Dnes Neděle - obcasny-dest 12°C
Zítra Pondělí - prehanky-dest 15°C
Neděle 23. 3. 2025
Svátek má Ivona
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Nebe a dudy současného italského filmu
Rozhlasová moderátorka, zpěvačka a herečka Paola Cortellesi si ve filmu Je tu ještě zítřek zahrála hlavní roli a úspěšný snímek i režírovala. Foto: www.mittelcinemafest.cz

Nebe a dudy současného italského filmu

V kině Lucerna se od čtvrtka až do příští středy koná už jedenáctý ročník Středoevropského festivalu italského filmu MittelCinemaFest. Ten nás v páteční večer oblažil hned dvěma novinkami, které měly leccos společného. Obě se odehrávaly v Římě, v obou vystupovali v hlavní roli herci, kteří si filmy sami napsali i zrežírovali. Tím však jejich podobnost končí.

Enea 

První z nich jménem Enea začal v 18:30 hodin za minimální účasti diváků, což jistě mělo svůj důvod, a nebylo to jen relativně brzkým zahájením projekce. Z anotace k filmu se dozvíme, že „Enea se společně s Valentinem, čerstvě pokřtěným letcem, honí za mýtem, který nese jeho jméno, jen aby se cítil živý v mrtvé a dekadentní době.“ 

Tvůrci filmu se tak dovolávají mýtického trójského reka Aieneiáse, který po zničení svého města putoval světem, až zakotvil v Itálii, kde pokračoval jeho rod až k zakladatelům Říma. Zatímco Homér mu v Illiadě věnoval jen okrajovou pozornost, Vergilius jej zvěčnil v samostatném eposu. Původní řecký význam Aieneiásova jména znamená strašný, čímž se dostáváme zpátky k filmu. 

Hlavnímu hrdinovi Eneovi táhne na třicet. Pochází z bohaté rodiny, vlastní sushi restauraci v Římě, navštěvuje diskotéky a večírky pro zlatou mládež, kde se svým kamarádem Valentinem šňupe kokain, a žije si celkem spokojeně. 

Pak se však stane pár věcí, které mu změní život: zamiluje se do dívky Evy a spolu s Valentinem, homosexuálním pilotem malého letadla, kývne na nabídku staršímu obchodníku s drogami, že mu za podíl z výnosu pomohou při prodeji kokainu. 

Tím si duo vykutálených pohodářů podstatně zkomplikuje život. Drogový boss je totiž následně zavražděn konkurencí v podobě naprosto nepravděpodobného zlouna, který jde i po dvojici novopečených dealerů. 

Ve finále však vidíme usmívajícího se Eneu, jemuž zůstal za nehty všechen výdělek z prodaných drog, jak si bere těhotnou Evu na opulentní svatbě, zatímco Valentin předtím se svou depresivní matkou narazil letadlem do patra mrakodrapu, kde sídlil zloun, který chtěl Eneu i jeho zabít. Při výbuchu, jak vystřiženém z 11. září 2001, pochopitelně zahyne i zfetovaný pilot s matkou. Takhle obětavého kamaráda jako Valentin by chtěl mít snad každý, anebo ne? 

Velmi nepravděpodobný scénář filmu, který šustí papírem, napsal jednatřicetiletý herec Pietro Castellito, jenž ztvárnil i hlavní postavu Eneu a také film režíroval. Do role Eneova otce, psychologa (který se udržuje v klidu tím, že každodenně navštěvuje hotel, kde za úplatu rozbije veškeré sklo od zrcadel přes lustr až po lampičku na nočním stolku) obsadil svého skutečného otce, jímž je známý herec Sergio Castellito. 

Pro Pietra Castellita se režijně jedná o jeho druhý celovečerní film. Enea vyniká kromě celkové povrchnosti a křečovitě šroubovaného děje excelentní kamerou Radka Ladczuka. Jinak působí dojmem, jako by ho sešil z nesourodých kusů různých mrtvol doktor Frankenstein (videoklipová estetika, rušivé populární písně v každé scéně, které jsou sice velmi efektní, avšak většinou samoúčelné; nelogičnosti, nedomyšlenosti a zkratkovitost „příběhu“ atd. apod.). 

Hudebním leitmotivem filmu je píseň Piagge (Pláže) od stálice italské popové scény Renata Zera. Ve scéně v nemocnici pro duševně choré ji dokonce na piano hraje pro svou matku Valentin (v podání charismatického herce Giorgia Quarza Guarascia). Ten ovšem upraví text, takže v jeho podání jsou pláže plné levného kokainu ředěného omítkou. A když si Valentin tuto „pochutinu“ demonstrativně šňupne přímo při produkci, vyvolá to skandál a půtku s ředitelem ústavu. 

Ale možná právě v této scéně vězí klíč k pochopení filmu Enea a k důvodu jeho vzniku. Je jím nejspíš ten levný kokain řezaný svinstvem, který zaplavil Řím a jenž zřejmě užíval také Pietro Castellito při psaní scénáře. Castellito je možná slušným hercem (ačkoli jeho vyzáblá tvář s výrazným nosem à la Cyrano z Bergeracu a s minimem mimiky působí poněkud bezduše), ale do hájemství scénáře a režie by se pouštět raději neměl. 

Jeho evidentní pokus popasovat se s Velkou nádherou žijící klasika Paola Sorrentina totiž zjevně nevyšel. A s mýtickým hrdinou Aieneiásem má Enea společný snad jen debakl, jaký zažil prvně jmenovaný při vymazání Tróji z povrchu zemského. 

Je tu ještě zítřek

To na druhou páteční projekci ve 20.45 bylo plno, lístek jsem sehnal už jen do boční lóže. Režijní debut padesátileté herečky Paoly Cortellesi Je tu ještě zítřek dopadl totiž nad očekávání dobře. Také Cortellesi (populární rozhlasová moderátorka, zpěvačka a herečka) si v něm zahrála hlavní roli, ovšem k psaní scénáře si pozvala ještě Gulii Calendu a Furia Andreottiho. 

A tento tah se jí velmi vyplatil, na mezinárodním filmovém festivalu v Římě totiž snímek získal hned tři ceny a stal se nejnavštěvovanějším italským filmem letošního roku. A po jeho shlédnutí mohu potvrdit, že plným právem. 

Také v tomto případě je příběh zasazen do Říma, tentokrát se však ocitáme v poválečném roce 1946, kdy se v Itálii konaly první volby, kde mohly volit i ženy. V černobílém snímku (který estetikou obrazu kameramana Davide Leoneho navazuje na komedie padesátých a šedesátých let tzv. růžového neorealismu Luigiho Comenciniho či na díla filmového chameleóna a básníka Federica Felliniho) ovšem zprvu po nějaké ženské emancipaci není ani stopy. 

Hlavní hrdinka Delia od svého manžela, hrubého primitiva Ivana (charakterově bezcharakterně přesný Valerio Mastandrea), dostane facku ještě v posteli, jen co se ráno vzbudí, protože jemu se „povedlo“ utrhnout splachovadlo u záchodu, za což přece může ona. 

Delia se kromě manžela (jehož hrubiánství omlouvá tím, že byl ve dvou válkách a musí těžce pracovat, takže je neurotický) stará o dospívající dceru Marcellu (nadaná Romana Maggiora Vergano) a o dva věčně se hádající a rvoucí spratky školou povinné. K tomu musíme přičíst ještě dědečka, přesněji tchána (v podání vynikajícího Giorgia Colangeliho), nepříjemného a mrzoutského ležáka, jenž s láskou vzpomíná na staré dobré časy, třeba na fašisty jako na slušné a elegantní lidi, kteří od něj kupovali mimo jiné předměty z vykradených hrobů, a k tomu je ještě navíc fanouškem incestu (místo Delii si prý jeho syn měl vzít svou sestřenici, protože byla z rodiny a nebyla tak upovídaná jako Delia, sic!) 

Vzhledem k tomu, že manželův plat stěží pokryje nájem nuzného bytu v suterénu (kam jim po ránu po otevření okna místo čerstvého vzduchu jde zápach z ulice a navíc jim tam močí psi) musí se Delia hodně otáčet, aby její rodina v nuzné římské čtvrti nepošla hlady. Kromě vyšívání a výroby deštníků chodí za úplatu píchat injekce starému nemocnému právníkovi, protože to umí téměř bezbolestně, a také skládá s dalšími chuděrami prádlo těm šťastnějším a movitějším. 

Z každodenního výdělku těchto kšeftů dává dohromady peníze na jídlo pro rodinu a ošacení, přičemž si ještě tajně odkládá stranou na svatební šaty pro dceru, která má vážnou známost se synem majitele cukrárny. Sňatkem s ním by byla dcera zajištěna, a navíc by tím pomohla i rodině. 

Bití Delii manželem je na denním pořádku, a to z nejnesmyslnějších důvodů, například kvůli tomu, že přinesla domů čokoládu, kterou dostala darem od amerického vojáka černé pleti odměnou za to, že na ulici našla fotku jeho rodiny a vrátila mu ji. Pro jejího manžela je i tohle důvod Delii zmlátit, protože se jistě chovala jako frivolní šlapka, jinak by určitě od Američana nic nedostala. Scény bití jsou však zčásti stylizovány do taneční choreografie doprovázené romantickou hudbou se zamilovaným textem, což působí odlehčeně a ironicky. 

Přes nelítostný a zároveň zdánlivě beznadějný osud hlavní hrdinky diváci slzí smíchy díky skvělým, naturalistickým a třeskutě vtipným dialogům bez příkras, které nádherně ilustrují dobovou atmosféru, kdy ženy byli Italy vnímány hlavně jako matky, milenky, děvky, kuchařky, služky a uklízečky a kdy s nimi tito páni tvorstva zacházeli jako s kusem hadru.

Ostatně větu, proč si nechá neustálé bití a hrubosti od manžela líbit, vmete do tváře Delii (poněkud nevděčně) i vlastní dcera. Více se však o vynikající tragikomedii Je tu ještě zítřek, nevyplatí prozrazovat. Snad jen to, že přes všechna trápení a peripetie hlavní hrdinky skončí překvapivým happy endem. Film stojí i za opakované shlédnutí a lze jen doufat, že byl zakoupen do české distribuce. Pokud ne, ve středu od 20.45 se koná jeho další projekce, kterou se letošní MittelCinemaFest rozloučí.

Pro server Pražský patriot napsal Viki Shock

MittelCinemaFest, festival současné italské kinematografie, se koná  již pojedenácté 30. listopadu do 6. prosince. Podrobnosti jsou zde: www.mittelcinemafest.cz.


Výstava Velká žranice

21. března 2025 v 16:52

Lucie Paulová patří mezi umělkyně, které vás svou tvorbou zasáhnou přímo do srdce. Její obrazy nejsou jen vizuálním zážitkem, ale především hlubokou reflexí o člověku, jeho existenci a společnosti, ve které se pohybuje.

Praha 11: Šťastný vyvolený

21. března 2025 v 08:50

Divadelní představení v hvězdném obsazení zve na hru Šťastný vyvolený v neděli 23. března od 19 hodin.

Koncert v Praze 13: Musica pro sancta Cecilia

20. března 2025 v 09:25

Koncert souboru Musica pro sancta Cecilia se uskuteční v neděli 23. března od 17 hodin v kostele sv. Rodiny Domova sv. Karla Boromejského. Vokálně instrumentální soubor Musica Pro Sancta Cecilia vystupuje od roku 1993 a věnuje se zejména interpretaci malých forem období hudební renesance a...

Studenti vystavují na radnici Prahy 9 návrhy pro areál Pragovka

19. března 2025 v 08:40

Až do pondělí 24. března lze v Galerii 9 v historické radnici Prahy 9 u stanice metra Vysočanská navštívit výstavu semestrálních studentských návrhů pro areál Pragovka.

Festival Věčná naděje zve na Brahmse a Dvořáka

19. března 2025 v 07:54

Vrcholem festivalu Věčná naděje bude ve čtvrtek 20. března od 19:30 koncert Wiener Klavierquartett na Novoměstské radnici.

Czech Accordion Ensemble na Čtrnáctce

19. března 2025 v 07:40

Ve středu 26. března čeká fanoušky komorních koncertů v Galerii 14 na nám. Plk. Vlčka 686 další hudební zážitek. Od 18:30 hodin vystoupí Czech Accordion Ensemble, v jehož podání zazní skladby G. F. Händela, K. Jenkinse, E. Morriconeho a dalších. Vstup je volný.

Z africké Villa Karo do pražské Villy Pellé

18. března 2025 v 07:45

Galerie Villa Pellé pozve od 19. března na africké inspirace multimediální umělkyně Karímy Al-Mukhtarové. Na sólové výstavě s názvem Skrz tělo představí díla, která čerpají z jejího loňského rezidenčního pobytu ve Ville Karo v Beninu. 

Zastav se a tvoř: Výroba papírových krabic a tašek

16. března 2025 v 10:40

Dílna Prahy 9 je určena pro všechny věkové kategorie. Tvoří se zde pro radost, zábavu, štěstí, harmonii, uklidnění. Za krátkou dobu můžete z obyčejných věcí vytvořit neobyčejné, na chvilku se odreagovat od denního shonu, a ještě si odnést vlastní umělecké dílo. Vyzkoušet to můžete 19. března při...

Komentovaná prohlídka výstavy: Emma Srncová, Barbora Srncová

15. března 2025 v 08:53

Výstavu si můžete prohlédnout s oběma autorkami a kurátorkou Pavlou Vaňkovou ve čtvrtek 20. března od 18 do 19 hodin.

Jarní koncerty na Nuselské radnici pokračují

15. března 2025 v 07:58

Celkem čtyři koncerty mohou zájemci slyšet během Jara na Nuselské radnici. Druhý z nich se koná 20. března a až do května se můžete těšit na operní árie, klubovou scénu nebo klavírní recitál.

Další články
Nahoru