
Názor: Kudy nejlépe vést pokračování linky metra D? Vondrovou variantou
13. června 2022 09:22
Zrušení tramvajových tratí v oblasti Horní Krče v letech 1970 a 1974 si vyžádalo krutou daň. Trasa C pražského metra byla od samého počátku svého provozu enormně vytížená. Výstavba nových sídlišť v této části města dala bydlení desítkám tisíc lidí, ovšem jejich spojení s centrem města bylo od samého počátku tragické.
Byli odkázáni pouze na napájecí autobusové linky, které je dovezly jen a právě k nejbližší stanici metra na trase C. Ta se tak v přepravních špičkách všedního dne začala blížit kolapsovým stavům již před řadou let. O tom, že je třeba ji na jihu města posílit tak od samého počátku nebylo pochyb.
Stavební úsek I.D je tak nyní již pevně daný a nikdo jej nezpochybňuje. První část trasy metra D tak povede stanicemi: Depo Písnice – Písnice – Libuš – Nové Dvory – Nemocnice Krč – Nádraží Krč – Olbrachtova – Pankrác. Tato část trasy metra D by měla být hotova nejpozději do roku 2030.
Paradoxně ale může zatížení trasy metra C na čas ještě zhoršit, pokud budou autobusové linky vedené k jejím stanicím neprozřetelně uříznuty u nich a z těchto autobusů se stanou napaječe „déčka”.
Trasa D pak doveze cestující jen a právě na Pankrác, kde se všichni okamžitě nahrnou do spojů trasy C, jejíž zatížení v úseku Pankrác – I. P. Pavlova – Muzeum ještě naroste. Klíčové pro dopravní obslužnost jihu města pak bude, za jak dlouho bude zprovozněn úsek II.D. I nad jeho vedením je shoda a bude mít zastávky: Pankrác – Náměstí Bratří Synků – Náměstí Míru.
Ohledně vedení úseku III.D však již panují spory a kudy povede, ještě teď nemůžeme s jistotou říci. Existuje celkem několik variant plánů, které popisují, kudy by měla vést trasa metra D od Náměstí Míru. Jedna varianta naznačuje, že již odtud by se metro mohlo odklonit směrem na severovýchod a zamířit do oblasti Žižkova. Byla by to nejkratší a nejlevnější varianta, ale také nejméně výhodná, neboť metro D by tak v centrální části města nemělo přestup ani na trasu C, ani trasu D.
Kompenzovat to přestupními body na Pankráci (přestup na trasu C) a na Vysočanské (přestup na trasu B) by bylo velmi nepraktické, neboť by cestující, kteří potřebují přestoupit mezi jednotlivými trasami museli vyjíždět ven z centra města a užívat úseky Náměstí Míru – Pankrác a Náměstí Míru – Vysočanská jako tranzitní.
Novou trasu metra D by to proto zbytečně nadměrně zatížilo. Navíc by v této formě trasa metra D vůbec nezasáhla do vlastního centra města a stala by se trasou radiální, kterou by cestující kolem vnitřní části města kroužili, ale do nejužšího města by se nedostali, museli by tak vždy přestupovat.
Další z navrhovaných plánů na vedení trasy metra D bych označil pro cestující za střední výhodný a jeho cena bude středně nákladná. Tato varianta počítá s tím, že od Náměstí Míru by trasa metra D pokračovala severozápadním směrem a u Hlavního nádraží by se dotkla trasy metra C, kde by byla přestupní stanice.
To by zajistilo přestup na trasu C v centrální oblasti města. Trasa metra D by se pak ale velmi radikálně otočila směrem na východ a odtud by vedla přímo na Žižkov. To by znamenalo, že by se trasa D opět vyhnula nejužšímu centru města a přestup na trasu B v centru by nebyl možný.
Cestující by tak pro přestup na trasu metra B museli použít tranzitní úsek Náměstí Míru – Vysočanská a přestupovat na trasu B až ve Vysočanech. To by samozřejmě cestující zbytečně zdržovalo a na trasu D by to kladlo zcela zbytečné tranzitní kapacitní nároky, protože by trasa D neměla v centru města přestup na trasu B. Proto bych tuto variantu považoval pro cestující jen za středně výhodnou.
Třetí varianta trasy D, která se momentálně v návrzích objevuje, by znamenala, že by vedla přímo do centra města, měla by v centru přestup na všechny tři další trasy a měla by i přímý přestup na vlakové spoje, a to jak na Hlavním nádraží, tak na Masarykově nádraží. Tato varianta by znamenala vedení trasy metra D v centru po úseku Náměstí Míru – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky (Masarykovo nádraží).
Odborníci, kteří navrhují přímé vedení trasy metra D do centra města s přímými přestupy na všechny tři další trasy přímo v centrální oblasti metropole, ovšem nejsou jednotní v názoru, zda v této oblasti trasu D ukončit, nebo ji vést na Žižkov, nebo ji dále vést jinudy. Existují nákresy, kde se počítá s prudkým odklonem na východ a vedením trasy D pod trasou C kousek severně nad stanicí Florenc, a to bez přestupu. Pak by trasu D na Žižkov bylo možno vést, ovšem nemožnost přímého přestupu v oblasti Florence, kde také navazují autobusové spoje, by byla škodou. Na druhou stranu při přestupu na Florenci by to ale znamenalo, že v prostoru Náměstí Republiky – Florenc by trasy B a D přesně kopírovaly jedna druhou.
Proto bych se klonil k variantě, která by byla o něco nákladnější, ale zvýšila by počet čtvrtí, které by trasa D obsluhovala. Tuto variantu bych pracovně nazval „Vondrovou variantou”. Vzápětí ji popíši a vysvětlím, proč by dle mého názoru byla pro cestující úplně nejvýhodnější.
Trasa D by podle této varianty učinila od Náměstí Republiky o něco větší oblouk a zamířila by na sever pod Vltavou ke stanici Vltavská, kde by byl další přestup na trasu C. Tím by se „déčko” dotklo i Holešovic a začalo by sloužit výrazně i obyvatelům Prahy 7. Z Vltavské by pak následovalo odbočení k jihovýchodu směrem na stanici Křižíkova, kde by byl přestup na trasu B a přímé spojení s Karlínem. A odtud by pak metro rychle pokračovalo pod vrchem Vítkov směrem na Žižkov. Dále by se již trasa D napojila na dosavadní varianty a pokračovala by následovně: Křižíkova – Prokopovo náměstí – Basilejské náměstí – Chmelnice – Vysočanská.
Přestože by tato varianta byla o něco nákladnější, poskytovala by cestujícím naprosto nejvyšší komfort ze všech, umožňovala by nejvíce přestupů na všechny ostatní trasy metra a umožňovala by i přímý přestup na vlakové spoje na Hlavním nádraží a Masarykově nádraží.
Navíc by pomohla k obsloužení dalších dvou čtvrtí, a to Holešovic a Karlína. O něco větší oblouk než v dosud navržených variantách by zdržel cestující o několik málo minut, byl by menší než prosecký oblouk trasy B, nebo vokovicko – motolská sinusoida trasy A. Z Vysočanské by bylo pak možné linku vést ještě na Prosek.

PhDr. Roman Vondra, Ph.D.
V dalších debatách o výstavbě trasy metra D se tak budu nejvíce zasazovat o tuto variantu, která je sice o něco nákladnější, ale poskytuje nejvyšší komfort pro cestující stran přímého vedení do centra města, přímých přestupů na další trasy metra přímo v centrální oblasti Prahy, přímé přestupy na vlakové spoje z Hlavního nádraží a Masarykova nádraží a obsloužení čtvrtí Holešovice a Karlín a rovněž zavedení rychlého a přímého spojení mezi Holešovicemi, Karlínem a Žižkovem. Kompletní vedení trasy D by bylo následující: Depo Písnice – Písnice – Libuš – Nové Dvory – Nemocnice Krč – Nádraží Krč – Olbrachtova – Pankrác – Náměstí bratří Synků – Náměstí Míru – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky (Masarykovo nádraží) – Vltavská – Křižíkova – Prokopovo náměstí – Basilejské náměstí – Chmelnice – Vysočanská – Prosek.
Pokud by se má varianta ukázala v dalších debatách jako neprůchozí, jsem ochoten podpořit i méně šťastné varianty, a to hlavně s tím záměrem, aby se Žižkov a Praha 3 svého metra nakonec dočkaly.
Autorem textu je Roman Vondra, člen ODS Praha 3, historik a dopravní expert