Dnes Úterý - prehanky-dest 11°C
Zítra Středa - prehanky-dest 8°C
Úterý 18. 5. 2021
Svátek má Nataša
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Nacher: U Libeňského mostu se bohužel neposoudilo, zda je rekonstrukce skutečně nejvýhodnější variantou
Libeňský most. Foto: archiv TSK

Nacher: U Libeňského mostu se bohužel neposoudilo, zda je rekonstrukce skutečně nejvýhodnější variantou

Před týdnem byla vypsána zakázka na rekonstrukci Libeňského mostu a přestavbu jeho okolí. V řízení bude naráz vybírán projektant i stavitel. První práce by mohly začít v roce 2022. Zdá se tak, že byla definitivně opuštěna varianta výstavby nového mostu, kterou zvažovala a spíše preferovala předchozí koalice, jejíž součástí bylo i hnutí ANO. To je nyní v pražském zastupitelstvu v opozici. „Je špatně, že současné vedení Prahy nediskutovalo s opozicí a odborníky nad výstavbou nového mostu, ale od začátku razí za každou cenu jen cestu rekonstrukce,“ uvedl předseda zastupitelského klubu hnutí ANO Patrik Nacher.

Jak hodnotíte připravovanou rekonstrukci Libeňského mostu?
Nejsem stavař, takže nemohu odpovědně říct, jestli je lepší postavit most nový, nebo ho rekonstruovat. Co mi ale vadí, je fakt, že tyto dvě varianty postupu nebyly řádně politicky a odborně vydiskutovány. Když Ministerstvo kultury v roce 2018 rozhodlo, že most není kulturní památkou, rázem bylo jasné, že rekonstrukce není jedinou variantou, jak se k řešení špatného stavu mostu postavit. Bohužel, někteří členové současné koalice, kteří byli v době rozhodnutí aktivisty bojujícími za rekonstrukci mostu, si tento přístup přenesli i do svého působení v čele Prahy. Tak postupovat nelze, jako politik musíte zvažovat všechna pro a proti, ne pouze prosazovat svůj osobní pohled, že chcete zachovat něco, co by podle vašeho uvážení zachováno být mělo. U Libeňského mostu bylo pět základních parametrů, které se u dilematu rekonstrukce vs. zbourání měly podrobně a seriózně posoudit. A k tomu nedošlo.

O jaké parametry se jedná?
Cena, užitná hodnota, trvalost, čas a řešení dopravy během stavebních prací. A kdyby byly tyto parametry posouzeny, spíše by to, myslím, vyznělo pro výstavbu nového mostu.

Můžete tyto parametry rozvést?
U ceny se ukazuje, že rekonstrukce bude dražší než výstavba nového mostu. U užitné hodnoty je zřejmé, že nový most by se lépe ze všech hledisek, nejen těch dopravních, přizpůsobil podmínkám 21. století. U trvalosti je jasné, že nový most vydrží sloužit bez dalších investicí déle, na to nemusíte ani být stavař. U faktoru času bylo zastánci rekonstrukce dlouhodobě upozorňováno na to, že rekonstrukce bude rychlejší. Ale postupem doby se ukázalo, že to je jinak. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr říkal, že rekonstrukce začne letos a nyní již tvrdí, že to bude nejdříve na přelomu let 2022 a 23. U faktoru řešení dopravy si myslím, že i při rekonstrukci budou problémy, pokud se nepostaví před zahájením projektu dočasný most. V minulém volebním období jsem zdůrazňoval, že by se měl takový most postavit v každém případě, ať už se bude Libeňský most rekonstruovat nebo stavět nový.

Když odmyslíme všechny tyto faktory, je tu přeci ještě pohled řekněme prosazující zachování hodnot, tedy snažit se něco staré téměř století raději opravit než prostě zbourat. Neměl by právě tento pohled stát nad těmi všemi ostatními?
Tento řekněme historický argument by platil, kdyby ministerstvo rozhodlo, že se jedná o kulturní památku. V takovém případě je vaší povinností jako veřejného činitele a voleného zástupce Pražanů snažit se takovou památku zachránit. Ale když stanoviskem ministerstva povinnost takové ochrany padla, musíte jako správný hospodář zvážit výše popsané parametry. A to už se zase vracím k tomu, že při takovém posuzování už nemůžete být aktivista, ale politik.  

Dobře, ale rozhodnutí ministerstva přeci nijak nevyloučilo možnost rekonstrukce. Takže se současné vedení rozhodlo tak, jak to považuje za správné…
Respektuji, že někomu může být bližší rekonstrukce a někomu zas raději náhrada novou stavbou. Byť se přikláním k druhé variantě, neříkám, že je nakonec ta správná. Ale už bych se opakoval, kdybych řekl, že varianty nebyly do hloubky a seriózně posouzeny. Ze současného vedení Prahy mám prostě pocit, že nic jiného než rekonstrukci si ani minutu nepřipustilo, protože by to neobstálo u jejich voličů.

Myslíte, že je reálné, že za dva roky rekonstrukce začne, jak je nyní avizováno?
Netroufnu si předvídat, vidím tam spoustu neznámých, které mohou začátek ovlivnit a případně i odložit. Třeba se nemusí do veřejné soutěže kvůli charakteru podmínek nikdo přihlásit a vyhlašováním dalších kol se tak vše zdrží. Jelikož se jedná o skutečně o velkou zakázku, klidně se to kvůli řadě kritérií může stát. Pak je tu také finanční stránka projektu, covidová pandemie má totiž negativní dopady na pražský rozpočet. Existence těchto a dalších neznámých, které mohou projekt prodloužit i do více než dalšího volebního období, je pádným argumentem pro to, aby se hledal konsensus s opozicí. A ten se, jak jsem již popsal, nehledal. Ale abych nebyl jen negativní, jsou oblasti, kdy komunikace s opozicí probíhá.

patrik-nacher_1-nahled

Zastupitel a poslanec Patrik Nacher

Můžete být konkrétnější?
Tak třeba velmi dobře funguje ekonomická skupina pod vedením náměstka primátora Pavla Vyhnánka. Členové jsou jednou týdně ve vzájemném kontaktu a řeší dopady pandemie na veřejné finance v Praze a pomoc jednotlivým sektorům. Ve skupině jsou zástupci všech subjektů v pražském zastupitelstvu, tedy i opozice, jejíž návrhy jsou brány vážně a jsou zapracovány do přijatých postupů. Stejně tak dobře a s respektem k opozici funguje komise, která hledá trvalé umístění Slovanské epopeje. U Libeňského mostu se bohužel taková chvála říct nedá, tam od počátku razí koalice svou cestu bez ohledu na ostatní.


Pracoviště pražského registru vozidel na Jarově je v provozu

Dnes v 06:03

Od úterý 18. května jsou na pracovišti registru vozidel odboru dopravněsprávních činností v Praze 3 – Jarov, Osiková 2 obnoveny běžné úřední hodiny. 

ODS navrhne, aby Praha odpustila podnikatelům poplatky za zahrádky a místní poplatek z ubytování

Včera ve 13:04

Za umístění restaurační zahrádky, občerstvení před provozovnou, či předsunutých prodejních míst by podnikatelé v hlavním městě nemuseli podle pražské ODS platit poplatky. Strana příští týden ve čtvrtek navrhne na květnovém jednání zastupitelů odpustit poplatky za zahrádky a místní poplatek...

FlixBus obnovuje linky do Košic a spoj mezi Plzní, Prahou a Brnem

Včera ve 12:23

Flotila zelených autobusů FlixBus se od dubna postupně rozrůstá. Od 27. května budou moci cestující využít obnovené spojení Praha – Košice a Plzeň – Košice. Ve stejný den vyjede také linka mezi Plzní, Prahou a Brnem a zpět, která bude provozována s denní...

Na Vltavě se zastavily přívozy

15. května 2021 ve 14:02

V metropoli je do odvolání přerušen provoz všech sedmi vltavských přívozů. Důvodem je zvýšená hladina řeky po předchozích deštích.

Ve čtvrtek v noci neprojedete Bubenečským tunelem

11. května 2021 v 18:24

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel od čtvrtka 13. května od 23 hodin do pátku 14. května do 5 hodin uzavřen.

Anketa k řešení dopravy a mobility v Praze 13

10. května 2021 v 19:17

Praha 13 se před časem obrátila na obyvatele a požádala o vyplnění krátkého dotazníku, týkajícího se pohybu po městské části, dopravy nebo parkování.

Tunelem Mrázovka neprojedete ze středy na čtvrtek v noci

10. května 2021 v 18:19

Z důvodu kontroly technologie a čištění kamer bude tunel Mrázovka od středy 12. května od 23 hodin do čtvrtka 13. května do 5 hodin uzavřen.

Další články
Nahoru