Na zimní údržbu v Praze je připraveno 24 000 tun soli, 127 strojů a tisícovka zaměstnanců
1. listopadu 2020 11:30
Poslední zimní údržba vyšla na asi 906 milionů korun, silničáři měli připraveno 24 639 tun soli a 380 tun roztoku chloridu vápenatého. Použito bylo pouze 3691 tun soli a 1138 tun chloridu vápenatého.
Silnice a chodníky jsou uklízeny v několika takzvaných pořadích. V prvním vyjedou sypače a pluhy na nejdůležitější komunikace a chodníky, zejména v okolí úřadů, nemocnic, škol či nádraží a stanic metra.
Uklizeny musí být do dvou hodin od výjezdu. V druhém pořadí silničáři uklízí zbývající komunikace druhé třídy a ve třetím pořadí ty zbylé.
Z vyčleněné techniky určené na zimní údržbu je 73 sypačů pro první pořadí a dalších 51 strojů pro úklid v druhém a třetím pořadí. Sypače je možné po splnění primárního úkolu využít i na dalších komunikacích. TSK má k dispozici také dvě sněhové frézy a jeden sypač na vlhčenou sůl.
Kromě silnic uklízí správa chodníky. Připraveno bude 1070 pracovníků na odstraňování sněhu a náledí nebo úklid. Dalších 150 zaměstnanců bude dělat odborné práce jako třeba opravy kanalizace, údržba dopravního značení nebo se budou starat o zeleň. „Tito pracovníci budou v rámci zimní údržby využíváni operativně," uvedla Lišková.
Kromě sypačů a další techniky funguje na šesti místech automatický protinámrazový systém, který v případě nízkých teplot upozorní na možnost vzniku náledí a následně automaticky spustí postřik. Zařízení jsou například na Jižní spojce, Vysočanské radiále nebo ve Wilsonově ulici.
Pokud nebude sněžit, budou se zaměstnanci věnovat běžnému úklidu a dalším pracím. „Budou nařizovány podle aktuální potřeby s přihlédnutím k preferencím jednotlivých městských částí," uvedla Lišková.
TSK má ve správě 2327 z celkem 4047 kilometrů komunikací na území Prahy. Zbylé spravují ostatní správci, kteří zde zajišťují veškerou správu, tedy i zimní údržbu.