
Na Štvanickou lávku se montují poslední díly, hotová bude před létem
14. dubna 2023 10:54
Dvě pražské čtvrti budou brzy ještě více propojené. „Díky dokončení lávky dojde k propojení pražských Holešovic a Karlína. Dojde také k faktickému propojení pomyslné stezky s tunelem na Vítkově. Získáme i nový bezbariérový přístup na ostrov Štvanice, který čeká celková proměna a stane se z něj nový park. Štvanická lávka bude strategická i pro cyklodopravu, protože propojí cyklostezky vedoucí podél řeky na obou březích,” uvedl I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
Na stavbě pracují desítky specialistů se zkušenostmi ze staveb mostů ve Švédsku a Norsku, kromě těžké pozemní techniky využívají i několik remorkérů a pontonových soulodí.
„Teď usazujeme posledních osm předvyrobených dílů mostu. Přestože pracujeme s velkými jeřáby na pontonech ve Vltavě, dodržujeme milimetrovou přesnost a definitivní polohu kontrolujeme laserem. Pak budeme celou konstrukci spínat ocelovými lany, a dokončovat povrchy, osvětlení a terénní úpravy na Štvanici,“ řekl projektový manažer Skanska Michal Kunc.
Speciální materiály podle autora lávka Petra Treje propůjčí mostu vynikající mechanické vlastnosti a vysokou trvanlivost. „Lávka je navržena jako bílá subtilní linka vinoucí se městskou krajinou. Je vyrobena z kvalitního ultra-vysokohodnotného betonu s povrchem připomínajícím bílý mramor,“ uvedl architekt.Tři sta metrů dlouhá konstrukce z bílého betonu podle návrhu Petra Teje a Marka Blanka se začala stavět v lednu 2022. Jednotlivé segmenty se vyrábějí s milimetrovou přesností v panelárně ve Štětí, na místo určení putují postupně na nákladních autech a lodích.
Pochozí šířka je čtyři metry, u ramene na ostrov Štvanice pak tři metry. Most bude osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí. Poslední pole mostu u holešovické strany bude možno nadzvednout tak, aby odolalo i průtoku tisícileté vody.