Na trase linky 140 přibudou další troleje pro elektrobusy
11. dubna 2018 12:30
V rámci první etapy zkušebního provozu byla od loňského října ověřena na zhruba kilometr dlouhém úseku v Prosecké ulici životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla, například zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži.
Elektrobusy s trolejí fungují tak, že na trase linky se střídají úseky, kdy jede na baterii a kdy na elektřinu z troleje. Při připojení na trolej se zároveň dobíjí baterie. Dobíjení za jízdy také umožňuje podniku zkrátit přestávky u nabíjecích stanic a umožňuje snížit zátěž baterií ve vozech a prodlužit tím jejich životnost. Problémy mají klasické elektrobusy zejména v prudkých stoupáních, kdy se baterie rychle vybíjí a vůz ujede kratší trasu.
Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy.
Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky 140 jiáž schválilo a následně informovalo i dozorčí radu podniku. Projekt počítá na lince s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů v roce 2021. Náklady nejsou zatím známy, ale až 85 procent peněz chce podnik získat z evropských fondů.
Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ulicky Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz a také se počítá s obnovením provozu původní trolejbusové měnírny v Letňanech.
„První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.
„Volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).Dopravní podnik také připravuje elektrifikaci linky č. 207 mezi Ohradou a Staroměstskou, kde by měly jezdit elektrobusy se statickým dobíjením. V pražské MHD byly již v minulosti testovány elektrobusy několikrát, nikdy se však nejednalo o vozy, které by se na své trase připojovaly k troleji. Testovalo se loni, předloni i v roce 2014. Tehdy ale vůz ujel na jedno nabití málo kilometrů.