Dnes Čtvrtek - obcasny-dest 15°C
Zítra Pátek - prehanky-dest 13°C
Čtvrtek 15. 5. 2025
Svátek má Žofie
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Nejdelší trolejbusy v Česku začaly vozit cestující na letiště
Trolejbus míří k Terminálu 2. Foto: Petr Hejna / DPP

Nejdelší trolejbusy v Česku začaly vozit cestující na letiště

Pražský dopravní podnik (DPP) ve středu odpoledne zahájil provoz na nově vybudované trolejbusové trati mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla Praha. Obsluhovat ji budou velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy Škoda–Solaris 24m na lince číslo 59, která plně nahradila dosavadní autobusovou linku 119. Díky nasazení nejdelších trolejbusů v Česku se na zvýší přepravní kapacita o zhruba 30 procent při zachování stejného jízdního řádu. Kromě toho ročně ušetří stovky tisíc litrů nafty a sníží emise CO2 zhruba o 1300 tun. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková. 

„Nasazením nejdelších trolejbusů v Česku na už druhou trolejbusovou linku ve městě skokově zvýšíme na lince 59 přepravní kapacitu na každém vypraveném spoji o zhruba třetinu, a to při zachování stejného jízdního řádu jako na dosavadní autobusové lince 119. Bezemisní vozidla na rozdíl od dosavadních kloubových autobusů mají více míst primárně určených pro odkládání zavazadel navíc lépe rozložených po celé délce trolejbusu. Pro lepší informovanost cestujících jsou vybavena informačním systémem se čtyřmi obrazovkami rovnoměrně rozloženými v každém segmentu vozidla,“ uvedl náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). 

Podle něj je v různé fázi rozpracovanosti dalších 13 projektů elektrifikace městských autobusových linek a jejich proměny na trolejbusové a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstské.

Pokud se dopravnímu podniku podaří vysoutěžit zhotovitele, ještě letos by podle Hřiba měla začít výstavba infrastruktury pro bateriové trolejbusy na lince 137 Na Knížecí – Waltrovka. Po dokončení všech aktuálně připravovaných projektů by měla trolejbusová síť v Praze měřit přibližně 95 kilometrů, čímž se zařadí do čela největších provozovatelů trolejbusů v ČR. 

„Při plném provozu DPP na autobusové lince č. 119 vypravoval za jeden pracovní den až 250 spojů v jednom směru. Její elektrifikací a proměnou na linku trolejbusovou ročně ušetříme až 690 tisíc litrů nafty a snížíme emise CO2 o bezmála 1300 tun,“ uvedla náměstkyně primátora Prahy pro oblast životního prostředí a klimatického plánu Jana Komrsková (Piráti). 

„Dlouhodobě usilujeme o velkokapacitní spojení na letiště a ve chvíli, kdy přišlo hlavní město a DPP s nápadem obnovit trolejbusovou linku do doby, než se podaří napojit letiště na metro nebo vlak, využili jsme tuto možnost, kterou zároveň považujeme za ekologický způsob dopravy,“ sdělil starosta Prahy 6 Jakub Stárek (ODS). 

V rámci budování tratě vzniklo 11,5 kilometru trolejového vedení v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3, které zhruba polovinu celé trolejbusové trasy. Mezi zastávkami Terminál 3 a Letiště trolejbusy jezdí v režimu na baterii.

V odstavech v obratištích na Letišti Václava Havla Praha vzniklo devět a na Nádraží Veleslavín tři nabíjecí stání, kde se trolejbusy mohou během své provozní přestávky nabíjet. Pro napájení trolejového vedení slouží celkem tři měnírny – dvě kontejnerové, v terminálu Nádraží Veleslavín a v obratišti na letišti a jedna zděná u tramvajové smyčky Dědina, která je společná pro napájení tramvajové i trolejbusové infrastruktury. 

Kromě toho DPP vybudoval také nabíjecí infrastrukturu v garáži Řepy, odkud doposud vypravoval autobusovou linku č. 119 a nyní také trolejbusovou linku č. 59. Vzniklo zde 21 nabíjecích stání, a také nová kapacitní měnírna. 

„Trolejbusy se po letech vrací na Prahu 6. Tříčlánkové vozy zajistí větší kapacitu a komfort pro cestující z Veleslavína na letiště. Ale pravda, prodloužené metro na letiště by bylo lepší. Z čeho mám obavy je doprava kolem terminálu Veleslavín, který už před trolejbusy byl kapacitně nevyhovující. Snad křižovatka zvládne pojmout množství spojů,“ uvedl radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).

Na základě výsledků šetření došlo k úpravě preference pro velkokapacitní tříčlánkové trolejbusy na světelné křižovatce při výjezdu z Veleslavínské do Evropské ulice směr Letiště Václava Havla Praha tak, aby trolejbusy vyjíždějící z terminálu mohly na zelenou vlnu projet křižovatkou a vyjet rovnou do Evropské ulice.

DPP ve spolupráci s organizací ROPID kromě toho provedl změnu organizace odstavů v terminálu Nádraží Veleslavín a TSK upravila vodorovné značení v Evropské ulici ve směru do centra v místě křížení s Veleslavínskou ulicí, kde došlo k rozšíření pravého pruhu a mírnému zúžení levého průjezdného pruhu a odbočovacího pruhu vlevo, což umožní lepší nadjíždění.

Co bude s autobusy z linky č. 119? 

Nákup a zahájení pravidelného provozu trolejbusů na lince č. 59 umožní podle DPP vyřadit nejstarší kloubové autobusy SOR NB 18 z let 2009 a 2010. Provozuschopné autobusy ve spolupráci s hlavním městem Prahou DPP nabídne partnerským dopravním podnikům na Ukrajině. Vozy z linky č. 119, které jsou novější, s normou Euro VI z roku 2018 s celovozovou klimatizací, DPP využije na jiných autobusových linkách.


Autor: Karel Netolický

Praha 6 vyznačila nové cykloobousměrky v Bubenči

3. května 2025 v 07:15

V ulicích Pelléova a Slavíčkova v Dejvicích přibyly nové cykloobousměrky. Opatření usnadní lidem na kolech bezpečný a pohodlný průjezd mezi Bubenčí, Dejvicemi a centrem města, a zároveň nabídnou alternativu k frekventovaným ulicím.

Další články
Nahoru