Na Zahradním Městě už je v provozu nová tramvajová smyčka, změnila se trasa několika linek
22. září 2021 07:16
Ve smyčce Zahradní Město nově končí noční linka číslo 99, DPP na smyčku prodloužil spoje na lince číslo 22, které původně končily na obratišti Radošovická. Stavba tramvajové smyčky Zahradní Město trvala necelých pět měsíců, náklady na výstavbu 98 milionů korun, 85 procent z této částky pokryjí dotace z EU.
Dvoukolejnou tramvajovou smyčku Zahradní Město DPP vybudoval pod Jižní spojkou na místě bývalého nevyužívaného prostoru. Smyčka je se stávající tramvajovou tratí ve Švehlově ulici spojena krátkou dvoukolejnou odbočkou, která vede Ždánickou ulicí od světelné křižovatky s Topolovou ulicí.
Vnitřní kolej smyčky má kapacitu pro dvě tramvajové soupravy, na vnější kolej se vejde o jeden sólo vůz T3 navíc. Povrchy ve smyčce i na trati ve Ždánické ulici jsou asfaltové, v místech odstavných kolejí mlatové. Samotná smyčka Zahradní Město nebude mít žádnou zastávku. Nástupní i výstupní zastávkou pro ni bude stávající zastávka Zahradní Město ve Švehlově ulici.
„Praha 10 získá v Zahradním Městě nový důležitý přestupní uzel veřejné dopravy. Správa železnic vybuduje novou stanici Praha – Zahradní Město, ve které budou zastavovat nejen regionální spoje, ale i vybrané rychlíky, a pod ni novou zastávku Nádraží Zahradní Město určenou pro autobusy i tramvaje. Díky nové tramvajové smyčce Zahradní Město, kterou DPP uvedl do provozu, sem budeme moci přivést více tramvajových spojů. Vznikne zde komfortnější a atraktivnější přestupní uzel s větší nabídkou vazeb vlak – tramvaj nebo autobus, než byl ten ve Strašnicích. Pro větší atraktivitu přestupní vazby bude vedle smyčky také P+R parkoviště pro 58 aut, aby lidé mohli z auta přesednout na tramvaj, vlak nebo autobus,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).„Tramvajová smyčka se na Zahradní Město vrací po dlouhých 34 letech, kdy se v roce 1987 uzavřela. S kolegy z ODS a radními Prahy 10 elektrifikovanou dopravu podporujeme a jsme rádi, že se smyčka otevírá a bude sloužit nejen lidem, kteří přestupují na vlak. Osobně bych chtěl poděkovat zhotoviteli, DPP i Adamu Scheinherrovi za spolupráci, a hlavně za to, že stavba neměla ani den zpoždění a přesně po 5 měsících jsme mohli dnes pásku slavnostně přestřihnout. Tak ať slouží,“ uvedl místostarosta Prahy 10 pro oblast dopravy Martin Sekal (ODS).
V souvislosti se zahájením provozu smyčky Zahradní Město a ukončením tramvajové výluky v oblasti došlo k několika trvalým změnám MHD.
Změny v provozu tramvají:
Linka č. 4 bude ve směru z centra z dosavadní konečné zastávky Čechovo náměstí prodloužena přes zastávky Koh-i-noor a Slavia do zastávky Kubánské náměstí.
Spoje linky č. 22, které doposud končily v zastávce Staré Strašnice resp. na obratišti Radošovická, budou prodlouženy do zastávky Zahradní Město a budou končit v nové smyčce.
V návaznosti na postupné dokončování stavebních prací na modernizaci železničního koridoru Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží, kterou zde realizuje Správa železnic, a jehož součástí je také rekonstrukce tramvajové tratě v oblasti podjezdu pod novým železničním mostem v Průběžné ulici a výstavba nové zastávky a dopravního uzlu Nádraží Zahradní Město dochází k trvalým změnám zastávek tramvají a autobusů PID:
Pro tramvajové linky č. 22, 26, 97 a 99 již nebude v provozu zastávka Na Padesátém, která byla zrušena v návaznosti na zřízení zastávky Dubečská.
Od 24. září od odpoledních hodin se společně se zprovozněním železniční stanice Praha – Zahradní Město zřizuje nová zastávka Nádraží Zahradní Město pro tramvajové linky č. 22, 26, 97, 99 a autobusové linky č. 101, 138, 175, 177 a 195, která cestujícím na jednom místě umožní přestup mezi autobusovými, tramvajovými a vlakovými spoji.