Na Těšnově vznikne pod magistrálou překladiště zboží z dodávek na elektrokola
8. října 2020 21:48
První pražské nákladní mikrodepo pro překlad zboží z nákladních vozů na nákladní elektrokola vznikne na Těšnově pod magistrálou. Místo měl do konce září od města v pronájmu provozovatel parkoviště.
Příprava mikrodepa začne již tento měsíc, první nákladní elektrokola by pak měla vyjet do ulic v polovině listopadu. V příštím roce bude pilotní projekt pražské city logistiky vyhodnocen a rozhodnuto o jeho budoucnosti.
„V praxi bude projekt fungovat tak, že dopravní společnost doveze nákladním vozem balíčky do těšnovského mikrodepa, odkud budou přeloženy do skladovacích kontejnerů. Z nich pak budou nakládány na dopravní elektrokola a rozváženy ke koncovým zákazníkům. Lokalita je dopravně dobře dostupná, jelikož se nachází pod pražskou magistrálou, má velké kapacity i skvělé napojení přímo do centra města,“ uvedl k výběru lokality náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Inspirovali jsme se zahraniční praxí. Zejména pak berlínským projektem KoMoDo. Cílem celého projektu je zlepšit podmínky jak pro obyvatele Prahy tím, že ulehčíme centru města, tak i samotným zásobovacím společnostem, se kterými město právě teď jedná,“ uvedl náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (za TOP 09).
Celý pilotní projekt těšnovského mikrodepa koordinuje společnost ekolo.cz, která má zkušenost s nákladními elektrokoly.
K projektu je skeptický radní pro dopravu Prahy 1 Richard Bureš (ODS). „Dovedete si představit, že vyprané a vyžehlené prádlo pro hotel budou zavážet kola? Nebo že kola zajistí návoz potravin a nápojů pro hotely a restaurace? Anebo snad, že luxusní a drahé zboží obchodů v Pařížské ulici bude dováženo na kolech? Samozřejmě, že takto to nebude! Spíše půjde o jednotlivé balíčky v režimu kurýrních služeb. Nepůjde tedy o ,konec zásobovacích náklaďáků´a ,nejefektivnější způsob zásobování a řešení nákladní dopravy, ´jak to prezentuje hlavní město, ale o vsunutí dalšího dopravního prostředku ke stávajícímu systému zásobování. Nemějme představu, že se rozvoz drobných kusových zásilek jakkoliv pozitivně projeví na snížení počtu zásobovacích aut. Bohužel,“ uvedl.
Regulace zásobování by podle něj musela vypadat úplně jinak. „Praha 1 má řešení připravené. Máme znalosti o logistice zásobování i rozumné návrhy řešení s pozitivním dopadem na ekologii. Rádi budeme na řešení tohoto skutečně závažného problému centra s hlavním městem Prahou spolupracovat,“ dodal.