dnes
Středa - zatazeno
3°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
6°C
pozítří
Pátek - snih
4°C
Nastupovat, jedeme do monarchie. Jídelní vůz dvorního vlaku Františka Josefa I. otevřel dveře
Račte vstoupit do vozu, kudy kráčely dějiny. Foto: NTM

Nastupovat, jedeme do monarchie. Jídelní vůz dvorního vlaku Františka Josefa I. otevřel dveře

Při příležitosti 100. výročí úmrtí císaře Františka Josefa I. (18. srpna 1830–21. listopadu 1916) zpřístupňuje Národní technické muzeum (NTM) ve dnech 22. až 27. listopadu interiér jídelního vozu dvorního vlaku Františka Josefa I., vyrobeného v roce 1891 v továrně Františka Ringhoffera na Smíchově. Návštěvníci muzea na Letné tak mají ojedinělou příležitost poznat prostor, ve kterém stoloval při svých cestách císař František Josef I., prezident T. G. Masaryk nebo prezident Edvard Beneš.

Vůz císaře, který stál v čele rakouské a později rakousko-uherské monarchie dlouhých 68 let, je vystaven v dopravní hale muzea na Letné. Dvorní vlak císaře Františka Josefa I. byl vyroben v roce 1891 ve vagónce Františka Ringhoffera v Praze na Smíchově. Technické provedení vlaku odpovídalo jeho politickému a společenskému významu.

Salónní vlak sloužil Františku Josefovi I. a po něm jej používal i jeho následovník císař Karel I. K zajímavostem bezesporu patří, že mu souprava posloužila k  odjezdu do švýcarského exilu v roce 1919. Jídelní vůz, který se jako jediný z osmi vozů soupravy dochoval do současnosti, přešel do majetku nového československého státu v roce 1920.

Souprava vlaku měla původně tmavě zelenou barvu. Současný modrý nátěr získal jídelní vagón pro zařazení do prezidentského vlaku T. G. Masaryka, kdy došlo i k úpravám interiéru v souvislosti s demokratizací etikety stolování – členové vlády mohli stolovat přímo s prezidentem. Salonní vůz využíval prezident T. G. Masaryk i E. Beneš.

Výzdoba vozu je vytvořena významnými českými umělci. Uspořádání a výtvarné řešení jídelního vozu navrhl architekt Jiří Stibral. Čtyřnápravový vůz se dělí na tři hlavní části – kuřácký salónek se čtyřmi karetními stolky a dvěma křesly, jídelnu s podélným stolem pro 16 osob a malý oddíl zázemí jídelny.

zenisek-malba-jidelak-nahled

Hebé – bohyně věčné mladosti a číšnice olympských bohů, servírující nápoje na stropní fresce vozu namalované Františkem Ženíškem.

Stěny vozu zdobí inkrustované dřevo, drahé látky nebo polychromované vytlačované tapety doplněné v prostorách oken vyšívanými záclonami. Figurální nástropní malby jsou dílem Františka Ženíška. Na výzdobě interiéru (dřevořezby, kožené tapety, bohaté čalounění) se podíleli profesoři a studenti pražské umělecko-průmyslové školy.

Vůz zpřístupněn v rámci běžného vstupného do NTM a v návštěvní době (pracovní týden 9 až 17:30, o víkendu do 18 hodin) až do neděle 27. listopadu. Vstup do vozu bude korigován s ohledem na jeho kapacitu a hodnotu.


Rádio Expres FM představuje netradiční večerní show a nového moderátora Martina Vévodu

11. ledna 2018 v 11:47

Pražské rádio Expres FM zahajuje rok 2018 velkými změnami. Programové schéma od ledna doplňuje nová večerní show Večer na Expres FM pod taktovkou moderátorské dvojice Veronika Koloušková a Vladimír „Vlado“ Pavlík. Večerní show bude Expres FM vysílat každý všední den od 17 do...

Provokují: Politici, homosexuálové, pravdoláskaři, Brňáci, pražská kavárna, uprchlíci i Romové patří na Jatka!

10. ledna 2018 v 08:41

Patří politici, homosexuálové, intelektuálové, Brňáci, pražská kavárna nebo dokonce děti na Jatka? Rozhodně ano! Jatka78 v nové kampani reagují na aktuální situaci, kdy čeští politici a představitelé státu rozdělují společnost. Místo pro nové umění v pražských Holešovicích naopak vyzývá k tomu,...

Napůlkočkanapůlpes. Netradiční hrdina pobaví děti i dospělé

10. ledna 2018 v 08:08

Přední tlapky kočičí a zadní psí. Na zadečku dva ocásky, na hlavě jedno ucho vztyčené a druhé visící. Kožíšek napůl mourovatý, napůl hnědorezavý. Kouzelné vyprávění pro děti i dospělé je doplněné nádhernými ilustracemi od Lucie Dvořákové.

Otec pražské kanalizace W. H. Lindley

8. ledna 2018 v 07:00

Jméno Wiliama H. Lindleye, tvůrce pražské kanalizační sítě, se nesmazatelně zapsalo do historie hlavního města, ale i do dějin evropského technického myšlení. Zemřel na selhání srdce 30. prosince 1917 v Putney u Londýna. V Praze působil na přelomu 19. a 20. století. Složitost řešení odvodnění...

Další články
Nahoru