Dnes Sobota - zatazeno 8°C
Zítra Neděle - zatazeno 5°C
Sobota 10. 4. 2021
Svátek má Darja
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt se vrací vlaky, okolí stavby se dočká úprav až za pár let
Negrelliho viadukt a bývalé karlínské kasárny pohledem od křižovatky ulic Prvního pluku a Křižíkova. Foto(3x): JP

Na zrekonstruovaný Negrelliho viadukt se vrací vlaky, okolí stavby se dočká úprav až za pár let

Správa železnic dokončila rekonstrukci historického Negrelliho viaduktu. Vlaky se na něj vrátí v pondělí 1. června. Úpravy bezprostředního okolí stavby začnou až za dva roky, počítá se i s oživením většiny oblouků.

Po viaduktu budou od pondělí jezdit osobní a spěšné linky z Prahy do Kladna a Čerčan. Na dvoukolejnou trať se po rekonstrukci viaduktu vejde až 14 párů vlaků za hodinu. Elektrický provoz zajišťuje moderní trakční vedení. Správa železnic chce viadukt blíže představit veřejnosti na začátku září.

negrelliho-viadukt-kveten-2020-clanek Na památkové chráněném mostě nyní  budou probíhat poslední dokončovací práce. Kvůli nim bude od 15. června do 20. července uzavřen pro automobily úsek ulice Prvního pluku mezi ulicemi Sokolovská a Křižíkova.

Rekonstrukční práce na viaduktu začaly v dubnu 2017. Zrekonstruovalo se celkem 100 cihlových, pískovcových či žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. U sedmi z nich vyšlo najevo, že jsou v horším stavu, než se původně předpokládalo.

To se ukázalo až po snesení železničního svršku a kolejového lože. Právě tento fakt stál primárně za posunem termínu dokončení stavby a také zvýšení celkových investičních nákladů. Ty se oproti původním předpokladům navýšily o půl miliardy na 1,96 miliardy korun. Zhruba 990,2 milionu korun je dotace z EU.

Během tří let prošel modernizací železniční spodek i svršek, což by se kromě zvýšení traťové rychlosti ze 40 na 60 kilometrů za hodinu mělo projevit také na klidnější a plynulejší jízdě vlaků. Byly použity antivibračních rohože či modernější výhybky, které přispějí ke snížení hladiny hluku v nejbližším okolí viaduktu. Výměnou prošly rovněž novější mostní konstrukce z minulého století v ulicích Prvního pluku a Křižíkova.

„Díky tomu, že rekonstrukce viaduktu proběhla za maximálního využití původních materiálů i technologií, podařilo se zachovat jeho památkovou hodnotu. Současně ale trať prošla výraznou modernizací, a může se tak stát součástí rychlodráhy na Kladno s odbočkou na pražské letiště,“ uvedl při páteční prohlídce stavby vicepremiér a ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Most je navíc nedílnou součástí protipovodňové ochrany v Karlíně i v Holešovicích. V mostních pilířích na obou březích Vltavy je zabudovaná konstrukce, do které se v případě hrozícího nebezpečí osadí mobilní bariéry.    

negrelliho-viadukt-kveten-2020-clanek1 V budoucnu by se měly obnovit i prostory pod oblouky, kde vzniknou kavárny či ateliéry. Pražský magistrát chce kvůli tomu zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí viaduktu. Stavební práce by měly začít za dva roky. Promění se celé okolí viaduktu. Obnoveny budou povrchy vozovek a chodníků a změní se režim dopravy. „Důraz budeme klást na pobytovou kvalitu celého území," sdělil ČTK mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Městem schválená studie počítá s tím, že nové využití nalezne 45 ze 74 oblouků mostu. Mají v nich být kavárny, galerie, obchodní prostory, coworkingová centra či pobočka městské knihovny. Pod Vítkovem by měl u mostu vzniknout nový park a v prostoru před Karlínskými kasárnami je v plánu mezi oblouky vytvořit letní scénu Karlínského divadla. Dále směrem k řece má vzniknout Negrelliho náměstí a počítá se i s úpravami kolem křížení viaduktu se Sokolovskou ulicí.

Výstavba empírového Negrelliho viaduktu o délce 1150 metrů, pojmenovaného později po svém tvůrci, začala na jaře 1846. Provoz vlaků byl na něm podle dobových pramenů zahájen 1. června 1850. Až do začátku 20. století šlo o nejdelší železniční most v Evropě.

Už v 70. letech 19. století byla jeho hlavní větev z Buben na dnešní Masarykovo nádraží doplněna o 351 metrů dlouhý spojovací viadukt umožňující přímé spojení Buben s Libní.


Uzavírka Koněvovy ulice

Dnes v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Nová klubovna pro skauty z Prahy 8

Dnes v 08:12

Klubovna pro skauty z Prahy 8 se v současné době dokončuje v areálu mateřské školy Dolákova. Skauti budou mít k dispozici zázemí k tvůrčím aktivitám včetně kuchyňky. Klubovna byla jedna z priorit radnice osmé městské části, i když cesta k vybudování nebyla...

Praha 5 chystá vlastní geoportál. Vyhledá hřiště, školy nebo volební místnosti

8. dubna 2021 v 07:36

Praha 5 plánuje spustit vlastní geoportál, interaktivní mapu, která občanům pomůže lépe se orientovat na území městské části a zjednoduší i řešení problémů v různých oblastech života.

Praha 8 nabízí granty pro rok 2021

7. dubna 2021 v 17:21

Spolky a organizace v osmé městské části mohou získat finanční příspěvek v oblastech sport, volný čas, kultura a sociální oblast. Celkově je na všechny oblasti vyčleněno 13 milionů korun.

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Další články
Nahoru