Dnes Úterý - prehanky-snih 6°C
Zítra Středa - oblacno 11°C
Úterý 28. 3. 2023
Svátek má Soňa
Zpravodajství
Novinky z hlavního města
Na tramvajové zastávce byl umístěn první přístřešek MHD z 3D tiskárny
Přístřešek vytvořený z betonu na 3D tiskárně. Foto: se souhlasem So Concrete

Na tramvajové zastávce byl umístěn první přístřešek MHD z 3D tiskárny

V Bubenči byl tento týden v nástupní zastávce tramvajové linky číslo 12 Výstaviště umístěn první přístřešek MHD vytvořený z vysokopevnostního betonu na 3D tiskárně. Výroba jednotlivých dílů přístřešku trvala 36 hodin. Přístřešek má rozměry 2,5 krát osm metrů, výšku tři metry a je vybaven lavičkou a LCD informačními panely. Informovala o tom mluvčí pražského dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková.

V zastávce ve spolupráci magistrátem a společností So Concrete zprovoznil DPP první přístřešek v České republice vyrobený technologií robotického 3D tisku ultra-vysokopevnostního betonu (UHPC). Výroba jednotlivých dílů přístřešku trvala jen 36 hodin. Unikátní přístřešek má hmotnost dvě tuny. 

Přístřešek je složen z několika konstrukčních segmentů, na jejichž výrobu byly použity různé druhy betonu a různé přístupy 3D tisku. Střecha a lavička pro cestující jsou vyrobeny pomocí robotického 3D tisku. Typ betonu výrobce zvolil podle funkce a zatížení daného segmentu.

Například pro sedací plochu lavičky nebyla použita rozptýlená výztuž z ocelových drátků, oproti střeše, která tuto výztuž obsahuje. Při výrobě hlavic sloupů robot vyfrézoval a vytiskl formy, do kterých byly následně z betonu odlity finální hlavice.

„Konstrukce přístřešku využívá přírodní principy rozkládání vnitřních sil, to je tlaků a tahů, díky čemuž je výsledný design nejen jedinečný, ale především maximálně efektivní. Oproti běžným technologiím tento přístup s minimálním podílem lidské práce ušetří až 60 procent materiálu,“ popsala Řehková.

Fyzikální a technické vlastnosti ultra-vysokopevnostního betonu umožňují vyrábět takto subtilní samonosné konstrukce za použití minimálního množství ocele. Robotický 3D tisk přináší nejen výhodu úspory lidské práce, ale také možnost vyrábět na klíč takto komplexní tvary v extrémně krátkém čase bez nutnosti používat formy či bednění. 

„V rámci hlavního města rádi zkoušíme nové materiály a moderní technologie. Jednou z nich je i vysokopevnostní beton, který využíváme při stavbě Štvanické lávky, rekonstrukci Barrandovského mostu a chystáme se jej využít i při rekonstrukci Libeňského mostu,“ řekl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

„Bude zajímavé sledovat vliv vnějších a klimatických faktorů na přístřešek. Zastávku Výstaviště ve smyčce jsme pro instalaci nevybrali náhodou. Jde o dlouhodobě zanedbané místo, kde připravujeme komplexní rekonstrukci tramvajové tratě, a to návazně na přestavbu mostu Správy železnic, státní organizace. Nyní se náš záměr projednává s orgány státní správy a samosprávy, výsledkem bude i doplnění bezbariérových úprav zastávek,“ uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský.

Design přístřešku vychází z přírodních principů

Parametrický design tramvajové zastávky vychází z přírodních principů především v oblasti rozkládání sil a tahů. Podoba zastávky, umístění a tvary žeber, sloupy, to vše maximálně využívá efektivitu přírodou ověřených řešení.

„Výsledné tvarosloví žeber odráží skutečné chování konstrukce při zatížení a přímo tak ukazuje síly, které v ní probíhají. Díky optimalizaci jsme pak místa s menší využitelností mohli z konstrukce odstranit a ušetřit až 60 procent materiálu. Výsledkem je perforovaná jemná struktura, která odolá stejnému zatížení jako plná betonová deska,“ uvedl designér společnosti So Concrete Záviš Unzeitig.

Nejmodernější digitální techniky a procesy umožňují beton využívat novými způsoby, které pomáhají stavět konstrukce a infrastrukturu efektivněji a hospodárněji. Nedávný vývoj ukazuje, že nové vynálezy, jako je 3D tisk betonových konstrukcí a forem, jsou nejen možné, ale v příštích letech pravděpodobně ovládnou stavební technologie, sdělil Unzeitig.

3D tisk podle něj má potenciál vyrábět zejména stavební prvky se složitými tvary. Toho lze dosáhnout buď tiskem jednotlivých komponent, nebo vytvořením forem, jež umožní požadované konstrukce více vytvarovat a zdokonalit. 

Betonové prvky, například podlahy a stěny, se vyrábějí v kontrolovaných podmínkách v továrnách s využitím digitálních technologií, poté se převážejí a rychle montují na staveništi. 


Autor: Jan Puci

Vyjíždějí sezonní vlaky a cyklobus

25. března 2023 v 06:29

V sobotu 25. března opět vyjedou po zimní přestávce víkendové rekreační vlaky Pražské integrované dopravy dopravců České dráhy a KŽC Doprava, které spojují hlavní město s turisticky atraktivními destinacemi ve středních Čechách i sousedních krajích. Stejně jako v loňském roce se i letos můžete...

Praha 4: Do konce roku se konají na Spořilově farmářské trhy, pozor na dopravu

22. března 2023 ve 12:25

Z důvodu konání farmářských trhů bude pravidelně uzavírána horní část Roztylského náměstí při ulicích Boční I a Boční II – pod ulicí Hlavní, na Spořilově každou sobotu až do 23. prosince.

Začíná rekonstrukce části Prosecké

20. března 2023 ve 12:03

V sobotu 25. března začne rekonstrukce Prosecké ulice v Praze v úseku od křižovatky Prosecká x Vysočanská až po křižovatku ulic Prosecká x Na Vyhlídce x Nad Krocínkou. 

Rekonstrukce ulice U Nemocnice na Karlově náměstí

19. března 2023 v 07:16

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve čtvrtek 23. března další etapu rekonstrukce obvodové komunikace Karlova náměstí v jeho jižní části v úseku mezi ulicí Vyšehradskou a U Nemocnice.  

Začne rekonstrukce části Podbělohorské ulice

17. března 2023 v 09:18

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. března rekonstrukci vozovky a chodníků v ulici Podbělohorská v Praze 5, v úseku od křižovatky s ulicí Pod stadiony, cca 180 m směrem k ulici Smrčinská.

Lávka nad Petržílkovou ulicí bude uzavřena

15. března 2023 ve 21:33

Od čtvrtka 16. března od 8 hodin proběhne uzavírka lávky nad Petržílkovou ulicí.

Omezení provozu na Vinohradské

15. března 2023 v 17:23

Od pátku 17. do pondělí 20. března bude omezen provoz na komunikaci Vinohradská v Praze 2 před křižovatkou s Legerovou.

Praha 9: Rušení staré tramvajové zastávky Kbelská omezí dopravu

14. března 2023 v 08:50

V termínu od 17. března do 31. března bude v Praze 9 v Poděbradské ulici ve směru do centra zúžena vozovka o levý odbočovací pruh do Průmyslové ulice a ve směru z centra zúžena pouze na jeden jízdní pruh. Důvodem je rušení staré tramvajové zastávky MHD Kbelská. Městská část o tom informovala na...

Další články
Nahoru