Národní technické muzeum restaurovalo vůz Tatra 77a z roku 1937
24. března 2024 14:37
„Je tomu přesně devadesát let, kdy byl 5. března 1934 poprvé novinářům v Praze představen osobní vůz Tatra 77 těsně před prezentací prvních dvou prototypů na vídeňském veletrhu, a především berlínském autosalonu. Jistě není třeba vyzdvihovat známé kvality tohoto vozu s pověstí prvního sériového automobilu s aerodynamickou karoserií. Je však jisté, že tento výrobek z Kopřivnice vzbudil pozornost v zahraničí nejen díky své rychlosti a cestovnímu komfortu, ale především svými koncepčně řešenými tvary s nízkým odporem vzduchu, které jsou stále vysoce hodnoceny,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.
„Nestává se často, že je možné vidět sbírkový předmět – v tomto případě unikátní Tatru 77a – v průběhu restaurování a po jeho ukončení. Jsem rád, že mohu na vlastní oči srovnat, kolik práce a umu bylo zapotřebí k tomu, aby byl z Tatry opět skvost jako v roce 1937, kdy byla vyrobena,“ řekl ředitel odboru Řídícího orgánu IROP Rostislav Mazal.
„Vůz se dochoval jako poměrně kompletní, ale ve velmi špatném celkovém stavu, s řadou dodatečných úprav nebo dílů doplněných v průběhu pozdějšího provozování vozidla. V minulosti již bylo na více místech opravováno, ale s velmi špatným výsledkem. Nicméně pro prodloužení provozuschopnosti a vzhledem k omezené dostupnosti dílů a technologií v průběhu let musíme uznat, že opravy a úpravy byly pro provoz dostačující. Naším úkolem bylo uvést vůz zpět do stavu, v jakém pravděpodobně opouštěl brány továrny v roce 1937, což se nám snad podařilo,“ vysvětlil Vítězslav Hinner, jednatel společnosti ECORRA.
Automobil Tatra 77a výr. č. 35690 s karoserií č. 7735 a motorem výr. č. 201712 si pořídil v roce 1937 českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě. V padesátých a šedesátých letech dvacátého století vůz vystřídal několik soukromých majitelů a v roce 1974 se v celkově špatném stavu stal součástí sbírek Národního technického muzea.
Na své znovuvzkříšení čekal vůz v muzejním depozitáři téměř padesát let. Cílem restaurování, umožněného díky podpoře z prostředků EU, bylo uvést vůz do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu při maximálním zachování jeho autenticity. Z důvodu vysoké dokumentační hodnoty nebyl automobil zprovozněn, na mechanických částech nebyly prováděny žádné opravy ani výměny dílů bez ohledu na míru jejich provozního opotřebení.
Po prezentaci v areálu NTM v Praze na Letné bude vůz převezen do pobočky NTM – Centra stavitelského dědictví v Plasích. Zde bude od 28. března vystaven v nové expozici „Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět“, která našla své místo v historické garáži z roku 1912 v hospodářské části kláštera.