Dnes Sobota - zatazeno 3°C
Zítra Neděle - polojasno 0°C
Sobota 27. 2. 2021
Svátek má Alexandr
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Nacher: U Libeňského mostu se bohužel neposoudilo, zda je rekonstrukce skutečně nejvýhodnější variantou
Libeňský most. Foto: archiv TSK

Nacher: U Libeňského mostu se bohužel neposoudilo, zda je rekonstrukce skutečně nejvýhodnější variantou

Před týdnem byla vypsána zakázka na rekonstrukci Libeňského mostu a přestavbu jeho okolí. V řízení bude naráz vybírán projektant i stavitel. První práce by mohly začít v roce 2022. Zdá se tak, že byla definitivně opuštěna varianta výstavby nového mostu, kterou zvažovala a spíše preferovala předchozí koalice, jejíž součástí bylo i hnutí ANO. To je nyní v pražském zastupitelstvu v opozici. „Je špatně, že současné vedení Prahy nediskutovalo s opozicí a odborníky nad výstavbou nového mostu, ale od začátku razí za každou cenu jen cestu rekonstrukce,“ uvedl předseda zastupitelského klubu hnutí ANO Patrik Nacher.

Jak hodnotíte připravovanou rekonstrukci Libeňského mostu?
Nejsem stavař, takže nemohu odpovědně říct, jestli je lepší postavit most nový, nebo ho rekonstruovat. Co mi ale vadí, je fakt, že tyto dvě varianty postupu nebyly řádně politicky a odborně vydiskutovány. Když Ministerstvo kultury v roce 2018 rozhodlo, že most není kulturní památkou, rázem bylo jasné, že rekonstrukce není jedinou variantou, jak se k řešení špatného stavu mostu postavit. Bohužel, někteří členové současné koalice, kteří byli v době rozhodnutí aktivisty bojujícími za rekonstrukci mostu, si tento přístup přenesli i do svého působení v čele Prahy. Tak postupovat nelze, jako politik musíte zvažovat všechna pro a proti, ne pouze prosazovat svůj osobní pohled, že chcete zachovat něco, co by podle vašeho uvážení zachováno být mělo. U Libeňského mostu bylo pět základních parametrů, které se u dilematu rekonstrukce vs. zbourání měly podrobně a seriózně posoudit. A k tomu nedošlo.

O jaké parametry se jedná?
Cena, užitná hodnota, trvalost, čas a řešení dopravy během stavebních prací. A kdyby byly tyto parametry posouzeny, spíše by to, myslím, vyznělo pro výstavbu nového mostu.

Můžete tyto parametry rozvést?
U ceny se ukazuje, že rekonstrukce bude dražší než výstavba nového mostu. U užitné hodnoty je zřejmé, že nový most by se lépe ze všech hledisek, nejen těch dopravních, přizpůsobil podmínkám 21. století. U trvalosti je jasné, že nový most vydrží sloužit bez dalších investicí déle, na to nemusíte ani být stavař. U faktoru času bylo zastánci rekonstrukce dlouhodobě upozorňováno na to, že rekonstrukce bude rychlejší. Ale postupem doby se ukázalo, že to je jinak. Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr říkal, že rekonstrukce začne letos a nyní již tvrdí, že to bude nejdříve na přelomu let 2022 a 23. U faktoru řešení dopravy si myslím, že i při rekonstrukci budou problémy, pokud se nepostaví před zahájením projektu dočasný most. V minulém volebním období jsem zdůrazňoval, že by se měl takový most postavit v každém případě, ať už se bude Libeňský most rekonstruovat nebo stavět nový.

Když odmyslíme všechny tyto faktory, je tu přeci ještě pohled řekněme prosazující zachování hodnot, tedy snažit se něco staré téměř století raději opravit než prostě zbourat. Neměl by právě tento pohled stát nad těmi všemi ostatními?
Tento řekněme historický argument by platil, kdyby ministerstvo rozhodlo, že se jedná o kulturní památku. V takovém případě je vaší povinností jako veřejného činitele a voleného zástupce Pražanů snažit se takovou památku zachránit. Ale když stanoviskem ministerstva povinnost takové ochrany padla, musíte jako správný hospodář zvážit výše popsané parametry. A to už se zase vracím k tomu, že při takovém posuzování už nemůžete být aktivista, ale politik.  

Dobře, ale rozhodnutí ministerstva přeci nijak nevyloučilo možnost rekonstrukce. Takže se současné vedení rozhodlo tak, jak to považuje za správné…
Respektuji, že někomu může být bližší rekonstrukce a někomu zas raději náhrada novou stavbou. Byť se přikláním k druhé variantě, neříkám, že je nakonec ta správná. Ale už bych se opakoval, kdybych řekl, že varianty nebyly do hloubky a seriózně posouzeny. Ze současného vedení Prahy mám prostě pocit, že nic jiného než rekonstrukci si ani minutu nepřipustilo, protože by to neobstálo u jejich voličů.

Myslíte, že je reálné, že za dva roky rekonstrukce začne, jak je nyní avizováno?
Netroufnu si předvídat, vidím tam spoustu neznámých, které mohou začátek ovlivnit a případně i odložit. Třeba se nemusí do veřejné soutěže kvůli charakteru podmínek nikdo přihlásit a vyhlašováním dalších kol se tak vše zdrží. Jelikož se jedná o skutečně o velkou zakázku, klidně se to kvůli řadě kritérií může stát. Pak je tu také finanční stránka projektu, covidová pandemie má totiž negativní dopady na pražský rozpočet. Existence těchto a dalších neznámých, které mohou projekt prodloužit i do více než dalšího volebního období, je pádným argumentem pro to, aby se hledal konsensus s opozicí. A ten se, jak jsem již popsal, nehledal. Ale abych nebyl jen negativní, jsou oblasti, kdy komunikace s opozicí probíhá.

patrik-nacher_1-nahled

Zastupitel a poslanec Patrik Nacher

Můžete být konkrétnější?
Tak třeba velmi dobře funguje ekonomická skupina pod vedením náměstka primátora Pavla Vyhnánka. Členové jsou jednou týdně ve vzájemném kontaktu a řeší dopady pandemie na veřejné finance v Praze a pomoc jednotlivým sektorům. Ve skupině jsou zástupci všech subjektů v pražském zastupitelstvu, tedy i opozice, jejíž návrhy jsou brány vážně a jsou zapracovány do přijatých postupů. Stejně tak dobře a s respektem k opozici funguje komise, která hledá trvalé umístění Slovanské epopeje. U Libeňského mostu se bohužel taková chvála říct nedá, tam od počátku razí koalice svou cestu bez ohledu na ostatní.


Tunelovým komplexem Blanka od čtvrtka v noci neprojedete

25. února 2021 ve 13:09

Uzavření tunelového komplexu Blanka je plánováno od čtvrtka 25. února od 23 hodin do pátku 26. února do 5 hodin.

Výluka tramvají Malostranská – Chotkovy sady prodloužena

25. února 2021 v 11:27

V Chotkově ulici se opravuje trať, kolem Jeleního příkopu nejezdí tramvaje, výluka bude prodloužena do 5. března.

V pražské MHD se změní hlášení o povinnosti mít zakrytý nos a ústa

23. února 2021 v 15:17

Pražský dopravní podnik (DPP) upraví hlášení o povinnosti mít v MHD zakrytý nos a ústa. Učiní tak kvůli vládnímu nařízení nosit respirátor, nanoroušku či dvě chirurgické roušky přes sebe. Hlášení začne vysílat od čtvrtka 25. února. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Dosud mohli...

Po zimní přestávce začíná rekonstrukce mostu ve Švehlově ulici

22. února 2021 v 16:50

Technická správa komunikací začne v pondělí 1. března s pracemi na rekonstrukci mostu, který převádí ulici Švehlova přes Měcholupský potok.

Od března budou pokračovat stavební práce na Chodovské

21. února 2021 v 07:35

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. března další práce na ulici Chodovská, které byly přerušeny zimní přestávkou. Stavba potrvá do 15. června. 

V Praze 9 probíhá výdej parkovacích oprávnění pro rozšířené zóny

17. února 2021 ve 14:37

Od dubna letošního roku budou rozšířeny zóny placeného stání Praze 9. Parkovací oprávnění se v současnosti vydává v Poliklinice Prosek a na radnici ve Vysočanech.

Oprava mostu v ulici Nedokončená

17. února 2021 v 11:18

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý 23. února opravu mostu X670, který převádí ulici Nedokončená jako nadjezd Štěrboholské radiály v MČ Praha – Štěrboholy. Stavba bude dokončena nejpozději 9. dubna 2021.

Další články
Nahoru