dnes
Pátek - jasno
5°C
zítra
Sobota - zatazeno
3°C
pozítří
Neděle - skorojasno
2°C
Návrhy trestů pro bývalé magistrátní úředníky: nepůjdou do vězení, ale zaplatí desítky milionů
Openkarta, dobrá karta? Ilustrační foto: archiv

Návrhy trestů pro bývalé magistrátní úředníky: nepůjdou do vězení, ale zaplatí desítky milionů

Státní zástupkyně Dagmar Machová navrhla uložit podmíněné tresty odnětí svobody pětici bývalých úředníků pražského magistrátu, kteří čelí obvinění kvůli projektu Opencard. V dnešní závěrečné řeči u Městského soudu v Praze poukázala na to, že muži dosud byli bezúhonní. Pro někdejšího šéfa odboru informatiky Ivana Seyčka žalobkyně požaduje i zákaz účasti v orgánech, jež rozhodují o nakládání s veřejnými financemi.

Pětice má podle státní zástupkyně navíc společně nahradit hlavnímu městu škodu 67 milionů korun. Obžalovaný Jiří Chytil má sám doplatit dalších 6,6 milionu.

Na lavici obžalovaných sedí vedle Seyčka a Chytila také Miroslav Čadský, Zdeněk Jánský a Ladislav Kendík. Pětice čelí obvinění, že zvýhodnila v projektu opencard firmu Haguess. Údajně tak porušila závazná pravidla hospodářského styku a povinnost při správě cizího majetku. Všichni svou vinu odmítají.

V závěrečné řeči, kterou přednášela nepřetržitě téměř dvě hodiny, označila žalobkyně Machová Seyčka za osobu, která měla na trestné činnosti nejvyšší a nejzávažnější podíl. Zaslouží si podle ní podmíněný trest odnětí svobody ještě v dolní polovině zákonné sazby, která činí dva až osm let. Obdobný trest navrhla i Chytilovi. Zbylým obžalovaným hrozí až tři roky vězení, Máchová pro ně chce podmínky uložené u horní hranice sazby.

Úředníci byli v době, kdy Prahu řídil primátor Pavel Bém (ODS), odpovědní za řádný průběh veřejné zakázky. V letech 2006 a 2007 podle obžaloby v rozporu se zákonem vybrali na projekt servisního kartového centra společnost Haguess, která nesplnila podmínky zadávací dokumentace. Firmě pak přidělili i další veřejné zakázky.

Pražská karta Opencard slouží mimo jiné jako tramvajenka či průkazka do knihovny. Kritizovaný projekt stál zhruba 1,25 miliardy korun.


Další články
Nahoru