dnes
Čtvrtek - obcasny-dest
19°C
zítra
Pátek - prehanky-dest
20°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
20°C
Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925
Ilustrační foto: archiv DPP

Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925

Velké rozšíření Prahy v roce 1922 přineslo nejen zdvojnásobení počtu obyvatel hlavního města mladého Československa, ale způsobilo také řadu praktických obtíží. Od nutnosti přejmenovat ulice až po potřebu rozšířit síť veřejné dopravy do alespoň některých z téměř čtyř desítek dříve samostatných obcí. Výstavba nových tramvajových tratí ale pro finanční náročnost většinou nepřipadala v úvahu, a tak se do pražských ulic nakonec 21. června 1925 vrátily autobusy.

Ty už sice jezdily na Malé Straně v letech 1908 až 1909, po nepříliš dobrých zkušenostech a téměř fatální nehodě byl ale jejich provoz na dlouhou dobu zastaven. Po slavnostním zahájení obnoveného provozu, které se konalo o den dříve na Staroměstském náměstí, se onu červnovou neděli roku 1925 krátce před šestou hodinou ranní vydal do ulic první vůz. Trasu z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku ujel autobus za osm minut – i díky tomu, že měl po cestě jedinou zastávku.

K první lince, měřící 3,5 kilometru a označené písmenem A, se ještě v říjnu 1925 přidalo – také na jižním okraji Prahy – „Béčko", jež spojilo Pankrác s Kunraticemi. A pak v rychlém sledu následovaly další písmeny označené autobusové linky.

 V roce 1926 jezdily autobusy do Malešic, Jinonic a Bohnic, rok nato už byly k potkání i na kbelském letišti. První linky přitom měly jedno společné: vozily cestující k tramvajovým tratím, které i nadále tvořily páteř pražské veřejné dopravy.

Autobusy si s tramvajemi ostatně moc nekonkurovaly. Podle původních plánů pražských radních měla sice jejich provoz zajišťovat soukromá Autodopravní akciová společnost, ta ale zkrachovala ještě dříve, než mohly vyjet do ulic první vozy.

Autobusovou dopravu tak nakonec dostaly na starosti Elektrické podniky, které také zřídily pro nové dopravní prostředky potřebné garáže. Nejprve v tramvajových dílnách v Karlíně a později i ve vozovně na Pankráci.

Brzy vzalo za své i prvotní pojetí autobusů jako pouhých napáječů tramvajových tras – už v roce 1927 pronikly do samého středu Prahy, když linka H spojila Žižkov s Jungmannovým náměstím. Zájem cestujících postupně rostl a běžné autobusy často nestačily pobrat všechny zájemce, a tak se už koncem 20. let začaly používat vleky.

V roce 1932 získaly autobusy nejen konečně moderní garáže v Dejvicích (používané až do roku 2005), ale na třech linkách se vydaly i na noční služby.

Před druhou světovou válkou pak jezdilo po Praze přes 130 autobusů na 18 linkách, které po roce 1936 doplnily i dvě trasy trolejbusové. Vznik protektorátu ale přinesl nejen urychlenou přestavbu vozů na pravostranný provoz (sedadlo řidiče přitom zůstalo na svém místě), ale také postupné utlumení autobusových linek. Na sklonku války tak vedlo protektorátní metropolí jen sedm tras obhospodařovaných patnáctkou vozidel, jezdících na nouzová paliva jako dřevoplyn či svítiplyn.

Po osvobození se situace lepšila jen pomalu, prvním impulzem pro další rozvoj pražských autobusových linek byla v roce 1951 změna značení, když písmena nahradila kombinace tří číslic.

Velký rozkvět pak přišel na začátku 60. let, kdy se autobusy opět objevily v centru a vznikly linky, které přes střed města spojily Petřiny s Krčí nebo Veleslavín se Spořilovem. Rostoucí poptávka cestujících ale nakonec dospěla v Praze k výstavbě metra a autobusům měla připadnout opět servisní role.

Po otevření metra v roce 1974 a také kvůli vzniku velkých sídlišť na okrajích města autobusy zmizely až na výjimky z centra a začaly sloužit zejména pro dopravu Pražanů k podzemní dráze.

A tak vypadá autobusová doprava v Praze dodnes – byť jsou současná vozidla modernější a pohodlnější než v 70. letech. V 21. století se nicméně, byť prostřednictvím minibusů, vrátily autobusy do samého centra města a od 90. let postupně jejich síť rozšiřuje i za hranice hlavního města.


Praha 10 spustila výdej parkovacích oprávnění pro rezidenty Vršovic a Vinohrad

Včera v 18:53

Městská část Praha 10 začne na konci prázdnin zavádět parkovací zóny. První podoblastí, kde se objeví, budou Vršovice a Vinohrady. Jejich rezidenti si mohou oprávnění zařizovat od 15. července na úřadě Desítky, v jehož prvním patře bude fungovat výdejna. Na začátku října začnou zóny platit ve...

Rašínovo nábřeží směrem z centra je uzavřeno

13. července 2020 v 09:59

Od dnešního dne do 21. července je uzavřena část Rašínova nábřeží ve směru z centra.

Dopravní omezení v ulicích Sokolská, Legerova a Mezibranská

12. července 2020 ve 22:48

Od 13. července do 4. září bude omezen provoz na Sokolské, Legerově, Mezibranské a některých přilehlých komunikacích v Praze 1 a 2. Důvodem jsou stavební úpravy plynovodů. Práce a související dopravní opatření budou probíhat po etapách.

Dopravní omezení v Argentinské

10. července 2020 v 07:58

Od 11. do 23. července bude omezen provoz v Argentinské ulici v Praze 7. Důvodem je rekonstrukce plynovodu v úseku ulic Jateční – Dělnická.

Zítra v noci neprojedete Dejvickým a Brusnickým tunelem

8. července 2020 v 10:04

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou v noci uzavřeny tunely Brusnický a Dejvický od 9. července od 23 hodin do 10. července do 5 hodin.

Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Další články
Nahoru