Dnes Úterý - jasno 26°C
Zítra Středa - polojasno 28°C
Úterý 15. 6. 2021
Svátek má Vít
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925
Ilustrační foto: archiv DPP

Nasazení autobusů v Praze dopadlo neslavně, po dlouhé pauze se vrátily až v roce 1925

Velké rozšíření Prahy v roce 1922 přineslo nejen zdvojnásobení počtu obyvatel hlavního města mladého Československa, ale způsobilo také řadu praktických obtíží. Od nutnosti přejmenovat ulice až po potřebu rozšířit síť veřejné dopravy do alespoň některých z téměř čtyř desítek dříve samostatných obcí. Výstavba nových tramvajových tratí ale pro finanční náročnost většinou nepřipadala v úvahu, a tak se do pražských ulic nakonec 21. června 1925 vrátily autobusy.

Ty už sice jezdily na Malé Straně v letech 1908 až 1909, po nepříliš dobrých zkušenostech a téměř fatální nehodě byl ale jejich provoz na dlouhou dobu zastaven. Po slavnostním zahájení obnoveného provozu, které se konalo o den dříve na Staroměstském náměstí, se onu červnovou neděli roku 1925 krátce před šestou hodinou ranní vydal do ulic první vůz. Trasu z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku ujel autobus za osm minut – i díky tomu, že měl po cestě jedinou zastávku.

K první lince, měřící 3,5 kilometru a označené písmenem A, se ještě v říjnu 1925 přidalo – také na jižním okraji Prahy – „Béčko", jež spojilo Pankrác s Kunraticemi. A pak v rychlém sledu následovaly další písmeny označené autobusové linky.

 V roce 1926 jezdily autobusy do Malešic, Jinonic a Bohnic, rok nato už byly k potkání i na kbelském letišti. První linky přitom měly jedno společné: vozily cestující k tramvajovým tratím, které i nadále tvořily páteř pražské veřejné dopravy.

Autobusy si s tramvajemi ostatně moc nekonkurovaly. Podle původních plánů pražských radních měla sice jejich provoz zajišťovat soukromá Autodopravní akciová společnost, ta ale zkrachovala ještě dříve, než mohly vyjet do ulic první vozy.

Autobusovou dopravu tak nakonec dostaly na starosti Elektrické podniky, které také zřídily pro nové dopravní prostředky potřebné garáže. Nejprve v tramvajových dílnách v Karlíně a později i ve vozovně na Pankráci.

Brzy vzalo za své i prvotní pojetí autobusů jako pouhých napáječů tramvajových tras – už v roce 1927 pronikly do samého středu Prahy, když linka H spojila Žižkov s Jungmannovým náměstím. Zájem cestujících postupně rostl a běžné autobusy často nestačily pobrat všechny zájemce, a tak se už koncem 20. let začaly používat vleky.

V roce 1932 získaly autobusy nejen konečně moderní garáže v Dejvicích (používané až do roku 2005), ale na třech linkách se vydaly i na noční služby.

Před druhou světovou válkou pak jezdilo po Praze přes 130 autobusů na 18 linkách, které po roce 1936 doplnily i dvě trasy trolejbusové. Vznik protektorátu ale přinesl nejen urychlenou přestavbu vozů na pravostranný provoz (sedadlo řidiče přitom zůstalo na svém místě), ale také postupné utlumení autobusových linek. Na sklonku války tak vedlo protektorátní metropolí jen sedm tras obhospodařovaných patnáctkou vozidel, jezdících na nouzová paliva jako dřevoplyn či svítiplyn.

Po osvobození se situace lepšila jen pomalu, prvním impulzem pro další rozvoj pražských autobusových linek byla v roce 1951 změna značení, když písmena nahradila kombinace tří číslic.

Velký rozkvět pak přišel na začátku 60. let, kdy se autobusy opět objevily v centru a vznikly linky, které přes střed města spojily Petřiny s Krčí nebo Veleslavín se Spořilovem. Rostoucí poptávka cestujících ale nakonec dospěla v Praze k výstavbě metra a autobusům měla připadnout opět servisní role.

Po otevření metra v roce 1974 a také kvůli vzniku velkých sídlišť na okrajích města autobusy zmizely až na výjimky z centra a začaly sloužit zejména pro dopravu Pražanů k podzemní dráze.

A tak vypadá autobusová doprava v Praze dodnes – byť jsou současná vozidla modernější a pohodlnější než v 70. letech. V 21. století se nicméně, byť prostřednictvím minibusů, vrátily autobusy do samého centra města a od 90. let postupně jejich síť rozšiřuje i za hranice hlavního města.


Nové prostory registru vozidel ve Vysočanech

13. června 2021 v 06:48

Od pondělí 14. června bude ve Vysočanech spuštěn registr vozidel ve zcela nových prostorách. Ty původní byly využívány od roku 1998, přičemž úroveň prostředí jak pro klienty, tak i pro zaměstnance, již neodpovídala současným požadavkům. Oproti předchozímu pracovišti umožní dosažení vyšší kapacity...

Práce v Průběžné ulici změní vedení linek autobusů a tramvají v Zahradním Městě

12. června 2021 ve 21:22

Kvůli pracím na přestavbě a zahloubení Průběžné ulice pod novým železničním mostem bude od pondělí 14. června od cca 23:30 do středy 15. září do cca 23:30 obousměrně přerušen provozu tramvají v úseku Radošovická – Nádraží Hostivař a dojde také ke změnám ve vedení autobusových linek v oblasti...

Správa železnic hledá projektanta modernizace nádraží v Praze-Krči

10. června 2021 v 07:34

Správa železnic připravuje modernizaci stanice Praha-Krč, pro kterou aktuálně vypsala zakázku na zhotovitele dokumentace pro společné povolení, a to včetně zpracování dokumentace pro provádění stavby.

Skútry projedou Prahou

9. června 2021 v 17:12

V sobotu 12. června se koná 18. ročník akce Skútršňůra – spanilá jízda skútrů z Prahy na Slapskou přehradu. Povede na území městských částí Praha 1, 2, 4, 7, 8, 12 a 16. V trase jízdy je povolen pohyblivý zábor. 

Červnové uzavírky Bubenečského tunelu

9. června 2021 ve 12:38

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel od čtvrtka 10. června od 23 hodin do pátku 11. června do 5 hodin uzavřen.

Letenský tunel se ve čtvrtek uzavře

9. června 2021 ve 12:31

Z důvodu mytí bude Letenský tunel od čtvrtka 10. června od 23 hodin do pátku 11. června do 5 hodin uzavřen.

Na Národní se bude opravovat most, centrum čeká dopravní omezení

9. června 2021 v 10:19

Technická správa komunikací zahájí ve čtvrtek 17. června 2021 práce na opravě mostu v Národní ulici přes ulici Divadelní. Práce by měly být hotové do konce tohoto roku a budou rozděleny na etapy.

Kvůli poruše vedení v metropoli nabíraly vlaky velké zpoždění

6. června 2021 v 10:02

Na více než sedm hodin včera omezila provoz vlaků v hlavním městě porucha trakčního vedení na trati mezi Hostivaří a Vršovicemi. K poruše došlo před devátou hodinou ranní. Některé rychlíky jezdící na trasách mezi Prahou a Jihočeským i Zlínským krajem nabraly zpoždění až desítky minut, regionální...

Další články
Nahoru