dnes
Úterý - jasno
22°C
zítra
Středa - jasno
21°C
pozítří
Čtvrtek - skorojasno
18°C
Na Těšnově sice nebude pavilon pro Slovanskou epopej, ale s veřejnou budovou se i tak počítá
Pohled na Těšnov ze Severojižní magistrály. Foto: Jan Suchý / Wikimedia Commons

Na Těšnově sice nebude pavilon pro Slovanskou epopej, ale s veřejnou budovou se i tak počítá

Na rozhraní Nového Města a Karlína proběhne důležitá změna územního plánu, Jaká konkrétní stavba v místě vznikne, pomohou určit urbanistické studie. Není tak dávno, co se v lokalitě Těšnova počítalo s výstavbou pavilonu pro Slovanskou epopej, ten ale bude s největší pravděpodobností stát u Lapidária na Výstavišti Praha. 

„Pozemky, kde se do 70. let nacházelo železniční nádraží, jsou majetkem hlavního města. Máme tak jedinečnou příležitost lokalitu proměnit v kus fungujícího města,“ vysvětluje Petra Kolínská, náměstkyně primátorky.

Předtím, než změna územního plánu proběhne, by měly vzniknout urbanistické studie, které navrhnou několik řešení, co by na daném místě mohlo vzniknout. Vzhledem k povaze navrhované změny je jisté, že na pozemku vznikne pouze veřejná budova. S tím počítá i návrh Metropolitního plánu. Jedna z možností je, že by zde mohlo vzniknout napojení na Muzeum hlavního města Prahy.

O tom, jak by se Těšnov mohl proměnit, se diskutuje již delší dobu. Nutnost revitalizace Těšnova zmiňoval i světoznámý Dánský urbanista Jan Gehl v souvislosti s navrhovanými změnami v okolí Magistrály.

Historický vývoj území

Území dnešního Těšnova tvořilo volný prostor před hradbami Nového Města. Brána svatého Petra (Poříčská brána, Špitálská brána) sloužila pro vstup od Špitálských polí (tedy z oblasti pozdějšího Karlína).

Nádraží Praha–Těšnov (Denisovo nádraží), významná novorenesanční stavba, patřilo k trojici koncových nádraží pražského železničního uzlu. Otevřeno bylo v roce 1875, uzavřeno v roce 1972 po zrušení tratě do Vysočan.

Z důvodu provedení přeložky sítí a výstavby severojižní magistrály bylo zbouráno severní křídlo budovy nádraží. Plány na její zachování nebyly zrealizovány a budova byla demolována dne 17. března 1985 kvůli zchátralému stavu.

Během výstavby linky C pražského metra v 70. letech minulého století byla zbourána městská struktura převážně bytových domů v lokalitě dnešní zastávky Florenc.


Bezplatný seminář: Finanční arbitr a spotřebitelé

Včera ve 12:50

Humanitní odbor Úřadu městské části Praha 2 a Občanská poradna Společnou cestou zvou ve čtvrtek 18 října od 9 hodin na seminář Finanční arbitr a spotřebitelé.

Další články
Nahoru