Na stavbě Pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi začal archeologický výzkum
24. května 2024 13:51
Cenu zakázky ŘSD odhadlo na 15 miliard korun bez DPH. Podle Mátla by vzhledem k situaci na trhu stavebních prací mohla v tendru klesnout zhruba o pětinu na 12 až 13 miliard korun. „Stále děláme všechny kroky k tomu, abychom stavbu zahájili na konci letošního roku, stavba je plánována na 36 měsíců," uvedl.
Záležet bude na tom, kdy se podaří vybrat zhotovitele a získat stavební povolení. Rizikem v případě stavebního povolení je možné odvolání nebo podání rozkladu. Potom by se věcí jako odvolací orgán zabývalo ministerstvo dopravy. Pokud jde o archeologický výzkum, Mátl věří, že výstavbu neoddálí a na konci roku bude hotový.
Na trase budoucí dálnice už začaly pracovat bagry. Pod dohledem expertů sejmou vrstvu ornice. Potom nastoupí ruční práce mnoha různých profesí odborníků – archeologů, geologů, archeobotaniků, archeozoologů či chemiků. Chybějící část okruhu vede oblastí, kterou procházeli a osidlovali lidé už od pravěku.
Archeologové předpokládají, že najdou vše od pravěku do vrcholného středověku. „Tato oblast širší Prahy byla pro člověka velmi atraktivní už od konce doby ledové," uvedl ředitel Archeologického ústavu Jan Mařík.
Archeologové prozkoumají území, které se rozlohou rovná ploše 362 fotbalových hřišť nebo téměř 60 Václavských náměstí v Praze. Rozdělili ho do pěti úseků a 26 částí. Prozkoumají trasu dálnice v různé intenzitě podle archeologického potenciálu, který určili v přípravné fázi i pomocí počítačových modelů.
„Fyzicky zachráníme zejména movité nálezy. Informace o nemovitých nálezech se překlápí do podoby fotografické, kresebné a geodetické terénní dokumentace, případně dnes populární 3D dokumentace," dodal Mařík.
Část okruhu mezi Běchovicemi a D1 označovaná jako 511 má měřit 12,6 kilometru. Součástí budou dvojice tunelů nebo čtyři mimoúrovňové křižovatky. Stavba celého okruhu je rozdělena do 11 úseků, zprovozněných je zatím sedm. Kromě jihovýchodního úseku mezi Běchovicemi a D1 chybějí tři úseky v severní části mezi Ruzyní, Suchdolem, Březiněvsí a Satalicemi.
„Klíčové je pro nás získat kladná stanoviska EIA na severní část," uvedl Mátl. Výstavba severní části okruhu by podle něj mohla začít v roce 2027 nebo 2028. Naposledy se okruh řidičům rozšířil v roce 2010, kdy byl zprovozněn úsek od D1 k D5. První úsek se otevřel v roce 1983.