Dnes Sobota - obcasny-dest 6°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 10°C
Sobota 17. 4. 2021
Svátek má Rudolf
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Na Trojské lávce začaly zatěžovací zkoušky před jejím zprovozněním na přelomu října a listopadu
Zatěžkávací zkoušky probíhají pomocí aut s přesně stanovenou hmotností. Foto: MHMP

Na Trojské lávce začaly zatěžovací zkoušky před jejím zprovozněním na přelomu října a listopadu

Před uvedením Trojské lávky do provozu je třeba statickou a dynamickou zatěžovací zkouškou prověřit funkci mostní konstrukce. Právě statická zatěžovací zkouška byla zahájena dnes v 7 hodin a potrvá až do pozdního večera. V následujících třech dnech bude mostní konstrukce podrobena dynamické zatěžovací zkoušce. Pro veřejnost by lávka měla být otevřena na přelomu letošního října a listopadu. Lávky vyjde na 128 milionů korun.

Při statické zkoušce je nejprve uskutečněno takzvané nulové měření konstrukce. Po jeho vyhodnocení vozidla se stanovenou hmotností a parametry najedou do předem určených pozic a následně se měří a vyhodnocuje zatížení konstrukce lávky. Vše se opakuje pro každý z pěti zatěžovacích stavů.  

„Jsem moc rád, že otevření Trojské lávky veřejnosti se už nezadržitelně. Návštěvníci města totiž zase budou moci pohodlnou procházkou přes park Stromovka nebo podél řeky Vltavy vyrazit třeba do botanické nebo zoologické zahrady,“ uvedl pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Další na řadě bude dynamická zkouška, která spočívá v ověření dynamických charakteristik konstrukce. Na základě buzení kmitání konstrukce budou experimentálně stanoveny její vlastní frekvence kmitání a pak porovnány s předpoklady projektu. Tato zkouška bude trvat celkem tři dny.

Zatěžovací zkoušky jsou podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) předpokladem pro kolaudaci lávky a její následné otevření, které se plánuje na přelom října a listopadu.

„Je úspěch, že se nám daří lávku rychle dokončovat i bez speciálního zákona jako například v italském Janově. Přípravy také komplikoval územní plán, který s ní nepočítal,“ uvedl.

Aby se riziko pádu další lávky či mostu snížilo na minimum, Technická správa komunikací podle něj posílila kontrolu stavu mostů, u těch v havarijním stavu zahájila celkovou rekonstrukci a ve větším rozsahu se začaly provádět diagnostické zkoušky včetně těch zatěžkávacích, jako tomu bylo například na Hlávkově, Palackého nebo Libeňském mostě.

„Díky nim mosty poznáme skutečně do detailů a rekonstrukce naplánujeme rychlejší a kvalitnější,“ dodal Scheinherr.

Stavba Trojské lávky pokračuje dle harmonogramu a veškeré konstrukce vlastní lávky jsou již dokončeny. V současné době se uskutečňují práce na obou předpolích lávky – například terénní úpravy, dokončování přístupových komunikací, veřejného osvětlení či schodiště na levém břehu. Na vlastní lávce se řeší již jen drobné úpravy a jsou dokončovány detaily.

„Díky zvolené ocelové konstrukci bude most pevnější, bezpečnější a také umožní snazší diagnostiku, v jakém je zrovna stavu. Nová lávka je už nyní usazena o jeden a půl metru výše než byla původně, aby se předešlo jejímu poškození v případě povodní. Je také širší a tedy kapacitnější, takže se pohodlně vejdou chodci i cyklisté, kteří už nebudou muset sesedat, a v případě potřeby bude moci přejet po lávce i sanitka,“ sdělil starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha 7 Sobě).

Stavba začala v listopadu loňského roku. Trojská lávka tak znovu zajistí propojení mezi ulicí Pod Havránkou a Císařským ostrovem. Nová ocelově vyztužená konstrukce má životnost 100 let a umožní přejezd například i sanitních vozů a dalších vozidel integrovaného záchranného systému.

Lávka je 256 metrů dlouhá, čtyři metry široká a snese zatížení až 500 kilogramů na metr čtvereční, tudíž po ní může přejet vozidlo o hmotnosti až 3,5 tuny. Most má obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. Některé části mostovky jsou z nerezové oceli, povrch pro pěší je z velmi tvrdého dřeva azobe.

Původní lávka se zřítila 2. prosince 2017 a zraněni byli čtyři lidé, z toho dva vážně. Případ stále vyšetřuje policie. Původní lávka byla postavena tzv. předpjatou konstrukcí, kdy jsou například lana v betonu.

Na konci prosince 2017 vyplul mezi Císařským ostrovem a Trojou přívoz, který nahradil zřícenou lávku. V provozu bude až do dokončení nové lávky, poté bude zrušen.


Farmářské trhy na náplavce v sobotu nakonec nebudou

Včera ve 21:29

Farmářské trhy, které na podskalské náplavce v Praze pořádá spolek Archetyp, se zítra konat nebudou, i když to bylo po skončení nouzového stavu v plánu.

Praha 1 rozdělila dotace na podporu kulturních, sportovních a volnočasových projektů

Včera ve 21:04

Více než pět milionů korun, přesně 5,34 milionu. Takovou částkou Praha 1 podpoří divadelní projekty, vizuální umění, hudbu, literaturu, projekty, které přispějí k ochraně jejího kulturního dědictví, kroužky, volnočasové organizace pro děti a mládež anebo třeba specializované sportovní...

Praha 4 znovu poskytne slevy na nájmech

Včera v 09:45

Praha 4 poskytne další slevy podnikatelům za měsíce březen a duben. Návrh ve středu 14. dubna schválila Rada městské části Praha 4. Jde již o čtvrtou vlnu odpouštění části nájmů od začátku pandemie.

V Praze 11 zasedne Komise pro životní prostředí

Včera v 09:05

Jednání komise pro životní prostředí je veřejné a bude se konat v pondělí dne 19. dubna od 17 hodin v zasedací místnosti Vidimova.

Praha poskytne dotace na výstavbu bytového domu a rekonstrukce bytového fondu

15. dubna 2021 ve 12:28

Praha uvolní další finanční prostředky z Fondu rozvoje dostupného bydlení. Peníze budou použity na opravu 21 bytů spravovaných Prahou 3 a 32 bytů Prahy 10. Další dotace poputuje městské části Praha-Zbraslav, která na svém území plánuje výstavbu bytového domu o třinácti bytech. Materiál bude ve...

Další články
Nahoru