Na Vltavě se u Staroměstského jezu převrátil bagr, který slouží při rekonstrukci památky
11. května 2023 21:46
Převrácený bagr. Foto: HZS Praha
Na místě kuriózní nehody zasahovali pražští hasiči. „U Novotného lávky zasahujeme u převráceného bagru na pontonu. Nikdo nebyl zraněn, bezprostřední nebezpečí nehrozí, zasypali jsme sorbentem uniklý hydraulický olej,“ napsal na sociální sítě mluvčí hasičů Martin Kavka.
Převrácený stroj se hasičům podařilo zvednou pomocí nafukovacích vaků. „Podařilo se nám únik oleje zachytit, postavili jsme bagr zpět pomocí kladek a lanového navijáku,“ sdělil mluvčí.
Jez opravuje společnost Metrostav. Její mluvčí Radim Mana serveru Pražský patriot potvrdil, že se převrátil bagr na staveništi u jezu. „Nebyl výrazně poškozen a po krátké technické pauze bude neprodleně nasazen zpět do práce,“ popsal mluvčí.
K převrácení došlo na pontonu. „Rekonstruovaný jez tedy poškozen nebyl a ani neočekáváme zdržení prací. Vše probíhá dle stanoveného harmonogramu,“ upřesnil Mana.
Rekonstrukce začala na jaře před dvěma lety. Odborné prohlídky jezu totiž odhalily vážné závady v chráněném vodním díle. Dřevěná roštová konstrukce čelila pokračují degradaci.
„Používáme ty nejlepší materiály, jaké jsou u nás k dispozici – 160 let staré duby a kvalitní žulový kámen z blokové těžby. Jenom celková délka dřevěných trámů pro kompletní roštovou konstrukci přesahuje dva kilometry,“ sdělil již dříve Daniel Boďa, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav.
Šikmý, více než 320 metrů dlouhý jez leží mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou. Pochází ze 13. století a s konstrukcí takzvaného pražského typu byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí.V hlavním městě si jako jediný zachoval původní tvar, byť během své existence prošel mnoha menšími opravami. Cílem aktuální kompletní rekonstrukce je vrátit památkově chráněnému dílu jeho historickou podobu.
„V polovině století dvacátého byla totiž někdejší kamenná výplň dřevěného roštu zaměněna za výplň betonovou. Stavbaři při nynější rekonstrukci využívají v co největší míře historické postupy a dřevěný rošt opět vyplňují kamennými deskami, tak jako jejich prapředchůdci v době původní výstavby,“ informoval již dříve Metrostav.
Rekonstrukce skončí v roce 2024, stavební práce na místě se vždy omezují na období od jara do podzimu. Investiční náklady přesahují 112 milionů korun.