Dnes Pátek - zatazeno 8°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Na trase linky 140 přibudou další troleje pro elektrobusy
Vypadá jako klasický autobus, ale v horní části má trolej. Foto: archiv DPP

Na trase linky 140 přibudou další troleje pro elektrobusy

Pražský dopravní podnik (DPP) rozšíří na autobusové lince 140 z Palmovky do Miškovic počet úseků, kde budou elektrobusy poháněny z trolejí. Od běžných elektrobusů se ty na lince 140 liší tím, že nejezdí pouze na baterie, ale jsou poháněny za jízdy z troleje  

V rámci první etapy zkušebního provozu byla od loňského října ověřena na zhruba kilometr dlouhém úseku v Prosecké ulici životaschopnost koncepce dynamického nabíjení, zároveň však ze zkoušek vyplynuly připomínky i požadavky na další etapy a vozidla, například zvýšení nabíjecích proudů, zlepšení parametrů pro jízdu do svahu mimo trolej, možnost nočního nabíjení a balancování baterií na garáži.

Elektrobusy s trolejí fungují tak, že na trase linky se střídají úseky, kdy jede na baterii a kdy na elektřinu z troleje. Při připojení na trolej se zároveň dobíjí baterie. Dobíjení za jízdy také umožňuje podniku zkrátit přestávky u nabíjecích stanic a umožňuje snížit zátěž baterií ve vozech a prodlužit tím jejich životnost. Problémy mají klasické elektrobusy zejména v prudkých stoupáních, kdy se baterie rychle vybíjí a vůz ujede kratší trasu.

Kromě technických zkoušek a měření byly zajištěny kursy řidičů trolejbusů. Součástí zkušebního provozu byly také opakované prezentační jízdy pro cestující. Systém obstál i při silných mrazech v závěru letošní zimy.

Představenstvo DPP záměr o plné elektrifikaci autobusové linky 140 jiáž schválilo a následně informovalo i dozorčí radu podniku. Projekt počítá na lince s plně bezemisním provozem kloubových elektrobusů v roce 2021. Náklady nejsou zatím známy, ale až 85 procent peněz chce podnik získat z evropských fondů.

Součástí projektu je rovněž výstavba nabíjecích stop a měnírny v garážích Klíčov. Pro nutné napájení budou využity další dvě měnírny. Stávající, jež napájí zmiňovaný úsek v ulicky Prosecké, bude upravena pro trvalý provoz a také se počítá s obnovením provozu původní trolejbusové měnírny v Letňanech.

„První přípravné kroky již probíhají, klíčovým krokem bude zejména vypracování a projednání projektové dokumentace k územnímu a stavebnímu řízení. Souběžně bude probíhat i příprava výběrového řízení na přibližně 15 kloubových elektrobusů, které nahradí současné naftové autobusy,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

„Volíme cestu postupné elektrifikace autobusové dopravy, kde můžeme využít synergické efekty již vybudované napájecí infrastruktury pro tramvaje. V budoucnu lze tímto způsobem elektrifikovat velkou část páteřních autobusových linek, čímž se výrazně sníží negativní dopady autobusové dopravy na životní prostředí a obyvatele města,“ říká pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

Dopravní podnik také připravuje elektrifikaci linky č. 207 mezi Ohradou a Staroměstskou, kde by měly jezdit elektrobusy se statickým dobíjením. V pražské MHD byly již v minulosti testovány elektrobusy několikrát, nikdy se však nejednalo o vozy, které by se na své trase připojovaly k troleji. Testovalo se loni, předloni i v roce 2014. Tehdy ale vůz ujel na jedno nabití málo kilometrů.


Autor: red

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru