Dnes Čtvrtek - skorojasno 3°C
Zítra Pátek - oblacno 6°C
Čtvrtek 21. 1. 2021
Svátek má Běla
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Na Trojské lávce začaly zatěžovací zkoušky před jejím zprovozněním na přelomu října a listopadu
Zatěžkávací zkoušky probíhají pomocí aut s přesně stanovenou hmotností. Foto: MHMP

Na Trojské lávce začaly zatěžovací zkoušky před jejím zprovozněním na přelomu října a listopadu

Před uvedením Trojské lávky do provozu je třeba statickou a dynamickou zatěžovací zkouškou prověřit funkci mostní konstrukce. Právě statická zatěžovací zkouška byla zahájena dnes v 7 hodin a potrvá až do pozdního večera. V následujících třech dnech bude mostní konstrukce podrobena dynamické zatěžovací zkoušce. Pro veřejnost by lávka měla být otevřena na přelomu letošního října a listopadu. Lávky vyjde na 128 milionů korun.

Při statické zkoušce je nejprve uskutečněno takzvané nulové měření konstrukce. Po jeho vyhodnocení vozidla se stanovenou hmotností a parametry najedou do předem určených pozic a následně se měří a vyhodnocuje zatížení konstrukce lávky. Vše se opakuje pro každý z pěti zatěžovacích stavů.  

„Jsem moc rád, že otevření Trojské lávky veřejnosti se už nezadržitelně. Návštěvníci města totiž zase budou moci pohodlnou procházkou přes park Stromovka nebo podél řeky Vltavy vyrazit třeba do botanické nebo zoologické zahrady,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Další na řadě bude dynamická zkouška, která spočívá v ověření dynamických charakteristik konstrukce. Na základě buzení kmitání konstrukce budou experimentálně stanoveny její vlastní frekvence kmitání a pak porovnány s předpoklady projektu. Tato zkouška bude trvat celkem tři dny.

Zatěžovací zkoušky jsou podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) předpokladem pro kolaudaci lávky a její následné otevření, které se plánuje na přelom října a listopadu.

„Je úspěch, že se nám daří lávku rychle dokončovat i bez speciálního zákona jako například v italském Janově. Přípravy také komplikoval územní plán, který s ní nepočítal,“ uvedl.

Aby se riziko pádu další lávky či mostu snížilo na minimum, Technická správa komunikací podle něj posílila kontrolu stavu mostů, u těch v havarijním stavu zahájila celkovou rekonstrukci a ve větším rozsahu se začaly provádět diagnostické zkoušky včetně těch zatěžkávacích, jako tomu bylo například na Hlávkově, Palackého nebo Libeňském mostě.

„Díky nim mosty poznáme skutečně do detailů a rekonstrukce naplánujeme rychlejší a kvalitnější,“ dodal Scheinherr.

Stavba Trojské lávky pokračuje dle harmonogramu a veškeré konstrukce vlastní lávky jsou již dokončeny. V současné době se uskutečňují práce na obou předpolích lávky – například terénní úpravy, dokončování přístupových komunikací, veřejného osvětlení či schodiště na levém břehu. Na vlastní lávce se řeší již jen drobné úpravy a jsou dokončovány detaily.

„Díky zvolené ocelové konstrukci bude most pevnější, bezpečnější a také umožní snazší diagnostiku, v jakém je zrovna stavu. Nová lávka je už nyní usazena o jeden a půl metru výše než byla původně, aby se předešlo jejímu poškození v případě povodní. Je také širší a tedy kapacitnější, takže se pohodlně vejdou chodci i cyklisté, kteří už nebudou muset sesedat, a v případě potřeby bude moci přejet po lávce i sanitka,“ sdělil starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 Sobě).

Stavba začala v listopadu loňského roku. Trojská lávka tak znovu zajistí propojení mezi ulicí Pod Havránkou a Císařským ostrovem. Nová ocelově vyztužená konstrukce má životnost 100 let a umožní přejezd například i sanitních vozů a dalších vozidel integrovaného záchranného systému.

Lávka je 256 metrů dlouhá, čtyři metry široká a snese zatížení až 500 kilogramů na metr čtvereční, tudíž po ní může přejet vozidlo o hmotnosti až 3,5 tuny. Most má obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. Některé části mostovky jsou z nerezové oceli, povrch pro pěší je z velmi tvrdého dřeva azobe.

Původní lávka se zřítila 2. prosince 2017 a zraněni byli čtyři lidé, z toho dva vážně. Případ stále vyšetřuje policie. Původní lávka byla postavena tzv. předpjatou konstrukcí, kdy jsou například lana v betonu.

Na konci prosince 2017 vyplul mezi Císařským ostrovem a Trojou přívoz, který nahradil zřícenou lávku. V provozu bude až do dokončení nové lávky, poté bude zrušen.


Praha podporuje návrh na zrušení zastropování školkovného

18. ledna 2021 ve 14:39

Hlavní město už v loňském roce aktivně vyslovilo svůj nesouhlas s vládní novelou zákona o poskytování péče v dětských skupinách. Ty by již brzy mohly přijít o peníze z evropských fondů a novela Ministerstva práce a sociálních věcí ČR je chce transformovat na jesle. Provozovatelé by navíc touto...

Další články
Nahoru