Dnes Čtvrtek - zatazeno 3°C
Zítra Pátek - snih 1°C
Čtvrtek 28. 1. 2021
Svátek má Otýlie
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925
Ilustrační foto: archiv DPP

Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925

Velké rozšíření Prahy v roce 1922 přineslo nejen zdvojnásobení počtu obyvatel hlavního města mladého Československa, ale způsobilo také řadu praktických obtíží. Od nutnosti přejmenovat ulice až po potřebu rozšířit síť veřejné dopravy do alespoň některých z téměř čtyř desítek dříve samostatných obcí. Výstavba nových tramvajových tratí ale pro finanční náročnost většinou nepřipadala v úvahu, a tak se do pražských ulic nakonec 21. června 1925 vrátily autobusy.

Ty už sice jezdily na Malé Straně v letech 1908 až 1909, po nepříliš dobrých zkušenostech a téměř fatální nehodě byl ale jejich provoz na dlouhou dobu zastaven. Po slavnostním zahájení obnoveného provozu, které se konalo o den dříve na Staroměstském náměstí, se onu červnovou neděli roku 1925 krátce před šestou hodinou ranní vydal do ulic první vůz. Trasu z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku ujel autobus za osm minut – i díky tomu, že měl po cestě jedinou zastávku.

K první lince, měřící 3,5 kilometru a označené písmenem A, se ještě v říjnu 1925 přidalo – také na jižním okraji Prahy – „Béčko", jež spojilo Pankrác s Kunraticemi. A pak v rychlém sledu následovaly další písmeny označené autobusové linky.

 V roce 1926 jezdily autobusy do Malešic, Jinonic a Bohnic, rok nato už byly k potkání i na kbelském letišti. První linky přitom měly jedno společné: vozily cestující k tramvajovým tratím, které i nadále tvořily páteř pražské veřejné dopravy.

Autobusy si s tramvajemi ostatně moc nekonkurovaly. Podle původních plánů pražských radních měla sice jejich provoz zajišťovat soukromá Autodopravní akciová společnost, ta ale zkrachovala ještě dříve, než mohly vyjet do ulic první vozy.

Autobusovou dopravu tak nakonec dostaly na starosti Elektrické podniky, které také zřídily pro nové dopravní prostředky potřebné garáže. Nejprve v tramvajových dílnách v Karlíně a později i ve vozovně na Pankráci.

Brzy vzalo za své i prvotní pojetí autobusů jako pouhých napáječů tramvajových tras – už v roce 1927 pronikly do samého středu Prahy, když linka H spojila Žižkov s Jungmannovým náměstím. Zájem cestujících postupně rostl a běžné autobusy často nestačily pobrat všechny zájemce, a tak se už koncem 20. let začaly používat vleky.

V roce 1932 získaly autobusy nejen konečně moderní garáže v Dejvicích (používané až do roku 2005), ale na třech linkách se vydaly i na noční služby.

Před druhou světovou válkou pak jezdilo po Praze přes 130 autobusů na 18 linkách, které po roce 1936 doplnily i dvě trasy trolejbusové. Vznik protektorátu ale přinesl nejen urychlenou přestavbu vozů na pravostranný provoz (sedadlo řidiče přitom zůstalo na svém místě), ale také postupné utlumení autobusových linek. Na sklonku války tak vedlo protektorátní metropolí jen sedm tras obhospodařovaných patnáctkou vozidel, jezdících na nouzová paliva jako dřevoplyn či svítiplyn.

Po osvobození se situace lepšila jen pomalu, prvním impulzem pro další rozvoj pražských autobusových linek byla v roce 1951 změna značení, když písmena nahradila kombinace tří číslic.

Velký rozkvět pak přišel na začátku 60. let, kdy se autobusy opět objevily v centru a vznikly linky, které přes střed města spojily Petřiny s Krčí nebo Veleslavín se Spořilovem. Rostoucí poptávka cestujících ale nakonec dospěla v Praze k výstavbě metra a autobusům měla připadnout opět servisní role.

Po otevření metra v roce 1974 a také kvůli vzniku velkých sídlišť na okrajích města autobusy zmizely až na výjimky z centra a začaly sloužit zejména pro dopravu Pražanů k podzemní dráze.

A tak vypadá autobusová doprava v Praze dodnes – byť jsou současná vozidla modernější a pohodlnější než v 70. letech. V 21. století se nicméně, byť prostřednictvím minibusů, vrátily autobusy do samého centra města a od 90. let postupně jejich síť rozšiřuje i za hranice hlavního města.


Praha 2: Odbor dopravy a územního rozvoje v karanténě

19. ledna 2021 v 16:47

Odbor dopravy a územního rozvoje (ODÚR) Prahy 2 bude fungovat od středy 20. ledna v omezeném režimu.

Dopravní omezení v Průběžné

14. ledna 2021 v 07:34

V souvislosti s pokračováním stavebních prací bude od 16. do 30. ledna uzavřena část ulice Průběžná v Praze 10. Uzavřen bude úsek mezi ulicemi Na Padesátém a Švehlova v obou směrech. 

Bubenečský tunel od čtvrtka v noci uzavřen

12. ledna 2021 v 11:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů TKB bude Bubenečský tunel od čtvrtka 14. ledna od 23 hodin do pátku 15. ledna do 5 hodin uzavřen.

Od středy bude uzavřen tunel Mrázovka

11. ledna 2021 v 10:35

Z důvodu čištění kamer, pravidelné údržby a kontroly technologie bude tunel Mrázovka od středy 13. ledna od 23 hodin do čtvrtka 14. ledna do 5 hodin uzavřen.

V oblasti Petřin bude dva měsíce výluka pěti autobusových linek

10. ledna 2021 v 10:47

Od úterý 12. ledna začíná výluka na autobusových linkách 108, 168, 191, 260 a 910 v oblasti Petřin. Z důvodu pokračujících oprav kanalizace v ulici Na Petřinách bude od úterý 12. ledna po dobu přibližně dva měsíců vyloučen provoz mezi zastávkami Petřiny – Sídliště Petřiny pouze...

Pohonné hmoty na začátku roku zlevnily

9. ledna 2021 v 16:27

Pohonné hmoty v metropoli na začátku roku mírně zlevnily. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic prodává v průměru za 28,65 koruny, před týdnem byl o 14 haléřů dražší, informovala ČTK. O 21 haléřů na litru zlevnila i nafta, za litr teď řidiči zaplatí průměrně...

Oprava vozovky na Jižní spojce

8. ledna 2021 v 08:18

V úterý 12. ledna provede Technická správa komunikací nutnou havarijní opravu nebezpečných výtluků na Jižní spojce. Jedná se o část pravého (pomalého) jízdního pruhu v místě těsně za lanovým mostem ve směru do centra (směr na Prahu 4 a Barrandovský most).

Další články
Nahoru