Nejdelší trolejbus v Česku začne jezdit s cestujícími na letiště od března
22. listopadu 2023 08:48
DPP objednal 20 těchto vozidel pro linku v úseku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha, která se po dokončení elektrifikace změní z autobusové linky číslo 119 na trolejbusovou číslo 59. Škoda–Solaris 24m budou vůbec nejdelšími trolejbusy využívanými v MHD v Česku. DPP se stane jejich prvním českým provozovatelem, Praha pak prvním městem v ČR, kde budou jezdit.
Od nasazení si dopravce slibuje významné zvýšení přepravní kapacity na lince mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Praha, ale i zlepšení komfortu cestujících při současném snížení emisí skleníkových plynů i hladiny hluku. Navýšení kapacity by mělo být podle propočtů 25 až 30 procent, počítá se s úsporou zhruba 690 tisíc litrů nafty a současně se snížení emisí CO2 o zhruba 1850 tun, v obou případech na roční bázi.
„Z nejdelšího vyrobeného trolejbusu jsme opravdu nadšení. Není to jen další typ vozidla a rozšířené portfolio, je to i symbol změny v úrovni a kapacitě cestování. Věříme, že cestující novinku ocení,“ uvedl Radek Svoboda, Managing Director Components & Bus Mobility ve Škoda Group.
„Autobusová linka 119 je po lince 140 teprve druhá v pořadí, kde připravujeme zavedení moderních bateriových trolejbusů s kombinací provozu částečně pod trolejí a částečně na baterie. Kromě nich má DPP v různé fázi projektové přípravy dalších 13 městských autobusových linek a ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstskou, které se postupně do roku 2030 změní na trolejbusové,“ uvedl 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
„V současné době má Praha ze všech měst v Česku, kde jezdí trolejbusy, nejmenší trolejbusovou síť. Pokud se nám povede zrealizovat všechny rozpracované projekty, bude mít trolejbusová síť v Praze téměř 100 kilometrů a bude pravděpodobně nejdelší v zemi,“ dodal.Podle generálního ředitele DPP Petra Witowského u tohoto elektrifikačního projektu vše postupuje podle harmonogramu. Výstavba infrastruktury v garáži Řepy a trolejbusové tratě na Letiště Václava Havla Praha se dostává do finální fáze s plánovaným dokončením na konci února příštího roku.
„Pevně věřím, že se výrobci i nám podaří získat všechna nezbytná povolení, abychom jej na přelomu listopadu a prosince mohli poprvé vypravit, zatím na již dokončenou trolejbusovou trať z Palmovky do Čakovic a Miškovic a zahájit tak první etapu homologace vozidla. Nejdříve bez cestujících, během které je nutné najezdit 5 tisíc kilometrů. Po dosažení této mety se vozidlem budou moct svézt první cestující. Začne totiž druhá etapa homologace, tj. provoz vozidla s cestujícími, kdy je nutné najezdit až 15 tisíc kilometrů,“ uvedl Witowski.
Aby se vše stihlo, DPP podle něj v lednu předpokládá nasazení také druhého vozidla. Pokud vše dopadne podle plánu, v polovině února bych dopravce měl převzít všech 20 trolejbusů a následně v průběhu března 2024 zahájit jejich provoz již na lince číslo 59 na letiště.
DPP si od konsorcia Škoda Group a Solaris Bus & Coach objednal celkem 20 tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda–Solaris v celkové hodnotě 620 milionů korun. Se svou délkou 24,7 metru se stanou vůbec nejdelšími trolejbusy provozovanými v České republice. Vozidlo pojme až 179 cestujících, z toho 54 sedících.Pětidvéřová konstrukce urychlí výměnu cestujících a umožní pohodlný pohyb pasažérů se zavazadly. Chybět nebude ani plnohodnotný odbavovací a informační systém s bezhotovostním prodejem jízdenek a automatickým počítáním cestujících, výkonná klimatizace nebo komplexní monitorovací systém s kamerami v interiéru i exteriéru.
Aby trolejbusy při své délce zvládly projet stejným profilem trasy, jako dnes jezdí kratší autobusy, mají dva klouby. K dosažení dostatečné akcelerace a síly i ve strmých úsecích mají také dva motory. Vozy budou na trase na letiště o délce 19 kilometrů jezdit asi 11 kilometrů pod trolejovým vedením, zbytek vzdálenosti pojedou na baterie.