
Na přechodu v centru Prahy se testuje bezkontaktní tlačítko pro chodce
14. ledna 2021 10:53
S chodeckými tlačítky, která chodcům umožňují rychlejší přejití, se setkáváme zcela běžně. Po jejich zmáčknutí se nárokuje požadavek a rozsvítí se nápis „ČEKEJTE". Volno pro chodce se pak na semaforu objeví v závislosti na dopravních situaci a době, kdy je nárok uplatněn. Stiskem tlačítka dává chodec vědět o své přítomnosti, systém mu pak v rámci nastaveného cyklu přejití umožní při první možné příležitosti.
Na počátku koronavirové krize se ovšem začal řešit jiný problém, a tím byl možný přenos viru při dotyku více osob právě tohoto tlačítka. Nápad na bezdotykové tlačítko se zjevil během první vlny pandemie v polovině loňského roku.
Klasická zařízení na přivolání zelené, které známe z pražských ulic, sice můžeme bezpečně zmáčknout pomocí klíčů nebo loktem, ale to je málo.
„Chtělo to vyšší level. Něco modernějšího a chytřejšího, abychom Pražanům zpříjemnili pohyb po městě a eliminovali jakékoliv riziko přenosu nákazy nemoci covid-19. Začal jsem proto hledat, jaké možnosti vlastně existují. V Česku a Evropě jsme nic nenašli. Mé představě se nejvíce blížilo zařízení až z Austrálie, které by české normy a předpisy splnilo jen velmi složitě. Rozhodli jsme se proto vyvinout vlastní technologii, kterou budeme moci zároveň snadno přidat ke k té stávající, abychom zbytečně neutráceli. A tu začínáme testovat na Dvořákově nábřeží,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě)
Testovací provoz bude trvat půl roku při různých klimatických podmínkách. Pokud se osvědčí, příští rok by se mohlo bezkontaktní tlačítko rozšiřovat na další přechody.
V Česku se používají zatím pouze mechanická kontaktní tlačítka, která vyžadují pro stisknutí fyzický kontakt, v Praze jich je nasazeno více než tisíc. Namísto mechanických tlačítek bylo zvažováno nasazení tlačítka s kapacitním dotykovým senzorem, které však neplnilo aspekt „bezkontaktnosti“, a to z důvodu detekce ruky chodce ve vzdálenosti pouze několika milimetrů od čelní strany tlačítka.
Byly vyvinuty dva prototypy bezkontaktních tlačítek. Oba kombinují funkci kontaktního a bezkontaktního tlačítka, tedy detekce chodce může být provedena dvěma způsoby.
První z prototypů funguje na bázi infračerveného čidla umístěného z boku tlačítka, indikace detekce je prováděna pouze vizuálně, přes světelný panel. Jedná se o technicky jednodušší řešení, které má vliv na pozitivní cenu, ale menší spolehlivost.
Druhý prototyp je osazen spolehlivým mikrovlnným radarem. Indikace detekce byla v tomto případě doplněna o akustický signál. Toto řešení je odolné vůči falešným detekcím způsobených trvalým zakrytím tlačítka, či změnou okolních podmínek. Radarové čidlo se automaticky během 20 vteřin samo překalibruje.

„Do testovacího provozu na Dvořákově nábřeží jsme se rozhodli nasadit tlačítko s radarovou technologií, u kterého zkušební testování ukázalo méně falešných detekcí. Proto jsme se rozhodli jít touto cestou, a nyní věříme, že se nám vše potvrdí v praktickém provozu,“ vysvětluje nasazení radarového tlačítka Barbora Lišková z Technické správy komunikací.