Dnes Úterý - zatazeno 16°C
Zítra Středa - obcasny-dest 16°C
Úterý 21. 9. 2021
Svátek má Matouš
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925
Ilustrační foto: archiv DPP

Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925

Velké rozšíření Prahy v roce 1922 přineslo nejen zdvojnásobení počtu obyvatel hlavního města mladého Československa, ale způsobilo také řadu praktických obtíží. Od nutnosti přejmenovat ulice až po potřebu rozšířit síť veřejné dopravy do alespoň některých z téměř čtyř desítek dříve samostatných obcí. Výstavba nových tramvajových tratí ale pro finanční náročnost většinou nepřipadala v úvahu, a tak se do pražských ulic nakonec 21. června 1925 vrátily autobusy.

Ty už sice jezdily na Malé Straně v letech 1908 až 1909, po nepříliš dobrých zkušenostech a téměř fatální nehodě byl ale jejich provoz na dlouhou dobu zastaven. Po slavnostním zahájení obnoveného provozu, které se konalo o den dříve na Staroměstském náměstí, se onu červnovou neděli roku 1925 krátce před šestou hodinou ranní vydal do ulic první vůz. Trasu z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku ujel autobus za osm minut – i díky tomu, že měl po cestě jedinou zastávku.

K první lince, měřící 3,5 kilometru a označené písmenem A, se ještě v říjnu 1925 přidalo – také na jižním okraji Prahy – „Béčko", jež spojilo Pankrác s Kunraticemi. A pak v rychlém sledu následovaly další písmeny označené autobusové linky.

 V roce 1926 jezdily autobusy do Malešic, Jinonic a Bohnic, rok nato už byly k potkání i na kbelském letišti. První linky přitom měly jedno společné: vozily cestující k tramvajovým tratím, které i nadále tvořily páteř pražské veřejné dopravy.

Autobusy si s tramvajemi ostatně moc nekonkurovaly. Podle původních plánů pražských radních měla sice jejich provoz zajišťovat soukromá Autodopravní akciová společnost, ta ale zkrachovala ještě dříve, než mohly vyjet do ulic první vozy.

Autobusovou dopravu tak nakonec dostaly na starosti Elektrické podniky, které také zřídily pro nové dopravní prostředky potřebné garáže. Nejprve v tramvajových dílnách v Karlíně a později i ve vozovně na Pankráci.

Brzy vzalo za své i prvotní pojetí autobusů jako pouhých napáječů tramvajových tras – už v roce 1927 pronikly do samého středu Prahy, když linka H spojila Žižkov s Jungmannovým náměstím. Zájem cestujících postupně rostl a běžné autobusy často nestačily pobrat všechny zájemce, a tak se už koncem 20. let začaly používat vleky.

V roce 1932 získaly autobusy nejen konečně moderní garáže v Dejvicích (používané až do roku 2005), ale na třech linkách se vydaly i na noční služby.

Před druhou světovou válkou pak jezdilo po Praze přes 130 autobusů na 18 linkách, které po roce 1936 doplnily i dvě trasy trolejbusové. Vznik protektorátu ale přinesl nejen urychlenou přestavbu vozů na pravostranný provoz (sedadlo řidiče přitom zůstalo na svém místě), ale také postupné utlumení autobusových linek. Na sklonku války tak vedlo protektorátní metropolí jen sedm tras obhospodařovaných patnáctkou vozidel, jezdících na nouzová paliva jako dřevoplyn či svítiplyn.

Po osvobození se situace lepšila jen pomalu, prvním impulzem pro další rozvoj pražských autobusových linek byla v roce 1951 změna značení, když písmena nahradila kombinace tří číslic.

Velký rozkvět pak přišel na začátku 60. let, kdy se autobusy opět objevily v centru a vznikly linky, které přes střed města spojily Petřiny s Krčí nebo Veleslavín se Spořilovem. Rostoucí poptávka cestujících ale nakonec dospěla v Praze k výstavbě metra a autobusům měla připadnout opět servisní role.

Po otevření metra v roce 1974 a také kvůli vzniku velkých sídlišť na okrajích města autobusy zmizely až na výjimky z centra a začaly sloužit zejména pro dopravu Pražanů k podzemní dráze.

A tak vypadá autobusová doprava v Praze dodnes – byť jsou současná vozidla modernější a pohodlnější než v 70. letech. V 21. století se nicméně, byť prostřednictvím minibusů, vrátily autobusy do samého centra města a od 90. let postupně jejich síť rozšiřuje i za hranice hlavního města.


Autor: ČTK

Lávka je opravena a opět slouží chodcům i cyklistům

Včera ve 14:01

Lávka vedoucí od stanice metra Hůrka do Centrálního parku Prahy 13 prošla rekonstrukcí a opět slouží chodcům i cyklistům.

Pětkou zdravě a udržitelně

Včera v 09:29

Praha 5 se připojuje k dvacátému ročníku Evropského týdne mobility jehož sloganem je Cestovat zdravě = cestovat udržitelně. Debatovat o aktivní mobilitě – tedy o tom jaké výhody přináší pro naše tělesné a duševní zdraví a pohodu můžete dnes v 16 hodin v Parku...

Rada rozhodla o výběru zhotovitele P+R Nové Butovice

16. září 2021 v 07:50

Rada hl. m. Prahy rozhodla o výběru dodavatele stavby P+R záchytného parkoviště Nové Butovice. Jedná se výstavbu vícepodlažního parkovacího objektu z poloviny určeného rezidentům a z poloviny určeného jako P+R záchytné parkoviště o celkové kapacitě...

Rekonstrukce Žalovské ulice

10. září 2021 v 11:51

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. září rekonstrukci Žalovské ulice v úseku ulic Drahanská – Čimická. Stavební práce by měly skončit 30. listopadu.

Ve čtvrtek bude uzavřen Bubenečský tunel

7. září 2021 ve 21:07

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Bubenečský tunel od 9. září od 23 hodin do 10. září do 5 hodin uzavřen.

Úprava dopravy kvůli opravě v Národní

6. září 2021 ve 21:03

Z důvodu usnadnění průjezdu vozidel centrem Prahy a ve snaze vyhnout se případným problémům v dopravě byla ve spolupráci s městskou částí Praha 1 od pondělí 6. září upravena organizace dopravy v okolí ulice Národní v souvislosti s opravou mostu. Opatření potrvá podle předpokladů do 14. listopadu...

Uzavření tunelu Mrázovka od 7. září

6. září 2021 ve 20:57

Od 7. do 8. září od 23 hodin do 5 hodin bude uzavřen západní tunelový tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný s původním směrem provozu.

Další články
Nahoru