Nad hlavami zákazníků v železářství na Výtoni jezdí už rok vláček, nedávno zde přibyla tramvajová trať
24. února 2020 13:30 | Aktualizováno 10. března 2020, 10:25
Malý obchůdek na Výtoni, který se za sedmnáct let své existence stal nedílnou součástí Podskalí, provozuje Petr Kadeřábek, u kterého známí, když už by ve spojení s ním měli použít příjmení, volí slovo Železář.
Zdá se neuvěřitelné, co vše se mu do malého obchodního prostoru s jednou úzkou uličkou pro zákazníky podařilo vměstnat. Kromě více než 8500 prodejních položek i dvě zmíněné trati.
Ta tramvajová má zhruba čtyři metry. Jezdí po ní tři vozy. Dvě prvorepublikové tramvaje, z nichž jedna má na sobě polep serveru Pražský patriot. Třetí je model ikonického vozu T3.
„Ten jsme koupili za necelé tři stovky v e-shopu pražského dopravního podniku. Namontovali jsme na něj pohonnou jednotku a jiný pantograf, aby byl kovový. A mohli jsme tuto původem hračku vypustit na koleje,“ směje se majitel obchodu, který unikátním projektem potvrzuje i své kutilské sklony.
Na okruhu jsou dvě koleje. Po vnitřním okruhu jezdí „tétrojka“, po vnějším za sebou dva historické vozy. Trať je vedena kolem bloku domů v Podskalí. K jejich výrobě posloužily plechy, na kterých jsou ze všech stran nalepeny panoramatické fotografie domů. Dojem reality dodávají vývěsní štíty podniků, které v domech působí. Kadeřábkovo železářství zde samozřejmě nesmí chybět.
Tramvaje tak jezdí ulicemi Na Hrobci, Podskalská, Plavecká a Rašínovo nábřeží. Vývěsní štíty jsou vyrobeny z magnetů, takže bude možné reagovat na případné změny. U trati je starší typ červenobílého zábradlí, které je ještě k vidění v ulicích, ale zdaleka už ne v takové míře jako dřív.
Zatímco vlaky jezdí automaticky v půlhodinových intervalech nebo na vyžádání, tramvaje jsou spouštěny jen mechanicky. Zájem o jízdy je velký.
O modelu železniční trati jsme informovali zde: Domy u trati slouží ve stísněném prostoru jako další vývěsní plocha pro prodávané zboží. V blízkosti trati je vedle prodejního pultu umístěn na podpěrném sloupu historický artefakt – označovač na lístky, který zmizel z autobusů a tramvají v devadesátých letech. Zájemci si dokonce lístek mohou štípnout. Lístek je originální vizitkou tohoto podniku. Označovač je nastaven tak, že udělá dírku v čísle 1, takže si pak lze navštívenku doma někam pověsit.
Je toto „konečná“, nebo se unikátní kutilský projekt dočká dalšího rozšíření a inovací? „K železniční trati ještě instaluji přejezd, který bude po dobu jízdy vlaku blikat červeně. Možná se u něj objeví i auto. Už padly návrhy, že bychom zde mohli postavit model lanovky na Petřín nebo metra. Ale myslím, že k realizaci nedojde,“ říká Petr Kadeřábek.
Po spuštění železniční trati zvažoval snímat jízdu vlaků několika kamerami a přenášet ji na obrazovku ve výloze. „Problém je, že výloha směřuje na západní stranu a tudíž do ní odpoledne svítí slunce, takže by nic moc nebylo vidět,“ dodává.