Dnes Pátek - obcasny-dest 12°C
Zítra Sobota - skorojasno 16°C
Pátek 25. 4. 2025
Svátek má Marek
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Názor: Kudy nejlépe vést pokračování linky metra D? Vondrovou variantou
Letos v dubnu začala stavba prvního úseku linky metra D. Zde ražba tunelu mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Foto: Daniel Šabík / DPP

Názor: Kudy nejlépe vést pokračování linky metra D? Vondrovou variantou

Nejméně sporů o budoucím vedení trasy D pražského metra panuje v oblasti její periferní jižní části, která se v roce 2022 začala stavět. Vychází z jednoznačně doloženého poznatku, že trasa metra C v jižní a jihovýchodní části městské části Praha 4 a Prahy 11 přestala kapacitně zvládat roli jediného spojení této části města s centrem Prahy prostřednictvím městské hromadné dopravy.

Zrušení tramvajových tratí v oblasti Horní Krče v letech 1970 a 1974 si vyžádalo krutou daň. Trasa C pražského metra byla od samého počátku svého provozu enormně vytížená. Výstavba nových sídlišť v této části města dala bydlení desítkám tisíc lidí, ovšem jejich spojení s centrem města bylo od samého počátku tragické.

Byli odkázáni pouze na napájecí autobusové linky, které je dovezly jen a právě k nejbližší stanici metra na trase C. Ta se tak v přepravních špičkách všedního dne začala blížit kolapsovým stavům již před řadou let. O tom, že je třeba ji na jihu města posílit tak od samého počátku nebylo pochyb.

Stavební úsek I.D je tak nyní již pevně daný a nikdo jej nezpochybňuje. První část trasy metra D tak povede stanicemi: Depo Písnice – Písnice – Libuš – Nové Dvory – Nemocnice Krč – Nádraží Krč – Olbrachtova – Pankrác. Tato část trasy metra D by měla být hotova nejpozději do roku 2030.

Paradoxně ale může zatížení trasy metra C na čas ještě zhoršit, pokud budou autobusové linky vedené k jejím stanicím neprozřetelně uříznuty u nich a z těchto autobusů se stanou napaječe „déčka”.

Trasa D pak doveze cestující jen a právě na Pankrác, kde se všichni okamžitě nahrnou do spojů trasy C, jejíž zatížení v úseku Pankrác – I. P. Pavlova – Muzeum ještě naroste. Klíčové pro dopravní obslužnost jihu města pak bude, za jak dlouho bude zprovozněn úsek II.D. I nad jeho vedením je shoda a bude mít zastávky: Pankrác – Náměstí Bratří Synků – Náměstí Míru.

Ohledně vedení úseku III.D však již panují spory a kudy povede, ještě teď nemůžeme s jistotou říci. Existuje celkem několik variant plánů, které popisují, kudy by měla vést trasa metra D od Náměstí Míru. Jedna varianta naznačuje, že již odtud by se metro mohlo odklonit směrem na severovýchod a zamířit do oblasti Žižkova. Byla by to nejkratší a nejlevnější varianta, ale také nejméně výhodná, neboť metro D by tak v centrální části města nemělo přestup ani na trasu C, ani trasu D.

Kompenzovat to přestupními body na Pankráci (přestup na trasu C) a na Vysočanské (přestup na trasu B) by bylo velmi nepraktické, neboť by cestující, kteří potřebují přestoupit mezi jednotlivými trasami museli vyjíždět ven z centra města a užívat úseky Náměstí Míru – Pankrác a Náměstí Míru – Vysočanská jako tranzitní.

Novou trasu metra D by to proto zbytečně nadměrně zatížilo. Navíc by v této formě trasa metra D vůbec nezasáhla do vlastního centra města a stala by se trasou radiální, kterou by cestující kolem vnitřní části města kroužili, ale do nejužšího města by se nedostali, museli by tak vždy přestupovat.

Další z navrhovaných plánů na vedení trasy metra D bych označil pro cestující za střední výhodný a jeho cena bude středně nákladná. Tato varianta počítá s tím, že od Náměstí Míru by trasa metra D pokračovala severozápadním směrem a u Hlavního nádraží by se dotkla trasy metra C, kde by byla přestupní stanice.

To by zajistilo přestup na trasu C v centrální oblasti města. Trasa metra D by se pak ale velmi radikálně otočila směrem na východ a odtud by vedla přímo na Žižkov. To by znamenalo, že by se trasa D opět vyhnula nejužšímu centru města a přestup na trasu B v centru by nebyl možný.

Cestující by tak pro přestup na trasu metra B museli použít tranzitní úsek Náměstí Míru – Vysočanská a přestupovat na trasu B až ve Vysočanech. To by samozřejmě cestující zbytečně zdržovalo a na trasu D by to kladlo zcela zbytečné tranzitní kapacitní nároky, protože by trasa D neměla v centru města přestup na trasu B. Proto bych tuto variantu považoval pro cestující jen za středně výhodnou.

Třetí varianta trasy D, která se momentálně v návrzích objevuje, by znamenala, že by vedla přímo do centra města, měla by v centru přestup na všechny tři další trasy a měla by i přímý přestup na vlakové spoje, a to jak na Hlavním nádraží, tak na Masarykově nádraží. Tato varianta by znamenala vedení trasy metra D v centru po úseku Náměstí Míru – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky (Masarykovo nádraží).

Odborníci, kteří navrhují přímé vedení trasy metra D do centra města s přímými přestupy na všechny tři další trasy přímo v centrální oblasti metropole, ovšem nejsou jednotní v názoru, zda v této oblasti trasu D ukončit, nebo ji vést na Žižkov, nebo ji dále vést jinudy. Existují nákresy, kde se počítá s prudkým odklonem na východ a vedením trasy D pod trasou C kousek severně nad stanicí Florenc, a to bez přestupu. Pak by trasu D na Žižkov bylo možno vést, ovšem nemožnost přímého přestupu v oblasti Florence, kde také navazují autobusové spoje, by byla škodou. Na druhou stranu při přestupu na Florenci by to ale znamenalo, že v prostoru Náměstí Republiky – Florenc by trasy B a D přesně kopírovaly jedna druhou.

Proto bych se klonil k variantě, která by byla o něco nákladnější, ale zvýšila by počet čtvrtí, které by trasa D obsluhovala. Tuto variantu bych pracovně nazval „Vondrovou variantou”. Vzápětí ji popíši a vysvětlím, proč by dle mého názoru byla pro cestující úplně nejvýhodnější.

Trasa D by podle této varianty učinila od Náměstí Republiky o něco větší oblouk a zamířila by na sever pod Vltavou ke stanici Vltavská, kde by byl další přestup na trasu C. Tím by se „déčko” dotklo i Holešovic a začalo by sloužit výrazně i obyvatelům Prahy 7. Z Vltavské by pak následovalo odbočení k jihovýchodu směrem na stanici Křižíkova, kde by byl přestup na trasu B a přímé spojení s Karlínem. A odtud by pak metro rychle pokračovalo pod vrchem Vítkov směrem na Žižkov. Dále by se již trasa D napojila na dosavadní varianty a pokračovala by následovně: Křižíkova – Prokopovo náměstí – Basilejské náměstí – Chmelnice – Vysočanská.

Přestože by tato varianta byla o něco nákladnější, poskytovala by cestujícím naprosto nejvyšší komfort ze všech, umožňovala by nejvíce přestupů na všechny ostatní trasy metra a umožňovala by i přímý přestup na vlakové spoje na Hlavním nádraží a Masarykově nádraží.

Navíc by pomohla k obsloužení dalších dvou čtvrtí, a to Holešovic a Karlína. O něco větší oblouk než v dosud navržených variantách by zdržel cestující o několik málo minut, byl by menší než prosecký oblouk trasy B, nebo vokovicko – motolská sinusoida trasy A. Z Vysočanské by bylo pak možné linku vést ještě na Prosek.

roman-vondra

PhDr. Roman Vondra, Ph.D.

V dalších debatách o výstavbě trasy metra D se tak budu nejvíce zasazovat o tuto variantu, která je sice o něco nákladnější, ale poskytuje nejvyšší komfort pro cestující stran přímého vedení do centra města, přímých přestupů na další trasy metra přímo v centrální oblasti Prahy, přímé přestupy na vlakové spoje z Hlavního nádraží a Masarykova nádraží a obsloužení čtvrtí Holešovice a Karlín a rovněž zavedení rychlého a přímého spojení mezi Holešovicemi, Karlínem a Žižkovem. Kompletní vedení trasy D by bylo následující: Depo Písnice – Písnice – Libuš – Nové Dvory – Nemocnice Krč – Nádraží Krč – Olbrachtova – Pankrác – Náměstí bratří Synků – Náměstí Míru – Hlavní nádraží – Náměstí Republiky (Masarykovo nádraží) – Vltavská – Křižíkova – Prokopovo náměstí – Basilejské náměstí – Chmelnice – Vysočanská – Prosek.

Pokud by se má varianta ukázala v dalších debatách jako neprůchozí, jsem ochoten podpořit i méně šťastné varianty, a to hlavně s tím záměrem, aby se Žižkov a Praha 3 svého metra nakonec dočkaly.

Autorem textu je Roman Vondra, člen ODS Praha 3, historik a dopravní expert


Komentář ministra dopravy Kupky k zahájení jednání o budoucnosti evropského automobilového průmyslu

30. ledna 2025 v 18:04

Evropský automobilový průmysl je bezpochyby v ohrožení. Nacházíme se v kritické situaci, kdy evropským automobilkám hrozí vysoké sankce za nesplnění ambiciózních cílů prodeje elektrovozidel. Automobilky se navíc nacházejí v obtížné situaci, kdy kromě poklesu prodejů elektroaut čelí silné globální...

Kriminalizace místo pomoci neboli nácíček s kravatou?

2. prosince 2024 v 19:42

Život na ulici má být trestný, jen tomu, kdo si to zaslouží, se má pomáhat, říká senátor Hraba. Praha 1, mně svěřená městská část, se s bezdomovectvím potýká nesporně nejvíc ze všech míst naší republiky. My ale víme, že je to problém, který nejde řešit tím, že někoho, kdo páchne a válí se na...

Rozkaz k vyklizení bytu majitelům příliš nepomůže. Protřelý problémový nájemník ho snadno obejde

30. listopadu 2024 v 10:55

Nájemník přestal platit nájem a majitel nemovitosti ho chce oprávněně nechat vystěhovat. Zdánlivě jednoduchý a spravedlivý proces se u nás může nepěkně natáhnout. Pokud je nájemník jen trochu drzý, zůstane bydlet dál, aniž by něco zaplatil. Spoléhá totiž na to, že soudní tahanice budou trvat velmi...

Prokop: Otázky, které si zaslouží debatu, pražská koalice zametla pod koberec

21. listopadu 2024 v 15:05

Dnešní jednání pražského zastupitelstva znovu ukázalo smutnou realitu politického života v Praze. Vedení města není schopno řešit klíčové problémy, které Prahu dlouhodobě tíží. Jako opozice jsme předložili k projednání několik zásadních bodů, které vyžadují okamžitou pozornost. Například...

Asociace developerů k návrhu na odvolání ministra pro místní rozvoj Bartoše

24. září 2024 ve 14:10

Na problémy s digitalizací jsme upozorňovali již od února 2024. Vždy to pro nás bylo věcí odbornou a obsahovou, nikoli politickou. Bohužel pan ministr zcela podcenil celý proces a také neposlouchal odborné skupiny, které vybízely k včasnému odložení a dopracování systémů. To vše korunovala velmi...

HKP1: Praze utíkají kvůli chaosu kolem restauračních zahrádek miliony

23. září 2024 v 15:19

Nedávné jednání Kontrolního výboru ZHMP jednoznačně potvrdilo, že dlouhodobě vznášená upozornění Hospodářské komory Praha 1 (HKP1) týkající se restauračních zahrádek, jsou oprávněná. V agendě nadále panuje chaos. Hlavnímu městu tím utíkají miliony korun.

Komentář: České zemědělství vykazuje slušnou ziskovost

13. srpna 2024 v 11:01

Pozornost široké veřejnosti se směrem k českému zemědělství stočí zpravidla ve chvíli, kdy tuzemští farmáři hrozí tím, že svou technikou vyrazí do větších českých měst. Jedny z největších zemědělských protestů u nás se za poslední roky udály letos na jaře. Účastníci si hromadně stěžovali na špatný...

Hřib a Portlík k zvýšení cen za nucený odtah aut

23. července 2024 v 09:28

Pražští radní v pondělí schválili nařízení hlavního města Prahy, kterým se mění dřívější nařízení č. 2/2013 Sb. hl. m. Prahy, o maximálních cenách za nucené odtahy vozidel včetně jejich střežení na parkovišti. Součástí nového nařízení je úprava ceníku, kdy zvýšení ceny za nucený odtah umožní...

Radní Klecanda: Přeměna bývalé radnice Prahy 10 na školu není správné řešení

18. července 2024 ve 23:22

Projekt přestavby bývalé vršovické radnice na střední školu, jak navrhují opoziční Piráti s hnutím ANO, nepodpořil magistrátní radní pro školství Antonín Klecanda (STAN). V rámci hl. města Prahy byly vytipovány pozemky, kde by se mohly postavit nové střední školy, některé pozemky jsou i na Praze...

Piráti v Praze 11: Věříme, že současná menšinová rada dovládne až do konce volebního období

13. června 2024 ve 22:13

„Zdá se, že bezvládí v rámci naší městské části konečně končí. Praha 11 má po půlroce novou – menšinovou radu. Jsou v ní zástupci ODS, Pirátů, Praha sobě, které z opozičních řad podpořilo TOP 09, STAN a hnutí ANO. Místní sdružení Pirátů tuto menšinovou radu schválilo. Na spolupráci jsme si se...

Další články
Nahoru