Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt se vrací vlaky, okolí stavby se dočká úprav až za pár let
Negrelliho viadukt a bývalé karlínské kasárny pohledem od křižovatky ulic Prvního pluku a Křižíkova. Foto(3x): JP

Na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt se vrací vlaky, okolí stavby se dočká úprav až za pár let

Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Úpravy bezprostředního okolí stavby začnou až za dva roky, počítá se i s oživením většiny oblouků.

Po viaduktu budou od pondělí jezdit osobní a spěšné linky z Prahy do Kladna a Čerčan. Na dvoukolejnou trať se po rekonstrukci viaduktu vejde až 14 párů vlaků za hodinu. Elektrický provoz zajišťuje moderní trakční vedení. Správa železnic chce viadukt blíže představit veřejnosti na začátku září.

negrelliho-viadukt-kveten-2020-clanek Na památkové chráněném mostě nyní  budou probíhat poslední dokončovací práce. Kvůli nim bude od 15. června do 20. července uzavřen pro automobily úsek ulice Prvního pluku mezi ulicemi Sokolovská a Křižíkova.

Rekonstrukční práce na viaduktu začaly v dubnu 2017. Zrekonstruovalo se celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. U sedmi z nich vyšlo najevo, že jsou v horším stavu, než se původně předpokládalo.

To se ukázalo až po snesení železničního svršku a kolejového lože. Právě tento fakt stál primárně za posunem termínu dokončení stavby a také zvýšení celkových investičních nákladů. Ty se oproti původním předpokladům navýšily o půl miliardy na 1,96 miliardy korun. Zhruba 990,2 milionu korun je dotace z EU.

Během tří let prošel modernizací železniční spodek i svršek, což by se kromě zvýšení traťové rychlosti ze 40 na 60 kilometrů za hodinu mělo projevit také na klidnější a plynulejší jízdě vlaků. Byly použity antivibračních rohože či modernější výhybky, které přispějí ke snížení hladiny hluku v nejbližším okolí viaduktu. Výměnou prošly rovněž novější mostní konstrukce z minulého století v ulicích Prvního pluku a Křižíkova.

„Díky tomu, že rekonstrukce viaduktu proběhla za maximálního využití původních materiálů i technologií, podařilo se zachovat jeho památkovou hodnotu. Současně ale trať prošla výraznou modernizací, a může se tak stát součástí rychlodráhy na Kladno s odbočkou na pražské letiště,“ uvedl při páteční prohlídce stavby vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Most je navíc nedílnou součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. V mostních pilířích na obou březích Vltavy je zabudovaná konstrukce, do které se v případě hrozícího nebezpečí osadí mobilní bariéry.    

negrelliho-viadukt-kveten-2020-clanek1 V budoucnu by se měly obnovit i prostory pod oblouky, kde vzniknou kavárny či ateliéry. Pražský magistrát chce kvůli tomu zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí viaduktu. Stavební práce by měly začít za dva roky. Promění se celé okolí viaduktu. Obnoveny budou povrchy vozovek a chodníků a změní se režim dopravy. „Důraz budeme klást na pobytovou kvalitu celého území," sdělil ČTK mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Městem schválená studie počítá s tím, že nové využití nalezne 45 ze 74 oblouků mostu. Mají v nich být kavárny, galerie, obchodní prostory, coworkingová centra či pobočka městské knihovny. Pod Vítkovem by měl u mostu vzniknout nový park a v prostoru před Karlínskými kasárnami je v plánu mezi oblouky vytvořit letní scénu Karlínského divadla. Dále směrem k řece má vzniknout Negrelliho náměstí a počítá se i s úpravami kolem křížení viaduktu se Sokolovskou ulicí.

Výstavba empírového Negrelliho viaduktu o délce 1150 metrů, pojmenovaného později po svém tvůrci, začala na jaře 1846. Provoz vlaků byl na něm podle dobových pramenů zahájen 1. června 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě.

Už v 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní.


Autor: red
Další články
Nahoru