dnes
Úterý - zatazeno
6°C
zítra
Středa - oblacno
4°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
5°C
Navyšte rozpočet o dvě miliardy, žádá dopravní podnik. Chci hlavu ředitele, reaguje primátorka
Dopravní podnik se potýká s kontraktem na dodávku moderních tramvají za zhruba 19 miliard korun. Foto: archiv

Navyšte rozpočet o dvě miliardy, žádá dopravní podnik. Chci hlavu ředitele, reaguje primátorka

Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) chce výměnu generálního ředitele dopravního podniku Jaroslava Ďuriše (55) a obměnu představenstva. Není spokojena s fungováním firmy. Vedení podniku podle ní žádá na příští rok z rozpočtu města skoro dvě miliardy navíc, tedy více než 13 miliard korun. Nepředstavilo přitom plán úspor ani budoucího rozvoje, tvrdí Krnáčová. Ředitel, který v čele největší městské společnosti v ČR působí od října 2013, kritiku odmítl. Prý je mířena politicky, nikoli odborně.

„Jsem nervózní, když vedení dopravního podniku přijde na diskusi o rozpočtu a žádá další skoro dvě miliardy, není to vůbec reálné," uvedla primátorka. „Očekávala bych, že management přijde s nějakou strategií úspor ve vnitřním organismu společnosti a strategií rozvoje, co by je opravňovalo žádat více prostředků, považuji to za velkou chybu," uvedla.

„Budu iniciovat, aby dozorčí rada přehodnotila setrvání některých členů představenstva, a budu iniciovat, aby se změnilo vedení dopravního podniku, to znamená ředitel," doplnila.

„Nárůst rozpočtu je v podstatné míře zaviněn kroky, které iniciovalo vedení hlavního města. Jde především o meziroční nárůst výkonů o deset milionů kilometrů a slevu jízdného," řekl ČTK Ďuriš. Kvůli Prahou nedávno zavedené slevě ročního jízdného přijde letos podnik zhruba o 100 milionů, příští rok o 400 milionů korun. „Prohlášení, že dopravní podnik nešetří, považuji za účelové a nepřesné," doplnil. Tvrdí, že za dobu svého působení ušetřil čtyři miliardy korun.

Dopravní podnik, který zaměstnává přes 10 000 lidí, ekonomicky tíží řada nevýhodných smluv z minulosti. Potýká se mimo jiné s kontraktem na dodávku tramvají za zhruba 19 miliard korun. Po nedávno dostavěném prodloužení metra A, které provázely potíže, jej čeká stavba nové linky metra D. Náklady budou kolem 50 miliard korun.

„To, že je dopravní podnik černá díra na peníze města, ví snad každý Pražan. Nechápu, že to začalo vedení města řešit až teď," reagoval za opoziční ODS Filip Humplík.

Předseda klubu zastupitelů opoziční TOP 09 Václav Novotný označil požadavek primátorky na personální obměnu vedení dopravního podniku za projev chaosu a bezkoncepčnosti koalice.

„Rada změnila dopravní tarify, způsobila hluboký propad tržeb dopravního podniku a teď se to snaží dosti trapně zakrýt," napsal Novotný ČTK. Krnáčová by podle něho udělala nejlépe, kdyby odstoupila, protože škody, které městu napáchala, jsou nedozírné.

Společnost provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, s nově otevřenými stanicemi metra A jde zhruba o 65 kilometrů, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek.

Hospodaření podniku vloni skončilo se ziskem 316 milionů korun. Na jízdném firma utržila téměř 4,4 miliardy korun. Přepravila více než 1,16 miliardy cestujících. Od města dostal podnik na provoz asi 11,61 miliardy korun, což bylo o zhruba 810 milionů korun více než v roce 2013.


Další články
Nahoru