Dnes Pátek - zatazeno 15°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 15°C
Pátek 30. 9. 2022
Svátek má Jeroným
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Na pražských linkách 213, 154 a 124 začal jezdit elektrobus Škoda E’CITY
Elektrobus v zastávce Strašnická. Foto: Petr Hejna / DPP

Na pražských linkách 213, 154 a 124 začal jezdit elektrobus Škoda E’CITY

Pražský dopravní podnik (DPP) včera zahájil provoz prvního elektrobusu Škoda E’City 36 BB v pražské MHD. Elektrobus vyjel včera odpoledne ze zastávky Želivského na lince 213. Vůz s alternativním pohonem bude v dalších dnech obsluhovat v rámci ověřovacího provozu i linku číslo 154 a o víkendu 124. Dalších 13 vozů převezme podnik na začátku února a bude je postupně nasazovat do pravidelného provozu.

Díky tomu se ročně ušetří zhruba 252 tisíc litrů nafty a vyprodukuje o zhruba 714 tun méně emisí CO2, uvedl DPP.

Celková hodnota veřejné zakázky je 207 milionů korun, 85 procent uznatelných nákladů pokryjí dotace Evropské Unie z Operačního programu Praha – pól růstu ČR.

Bateriový elektrobus Škoda E’CITY 36BB ev. č. 3002 jezdí na lince 154 (Strašnická – Koleje Jižní Město) a 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves), o víkendech také na lince 124 Želivského – Zelený pruh. Jízdní řády elektrobusu pro konkrétní den budou k dispozici na webu dpp.cz.

Domovskou garáží nových elektrobusů budou Vršovice, kde DPP v loňském roce vybudoval a zprovoznil potřebnou nabíjecí technologii (14 nabíjecích míst, úprava napájecí technologie měnírny Michle). Nabíjecí infrastruktura pro elektrobus je také na konečných zastávkách Strašnická a Želivského.

Jedná se o první dodávku elektrobusů realizovanou skupinou Škoda Transportation ve spolupráci se sesterskou společností Temsa, která dodala karosérii na základě dané specifikace.

V Turecku proběhla výroba karosérie na základě dané specifikace. K tomu Škoda přidala kompletní vlastní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu. Celá montáž i kompletní zkoušky pak probíhaly v plzeňské továrně, zkušební provoz pro homologaci vozidla v ulicích Plzně a nejbližšího okolí.

„V následujících třech letech chceme nakoupit dalších 100 elektrobusů. Letos vyhlásíme veřejnou zakázku. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„S prvním elektrobusem Škoda E’CITY 36BB budeme následující měsíc zatím jezdit v ověřovacím provozu s cestujícími na třech různých linkách. Potřebujeme nasbírat maximum dat ze skutečného provozu v Praze i energetického managementu vozidla, abychom mohli připravit grafikony pro pravidelné rutinní nasazování všech 14 elektrobusů od poloviny letošního února. Nové elektrobusy nahradí 14 nejstarších dieselových autobusů, které vyřadíme z provozu. Po nasazení do plného rutinního provozu by měl být průměrný nájezd elektrobusů cca 60 000 kilometrů ročně,“ sdělil generální ředitel DPP Petr Witowski.

Unikátní systém nabíjení

Škoda E’CITY 36BB nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu jeho trakční baterie opakovaně nabíjí z nabíjecí troleje, která je napájena ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení.

DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15 až 30 minut, doplní se tím část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince.

Podnik nyní pracuje na elektrifikaci některých linek. Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) již dříve uvedl, že do roku 2030 by mělo být alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy.

Na začátku ledna začala stavba trolejbusové trati z Palmovky přes Prosek a Letňany do Čakovic. Stavba by měla trvat asi deset měsíců.


Autor: puc
Další články
Nahoru