pro zástupce podniků a cestující se zvláštními jízdenkami.
  • Teprve v odpoledních hodinách bylo nové metro otevřeno pro běžné cestující, v první den provozu ovšem nemohli přestupovat na linky metra A a C.
  • Vstupenky pro první den provozu metra B byly rozdávány zdarma na vyžádání a platily pouze na nově otevřený úsek.

Další články
Nahoru