Nad Prahou přeletí pětice stíhaček, připomenou výročí vstupu ČR do NATO
11. března 2024 21:03
Letouny se nejprve setkají v prostoru jižně od Zvíkova, kde utvoří formace, a pak společně budou pokračovat směrem na Prahu podél toku Vltavy. Mezinárodní průlet aliančních letounů Allied Defender 2024 nad Prahou má symbolicky připomenout naše členství v NATO.
Smyslem průletu je symbolicky připomenout čtvrtstoletí úspěšné spolupráce mezi českým a německým letectvem na společné ostraze vzdušného prostoru v podobě integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany států Severoatlantické aliance (NATINAMDS), který je jedním z hlavních úkolů a příspěvků České republiky do kolektivní obrany Aliance.
Velitelství systému NATINAMDS pro severní Evropu je v německém Uedemu. České letectvo se stalo jeho aktivní součástí hned dnem vstupu České republiky do NATO 12. března 1999.
Nad Karlovým mostem v 10:30 hodin
Průlet letounů má hned několik poprvé. Poprvé se tyto letouny potkají v takto společně utvořených formacích. Poprvé to bude i pro pilota kapitána Ondřeje Španka, display pilota z čáslavské základny, který celou skupinu povede.
Skupina letounů se seřadí v pracovním prostoru (LKTRA77) nad jižními Čechami, který v 10:20 hodin opustí směrem na sever, kde bude následně k vidění nad místy Orlík v 10:21 hodin, Slapy-Měřín v 10:26 hodin a na jižním okraji Prahy se objeví okolo 10:28 hodin.
Letouny pak zamíří nad centrum a nad Karlovým mostem proletí první formace tří letounů v 10:30 hodin ve výšce přibližně 200 metrů nad terénem. Druhá formace tří letounů proletí do minuty poté.
„Pro stanovení výšky pro průlet nad Prahou jsme museli vzít v potaz terénní členitost Prahy a rovněž hlukovou zátěž. Proto nevyužíváme minimální povolenou výšku, ale volíme takovou, aby byl průlet bezpečný, ale zároveň atraktivní,“ vysvětlil podplukovník Michal Daněk z velitelství vzdušných sil, který měl na starosti navigační přípravu průletu a koordinaci s německými piloty.
Po průletu nad Prahou obě formace zatočí směr východ a po koordinaci s vojenskými řídícími z letiště Praha-Kbely se vrátí na domovské základny s výjimkou německého A-400MS, který přistane na letišti Václava Havla. Skupinu letounů bude možné sledovat v aplikaci ADS-B PLANE TRACKER.
Připomínka ochrany vzdušného prostoru
Příprava samotného průletu nebyla jednoduchá. Bylo nutné zvážit sebemenší detaily, počínaje jeho trasou, hlukovým zatížením nebo například koordinací s řídícími letového provozu na letišti Praha-Ruzyně. Rovněž bylo nutné získat letové povolení do zakázaného prostoru kolem Pražského hradu.
„V současnosti je velmi obtížné domluvit se spojenci průlety větších formací, protože jsou státy intenzivně zapojeny do plnění operačních úkolů na východním křídle. Proto je nutné zde vyzdvihnout přístup německých kolegů, kteří, tak jak je jejich zvykem, naši akci opět v maximální míře podpořili,“ uvedl plukovník Michal Kudyn z odboru bojové přípravy velitelství vzdušných sil.
„Pevně věříme, že přelet letounů bude nejen připomínkou toho, že jsme tady k ochraně našeho vzdušného prostoru 24/7, ale také, že půjde o zajímavou podívanou. Doufáme, že nás lidé budou na obloze hledat a že nám bude přát počasí, které je nezbytnou podmínkou provedení průletu Allied Defender,“ vzkazuje kapitán Španko.