
Na úpravy ke zvýšení bezpečnosti chodců navýší Praha rozpočet o 100 milionů korun
4. května 2025 07:10
Úpravy mají za cíl zvýšit bezpečnost provozu, snížit nehodovost a zlepšit podmínky pro chodce. Jedná se o úpravy křižovatek a přechodů pro chodce jako například dělící ostrůvky, stavební zpomalovací prahy, vytažené chodníkové plochy nebo přisvětlení přechodů.
„Jde o prověřené a funkční projekty, jak zvýšit bezpečnost pražských chodců i řidičů. Zabezpečí zejména frekventované trasy, kudy chodí děti do škol,“ uvedl spolupředkladatel tisku Adam Scheinherr, pražský zastupitel a předseda městské strany Praha sobě.
Díky navýšení rozpočtu se ještě letos začne pracovat na konkrétních projektech, které Technická správa komunikací hl. m. Prahy (TSK) musela kvůli nedostatku prostředků odložit.
„TSK má připravených řadu takových projektů, nemá ale na ně peníze, a tak často nedokáže vyhovět městským částem, které o to enormně stojí," uvedl zastupitel Radek Nepil, který je zároveň místostarostou Prahy 8.
„Bohužel koalice ODS a Pirátů na těchto opatřeních nepochopitelně šetří a do letošního rozpočtu na ně nevyčlenila dostatek prostředků. Městské části i TSK přitom mají připravené desítky projektů se stavebním povolením. Každý zbytečný odklad výslednou cenu stavby akorát prodražuje nejméně o inflaci. Je smutné, že vedení města musíme tuto prioritu připomínat z opozice,“ sdělil Scheinherr.Podle pirátské zastupitelky Gabriely Lněničkové má TSK připraveno 55 akcí s pravomocným stavebním povolením, z toho 33 je naplánováno na letošek, ale finance město zatím vyhradilo jen na 19 za 134 milionů korun. Bylo proto podle ní nutné v rozpočtu alokovat peníze i na ty ostatní. Zastupitelka dodala, že na příští rok je naplánováno dalších 26 investic za zhruba 200 milionů korun.
Pražský radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS) s kritikou nesouhlasí, podle něj už i letos původně vyhrazená částka na projekty BESIP je rekordní a že letos se také poprvé uskutečňují úpravy i v periferních městských částech, nikoli jenom v Prahách 1 až 15.
Díky navýšení rozpočtu je možné provést například úpravy nebezpečných křižovatek Karlická, Zderazská Zderazská a Jelenovská v Radotíně, Ovenecká a Nad Královskou oborou v Praze 7, Brigádníků a Turnovského v Praze 10 a Veverkova a Pplk. Sochora v Praze 7, přechody pro chodce na Československého exilu a Pavelkova v Praze 12 nebo prostor před ZŠ Solidarita v Praze 10.
„Praha bude bezpečnější a přátelštější hlavně k dětem. V pražském provozu jsou děti nejslabší a nejzranitelnější,“ uzavřel Scheinherr.Během loňského podzimu došlo k očekávanému dokončení nových přechodů pro chodce a dalších míst pro bezbariérové přecházení v Praze 6 na náměstí Před bateriemi ve Střešovicích. K tomu vznikl nový chodník na východní straně náměstí navazující na ulici Pod Andělkou. První část projektu BESIP byla realizována už v roce 2023, kdy byl postaven přechod pro chodce přes ulici Na Bateriích, poblíž kostela.
„Jsme rádi, že se podařilo dokončit všechny místa pro přecházení v rámci náměstí Před bateriemi. Podobných projektů máme v Praze 6 připravených desítky, z toho zhruba deset jich má i stavební povolení. Doufáme proto, že se v roce 2025 podaří hlavnímu městu a TSK realizovat další akce,“ řekl loni v prosinci radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).