Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 9°C
Zítra Pátek - prehanky-dest 6°C
Čtvrtek 6. 5. 2021
Svátek má Radoslav
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Nejlepším lékem proti bolesti zad je pohyb, ale ten musí být správný. Třeba mobilizační krouživý nebo 3D
Bolest zad může odkazovat na různé zdravotní komplikace. Ilustrační foto: kubelik2 / Freeimages.com

Nejlepším lékem proti bolesti zad je pohyb, ale ten musí být správný. Třeba mobilizační krouživý nebo 3D

Tělo bez bolesti je asi snem každého, zejména v případech, kdy nás něco skutečně začne bolet. Nejlepším lékem je sice rozhodně pohyb, ale musí být zároveň správný.

Lidé jsou často extrémně stažení, zejména v bedrech, hýždích, pánevním dnu nebo v oblasti břicha nad pupíkem. Na vině může být stres, ale také léta, kdy zatínání těchto oblastí bylo v cvičení zkrátka v módě. Musíme se naučit úplně je uvolnit a pracovat například s pánví a jejím okolím izolovaně.

„Při cvičení nejprve pomalými pohyby rozvolníme kloubní rozsahy. A to hned ve třech dimenzích, jak nám velí takzvaná spirální dynamika, která říká, že máme v těle tři základní pohyby. Naše páteř je mobilní a měla by se co nejvíce pohybovat, pružit, a proto vedeme pohyby do všech stran – dopředu a dozadu, nahoru a dolů, doleva a doprava, až nakonec vše spojíme v pomyslné osmičky a takzvaný 3D pohyb,“ uvádí instruktorka Lucie Rychetská.

Bolestí se podle ní zbavíme, když budeme mít tělo stabilizované. Jde o určitou svalovou souhru, která zabezpečuje stabilizaci – zpevnění páteře během všech našich pohybů. Hluboké stabilizační svaly jsou aktivovány při jakémkoliv statickém zatížení, například stoji nebo sedu, a doprovázejí každý cílený pohyb horních i dolních končetin. Zapojení svalů do stabilizace páteře je automatické.

„A to se musíme naučit v klidu a postupně, abychom pak správné postavení udrželi i při pohybu a úplně automaticky v běžném životě,“ vysvětluje Rychetská.

Kroužky pro zdraví

Pro celé tělo jsou vhodné mobilizační krouživé pohyby, které ho postupně uvolňují. Krouživé pohyby bychom proto měli používat ideálně pro uvolnění v jakýchkoliv oblastech, ať už se jedná o kroužky pánví nebo kolenem.

V praxi si to můžete jednoduše zkusit, když si dáte pod kostrč takzvaný ježkový míček. Vleže pomalu a zlehka pohybujete pánví dopředu a dozadu, doprava a doleva a následně boky nakláníte nahoru a dolů a nakonec pohyby spojíte v osmičku.

„Pro mnoho lidí je toto často paradoxně nový pohyb, protože chodí bez pohybu pánve – a právě takto často vznikají i bolesti v bederní páteři a jiných částech těla. Vše v těle je propojené, proto ho musíme znovu rozhýbat a rozvolnit,“ dodává instruktorka.


Autor: Lucie Rychlá

Startuje osvětová kampaň na podporu vzdělávání dětí s těžkým postižením a na podporu jejich asistentů

4. května 2021 ve 20:20

Mají právo a povinnost se vzdělávat, ale nemají možnost chodit do školy. Po změně financování speciálních škol a zrušení dotací na takzvaná podpůrná opatření, která, zahrnovala i mzdy individuálních asistentů, je vzdělávání dětí s tím nejtěžším postižením zásadně ohroženo. Mnoho dětí s těžkým...

Unikátní iMUCHA Show míří na EXPO Dubaj

28. dubna 2021 v 11:33

Velkolepá mezinárodní multimediální iMUCHA Show se na jaře roku 2022 stane součástí českého pavilonu na EXPO v Dubaji. Zařazení show do výběru exkluzivních prezentací toho nejlepšího z jednotlivých zemí v rámci prestižní a nejvýznamnější kosmopolitní výstavy svědčí o její špičkové kvalitě a...

Praha 4: Zdarma cvičení s prvky Tai chi na Pankráci se vrací

14. dubna 2021 v 11:47

Pro všechny sportovní nadšence je i letos, stejně jako vloni, připraveno outdoorové Tai chi cvičení v parku Na Pankráci pod vedením Vlasty Pechové. První lekce proběhne 17. května od 18 hodin.

Další články
Nahoru