
Nákup za dvě miliardy: Dopravní podnik pořídí 140 hybridních kloubových autobusů, vyhlásil soutěž
10. dubna 2022 14:05
Základním požadavkem této veřejné zakázky je, aby nabízené hybridní autobusy splňovaly definici takzvaného čistého vozidla dle aktuálně platných směrnic Evropského parlamentu a Rady Evropské unie.
Musí proto jít o elektrické vozidlo využívající elektřinu jako alternativní palivo, a musí mít neperiferní elektrické zařízení jakožto měnič energie s elektricky dobíjeným systémem ukládání energie, který je možno dobíjet externě.
Požadované hybridní autobusy mohou být tedy vybaveny kondenzátory či akumulátory, které bude možné dobíjet jak během jízdy, tak externě ze zásuvky. Minimální konstrukční rychlost autobusů by měla být 85 km/h.
„Protože se jedná o technologicky složitější autobusy, jejichž pořizovací cena je vyšší než už běžných naftových vozidel, jejich minimální požadovaná záruka je 60 měsíců, a deklarovaná životnost v městském provozu pak minimálně 12 let,“ popsala Řehková.Součástí veřejné zakázky je kromě samotných vozidel také možnost dodání až 140 přenosných nabíječek pro dobíjení, dále až 140 náhradních úložišť trakční energie pro případnou výměnu během životnosti vozidla, až 35 sad hardware a software pro diagnostiku vozidel, až šest sad servisního vybavení pro údržbu klimatizace či až šest testovacích sad odbavovacího a informačního systému. Samozřejmostí je také zajištění servisní podpory pro vysoutěžené autobusy.
„Nákup až 140 hybridních autobusů je součástí naší dlouhodobé koncepce obnovy vozového parku DPP. Jako částečně čistá vozidla budou přispívat k naplňovaní klimatických plánů a závazků Prahy i České republiky, na druhou stranu díky částečnému využívání spalovacího motoru budou zajišťovat potřebnou diverzitu vozového mixu. Hlavní výhodou hybridních vozidel oproti konvenčnímu naftovému nebo i plynovému pohonu je možnost rekuperace brzdné energie a její následné využití, a to při zachování potřebné provozní nezávislosti,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Hlavním hodnotícím kritériem této veřejné zakázky podle něj zůstává pořizovací hodnota s váhou 65 procent, spotřeba paliva, respektive garance její úspory má váhu 18 procent, nabídnutá záruční doba 7 procent, zkušenosti dodavatele s hybridní technologií 5 procent a termín dodání nových vozidel také váhu 5 procent.