
Náklady na výstavbu Muzea železnice a elektrotechniky na Masarykově nádraží budou 1,6 miliardy korun
14. září 2020 08:02
Financování pro tento projekt bylo původně zajištěno už v roce 2000. Kvůli stavební uzávěře v okolí Masarykova nádraží a povodním v roce 2002 se stavba neustále odkládala.
„Celkové náklady jsou plánovány na kompletní výstavbu Muzea železnice a elektrotechniky, protože v mezidobí těch 20 let se koncept různě proměňoval. V tuhle chvíli pracujeme na dvou samostatných expozicích, které ovšem mají spoustu styčných bodů," uvedl Novotný.
Jak doplnil, při povodních v roce 2002 se areál stal místem záchrany všech sbírkových předmětů ze zaplavené Invalidovny. „To zpomalilo vývoj a původní peníze se nepodařilo využít. V roce 2012 začala nová jednání o způsobu financování a ta byla úspěšně završena minulý rok usnesením vlády," podotkl Novotný.
Národní technické muzeum má podle něj aktuálně architektonickou studii, od které se odvíjejí další plány a příprava zadání projektu a expozic.

Myšlenka výstavby železničního muzea podle Novotného sahá do 80. let minulého století. „Tehdy panovala představa, že hlavní železniční muzeum bude například v Bubnech. Nicméně, nakonec převážila tahle varianta, protože tady se začala psát historie železnice v Česku, pokud nepočítám koněspřežnou dráhu. V srpnu to bylo 175 let, kdy na toto místo přijel první vlak," dodal Novotný.
Masarykovo nádraží v sobotu hostilo Pražský železniční den. Lidé se mohli svézt historickými vlaky, tramvajemi a autobusy, v provozu byla souprava metra 81–71 sovětské výroby.

Nevyužitou oblast v okolí Masarykova nádraží hodlá zastavět společnost Penta. Chce zde vybudovat administrativní čtvrť podle projektu studia zesnulé britské architektky Zahy Hadidové.
Projekt kritizuje Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel. Podle něj neodpovídá závazkům, které pro Prahu vyplývají z mezinárodních smluv o ochraně kulturního dědictví.