
Nádraží Praha-Vyšehrad začalo fungovat před 150 lety
14. září 2022 09:58
Na konci května 1960 však nádraží přestalo sloužit dopravě a od té doby chátrá, byť bylo vyhlášeno kulturní památkou, stejně jako dřevěná čekárna. Ta byla v roce 2008 protizákonně zbourána a roku 2014 byla zrušena i výhybna a kolejiště připadlo do obvodu železniční stanice Praha-Smíchov.
Nádraží, zbořená čekárna i strážní domek byly prohlášeny za památku v roce 2000. V té době se o koupi budovy zajímalo několik zájemců. V roce 2001 přišla firma Nádraží se zájmem o pronajmutí, přičemž tam chtěla zbudovat multikulturní centrum s knihkupectvím, kavárnami, galerií, barem či kinosálem. To se ale nezdařilo a dobře nedopadly ani další nápady na obnovení provozu nádraží.
České dráhy budovu s okolím prodaly v roce 2007 za nejvyšší nabídnutou cenu (42,5 milionu korun) firmě TIP Estate, za níž stála Wall Street Commercial Bank z Oregonu. Firma v roce 2008 nelegálně vykácela okolní topoly, lípy a keře a následně zbourala hrázděnou čekárnu. Památkáři jí za to vyměřili pokutu 100 000 korun. Firma později přislíbila – již jako restrukturalizovaná společnost RailCity Vyšehrad – další studii na využití rozpadající se památky.
Zástupci pražského magistrátu začali v březnu 2020 jednat se zahraničním vlastníkem nádraží Vyšehrad o možném odkupu či výměně historické budovy. Jednání se však nedařilo a magistrát začal uvažovat o vyvlastnění.
Loni v březnu se objevily informace, že město jedná s majitelem nádraží o možnosti památkově chráněnou budovu vyměnit za městské pozemky v Dolních Počernicích určené ke stavbě rodinných domů.
Dosáhnout dohody se zatím nepodařilo. Nyní objekt vlastní přes firmu RailCity Vyšehrad kyperská společnost MIQUELIRA LIMITED, konečný vlastník ale není oficiálně znám.