Na pražských silnicích letos přibudou další vyhrazené pruhy pro autobusy
26. února 2021 13:36
Pro rok 2021 připravuje Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) ve spolupráci s pražským dopravním podnikem a Technickou správou komunikací hl. m. Prahy (TSK) celkem 11 preferenčních opatření, jako je například vyhrazení nových pruhů pro autobusy na Trojském mostě, v ulicích Bělocerkevská, K Žižkovu, Lhotecká, Prosecká nebo Tupolevova.
Již letos na jaře také TSK zahájí stavbu rozšiřování Strakonické ulice v oblasti Malé a Velké Chuchle, kde vznikne v příštích letech nejdelší ucelený buspruh v Praze od Lahovického mostu až za Barrandovský most o celkové délce sedm kilometrů.
„Aby veřejná doprava lákala co nejvíc dalších cestujících a byla konkurenceschopná, potřebujeme maximálně zlepšit podmínky jejího provozu tam, kde tramvaje a autobusy sdílejí uliční prostor s auty. Jsem rád, že díky novým buspruhům ve dvaceti lokalitách se nám loni podařilo zrychlit průjezd autobusů a zvýšit jejich spolehlivost při cestách Prahou. A to většinou bez zásadního dopadu na ostatní účastníky silničního provozu,“ uvedl pražského primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
K nejvýznamnějšímu zlepšení došlo loni v Bělohorské, Modřanské, Freyově, Kamýcké, Plzeňské a Tupolevově ulici. Nejvíce urychlila soustava nových preferenčních opatření páteřní autobusovou linku 136.Na dalších místech autobusy letos čeká zlepšení průjezdu křižovatkami se světelným řízením, změna řazení pruhů na kapacitních komunikacích typu severojižní magistrála nebo Jižní spojka nebo umožnění jízdy autobusů po tramvajovém pásu.
Autobusy nově využívají tramvajové těleso například na Malostranském náměstí nebo v Radlické ulici. V rámci preferenčních opatření byla na mnoha místech také zvýšena bezpečnost chodců i cyklistů například v Plzeňské, Rabakovské nebo Opatovské ulici.
„Přednost autobusů před ostatními automobily je pro nás zásadní nejen z hlediska spolehlivosti jízdních řádů pro cestující, ale také jako možnost využít dostupná vozidla i řidiče co nejefektivněji. Nejvíce se to loni projevilo na páteřní autobusové lince 136 z Jižního na Severní Město, na jejíž trase je přednost autobusů umožněna už na sedmi kilometrech. Další zlepšení na této vytížené trase se chystají i v letošním roce v oblasti Vršovic, Vysočan, Proseka či Letňan,“ sdělil ředitel organizace ROPID Petr Tomčík.